Co jeść i pić w czasie porodu? Zdrowe przekaski na porodówkę

Co jeść i pić w czasie porodu?
Autor: Getty images Weź ze sobą na porodówke wodę i zdrowe przekaski

Rodzenie dziecka to ogromny wydatek energii. Warto się więc czymś posilić w trakcie kolejnych faz porodu. Zobacz, jakie napoje i przekąski będą odpowiednie do jedzenia i picia w czasie porodu.

Co jeść i pić w czasie porodu i czy w ogóle spożywanie czegokolwiek w tym momencie jest wskazane i bezpieczne? Okazuje się, że tak! Poród to ogromny wysiłek, który wymaga energii, a tę dostajemy z pożywienia.

Konieczne jest też nawadnianie organizmu. Oczywiście, nie wszystkie dania i napoje, a także nie wszystkie ich ilości są dozwolone, ale zdrowe przekąski i woda mineralna w czasie porodu - to podstawa. 

Fazy porodu: pierwszy okres porodu

Czy wolno jeść i pić w czasie porodu?

Całkowity zakaz jedzenia w I okresie porodu jest nieuzasadniony i nie powinien być stosowany rutynowo. Wprowadzono go w latach 50. XX w., by w razie konieczności wykonania cesarskiego cięcia kobieta miała pusty żołądek, bo w przeciwnym razie mógłby wystąpić tzw. objaw Mendelsona: aspiracja treści żołądkowej do płuc, a w konsekwencji zapalenie płuc.

Jednak dziś bardzo rzadko stosuje się znieczulenie ogólne przy cesarskim cięciu, dlatego ryzyko tego powikłania jest minimalne. Przeprowadzone w USA badanie wykazało, że wśród 11814 kobiet, które swobodnie jadły i piły w czasie porodu, nie zanotowano ani jednego przypadku wystąpienia objawu Mendelsona!

Co więcej, zakaz jedzenia niekorzystnie wpływa na poród: osłabia rodzącą, zwiększa stres, powoduje przedłużanie się porodu. Wykazano, że kobiety, które mogły jeść i pić w czasie porodu, rodziły średnio o 90 minut krócej, rzadziej stosowano u nich oksytocynę i środki przeciwbólowe, a ich dzieci miały wyższy wynik w skali Apgar.

Światowa Organizacja Zdrowia pisze: „W przypadku porodu o niskim ryzyku nie ma potrzeby zakazywania kobietom przyjmowania pokarmu”. W wielu zagranicznych szpitalach położne same proponują jedzenie podczas porodu. W Polsce jeszcze do tego daleko, ale i u nas się zdarza, że nie egzekwuje się już restrykcyjnie zakazu jedzenia, a położne w szkołach rodzenia radzą zabrać coś do szpitala.

Zresztą większość kobiet zupełnie nie myśli o tym, co jeść i pić w czasie porodu. Jednak gdyby dopadł cię atak wilczego głodu (a to możliwe, gdy poród trwa długo), kilka kęsów posiłku ci nie zaszkodzi. Nie chodzi przecież o to, żeby się objeść, tylko zaspokoić dręczące uczucie głodu.

Zobacz niezwykłe zdjęcia z sali porodowej:

Co jeść podczas porodu?

W I okresie porodu, jeszcze przed wyjazdem do szpitala, warto zjeść w domu lekkostrawny, ale pożywny posiłek, który zapewni ci energię na dalsze godziny. Mogą to być np. dwa jajka na miękko, lekka, pożywna zupa (np. krem z jarzyn, rosół z kury), makaron z delikatnym sosem albo kasza z ugotowanym kawałkiem kurczaka i gotowanymi jarzynami.

Warto zabrać do szpitala również coś lekkiego, co będziesz mogła na szybko przekąsić. Przekąski te powinny być łatwe do strawienia, bogate w węglowodany i o niskiej zawartości tłuszczów.

Mogą to być na przykład: suszone owoce (zwłaszcza daktyle i morele), banan, sucharki (grzanki) posmarowane marmoladą, biszkopty, chrupki kukurydziane, muesli na sucho (może być batonik) lub z jogurtem albo niewielka porcja sezonowych owoców jagodowych (truskawki, maliny, czarne jagody).

Od przekąsek należy się powstrzymać, gdy: istnieje duże ryzyko ukończenia porodu przez cesarskie cięcie, zastosowano opioidowe leki przeciwbólowe, rodząca cierpi na otyłość.

Czytaj również: Ile trwa pierwszy poród? Czynniki wpływające na długość porodu

Przygotowania do porodu: plan na 9 miesięcy ciąży

5 błędów, których nie wolno ci popełnić na porodówce

Co pić w czasie porodu?

Jeśli chodzi o napoje, podczas I okresu porodu możesz pić wodę, rozcieńczone soki owocowe albo napoje izotoniczne, które są nawet bardziej korzystne niż woda. Dobrym pomysłem jest dodanie do wody miodu i soku z cytryny.

Spośród soków najlepsze będą te świeżo wyciskane z pomarańczy, mandarynek, winogron czy ananasa i rozcieńczone wodą – są lekkostrawne, mają dużo witamin, a zawarta w nich fruktoza szybko przenika do krwi, dodając ciału tak potrzebnej energii.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka