Pracujesz stojąc, np. za ladą? Zobacz, jak dbać o siebie w ciąży

2022-02-14 15:50

Ciężarna powinna pamiętać o tym, że jej organizm ma teraz szczególne wymagania i że musi mieć zapewnione jak najlepsze warunki do wykonywania pracy. Jeśli jesteś w ciąży i pracujesz w pozycji stojącej, dowiedz się, jakie prawa ci przysługują i jak powinnaś dbać o siebie.

Pracujesz stojąc, np. za ladą? Zobacz, jak dbać o siebie w ciąży
Autor: Getty images Pracujesz stojąc, np. za ladą? Zobacz, jak dbać o siebie w ciąży

Pozycja stojąca w czasie wykonywania obowiązków zawodowych jest zdaniem wielu specjalistów jednym z czynników ryzyka wystąpienia porodu przedwczesnego. Zgodnie z polskim kodeksem pracy ciężarna w pracy może wykonywać swoje obowiązki w pozycji stojącej nie dłużej niż trzy godziny dziennie – w pozostałym czasie kobieta w ciąży powinna mieć zapewnioną możliwość siedzenia.

Spis treści

  1. Lekarze ostrzegają - długotrwałe stanie nie jest wskazane
  2. Co mówi prawo o pracy na stojąco w ciąży?
  3. Jak sobie radzić, gdy pracujesz w pozycji stojącej?
  4. O tym pamiętaj!
Badania w 7. miesiącu ciąży

Lekarze ostrzegają - długotrwałe stanie nie jest wskazane

Specjaliści z całego świata są zgodni: długotrwałe stanie może wpłynąć negatywnie na przebieg ciąży. Testy prowadzone w latach 2002-2006 pokazały, że praca fizyczna i długi czas pracy nie wpływa szkodliwie na rozwój nienarodzonego dziecka, ale praca na stojąco - tak.

Przyszłe mamy, które spędzały dużo czasu na nogach, pracując jako ekspedientki, opiekunki, nauczycielki rodziły dzieci, których obwód głowy były średnio o 1 cm (3%) mniejszy niż przeciętnie, co oznacza wolniejsze tempo wzrostu.

Badania prowadzone na aktywnych zawodowo ciężarnych wykazały też, że kobiety, które pracowały w pozycji stojącej częściej doświadczały przedwczesnego porodu, urodzenia martwego dziecka lub dziecka z niską masą urodzeniową. Statystyki pokazują również, że długie godziny pracy na stojąco mogą zwiększać ryzyko wad wrodzonych.

Specjaliści podkreślają przy tym, że praca sama w sobie nie jest ryzykowna, przeciwnie: kobiety, które pracują w okresie oczekiwania na dziecko mają mniej powikłań w ciąży niż kobiety bezrobotne. Istotne jest jednak to, aby pracująca ciężarna nie spędzała 8 godzin w jednej pozycji - zarówno siedzącej, jak i stojącej.

Długotrwałe siedzenie zwiększa ryzyko zakrzepów krwi, a stanie przez dłuższy czas może zaburzać przepływ krwi do dziecka. Pozycja stojąca sprzyja powstawaniu obrzęków i żylaków, często też powoduje bóle w odcinku krzyżowym kręgosłupa.

Czytaj również: Praca aż do porodu - historie mam, które pracowały przez całą ciążę

Ćwiczenia w 3 trymestrze ciąży - ułatwiają poród i likwidują ból pleców

Co mówi prawo o pracy na stojąco w ciąży?

Jeśli twoja praca wymaga pozycji stojącej – i nie da się przy niej siedzieć – pracodawca musi przenieść cię na inne stanowisko. Gdy zmiana warunków pracy lub przeniesienie na inne stanowisko powoduje obniżenie wynagrodzenia, przysługuje ci dodatek wyrównawczy.

Jeśli w ogóle nie ma możliwości przeniesienia na inne, bezpieczniejsze stanowisko, pracodawca powinien zwolnić pracownicę z wykonywania świadczeń z zachowaniem wynagrodzenia.

Jak sobie radzić, gdy pracujesz w pozycji stojącej?

Nawet jeśli czas twojej pracy z pozycji stojącej został skrócony do przepisowych 3 godzin, warto wiedzieć, jak zachowywać się w trakcie ich trwania. 

Kluczowa jest odpowiednia pozycja ciała. Warto stać na lekko ugiętych kolanach, w niewielkim rozkroku. Co jakiś czas warto podreptać w miejscu, przenosząc ciężar ciała z jednej stopy na drugą. Dzięki temu krew będzie lepiej krążyć, co zmniejszy ryzyko powstawania zakrzepów i obrzęków.

Innym sposobem jest oparcie jednej stopy na niskim stołku lub pudle. Ta pozycja odciąża dolną część pleców i pozwala odpocząć jednej z nóg. Co kilkanaście minut konieczna jest zmiana nogi.

Bardzo ważne są dobre buty, na amortyzującej podeszwie z niskim obcasem i szerokim noskiem - to najlepsze buty zapobiegające puchnięciu stóp. Jeśli cierpisz na żylaki, poproś lekarza o przepisanie ci dobrych rajstop uciskowych.

O tym pamiętaj!

Co możesz zrobić, aby w jak najlepszej formie przetrwać trzy godziny na stojąco?

  • Noś buty na niskich obcasach (2–3 cm).
  • Jeśli to możliwe, staraj się jedną nogę stawiać 10–15 cm wyżej niż drugą (na podnóżku, schodku, niskim stołku itp.), zginając ją w kolanie – zapobiega to nadmiernemu napinaniu mięśni krzyża. Co jakiś czas zmieniaj nogę opartą na podnóżku.
  • Od czasu do czasu wykonuj proste ruchy nogami: drepcz w miejscu, zginaj kolana, przestępuj z nogi na nogę.
  • Od początku ciąży noś przeciwżalakowe rajstopy lub pończochy. Pamiętaj, aby wkładać je jeszcze przed wstaniem z łóżka!
  • Stosuj preparaty zapobiegające obrzękom i żylakom. Możesz też przyjmować preparat z rutyną, uszczelniający naczynia krwionośne.
  • Noś specjalny pas ciążowy – podtrzymuje on brzuszek od dołu, doskonale odciążając kręgosłup.
  • Regularnie odwiedzaj basen – pływanie relaksuje, masuje i odciąża kręgosłup.
  • W miarę możliwości – ćwicz. Na kondycję pleców dobrze wpływa np. ćwiczenie o nazwie „koci grzbiet”.

Czytaj również: Koniec umowy o pracę a ciąża i urlop macierzyński

Kobieta w ciąży na zwolnieniu lekarskim – 14 najczęstszych pytań przyszłych mam

Dobrze wiedzieć

Proste sposoby na dobrą formę w ciąży

  • Jeśli dojeżdżasz do pracy komunikacją publiczną, nie wahaj się prosić o miejsce siedzące!
  • Zawsze miej pod ręką butelkę niegazowanej wody mineralnej i zdrowe przekąski, np. świeże i suszone owoce, sucharki, ciastka imbirowe, wafle ryżowe, orzechy, batoniki muesli.
  • W torebce noś: wilgotne chusteczki do rąk i higieny intymnej, jednorazowe nakładki na sedes, foliowe woreczki itp.
  • Często wietrz służbowy pokój – świeże powietrze cię dotleni i zmniejszy natężenie kurzu oraz innych zanieczyszczeń.
  • Nawilżaj powietrze – najlepiej specjalnym nawilżaczem, ale może być też mokry ręcznik zawieszany na kaloryferze.
  • Unikaj palaczy – szerokim łukiem omijaj miejsca, w których urządzono firmowe palarnie.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza