Bóle kręgosłupa w ciąży

ból kręgosłupa w ciąży
Autor: photos.com Ból kręgosłupa to częsta dolegliwość kobiet w ciąży

Bóle kręgosłupa zwykle nie oznaczają niczego groźnego, ale są bardzo dokuczliwe i do tego powszechne – w drugiej połowie ciąży odczuwa je niemal każda przyszła mama. Aby ból kręgosłupa w ciąży nie dokuczał ci za często musisz poznać sposoby, by skutecznie go łagodzić. Wykonując szereg codziennych czynności możesz pomóc sobie i zapewnić ulgę plecom, jednocześnie dbając o kręgosłup w ciąży.

Bóle kręgosłupa w ciąży zwykle pojawiają się w okolicach 6. miesiąca , gdy macica gwałtownie się powiększa i następuje szybki przyrost na wadze. Czasami ból kręgosłupa w ciąży jest odczuwane jeszcze wcześniej, zwłaszcza gdy kobieta ma skrzywienia kręgosłupa lub w ogóle nie uprawia gimnastyki. Pod koniec ciąży bóle kręgosłupa mogą być tak dotkliwe, że uniemożliwiają wykonywanie wielu czynności, a nawet swobodne poruszanie się. Na szczęście, kręgosłup w ciąży można otrzymać pomoc – na wiele sposobów. Ważna jest jednak konsekwencja – gdy już zaczniesz swoją batalię by bóle kręgosłupa ustały, powinnaś prowadzić ją na wielu frontach jednocześnie. Wszystko jest wtedy ważne – nie tylko odpowiednie ćwiczenia czy stosowanie specjalnych pomocy, ale przestrzeganie pewnych zasad podczas takich codziennych czynności jak spanie, siedzenie, stanie, podnoszenie itp.

Bóle kręgosłupa - łagodzenie bólu dzień po dniu

Niemal przy każdej czynności musisz pamiętać o tym, by wykonywać ją w sposób jak najmniej obciążający dla kręgosłupa. Oto najważniejsze zasady.

  • Chodzenie

Spacery są w ciąży bardzo korzystne, a więc chodzić można i trzeba, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim zadbaj o wygodne buty: szpilki zamień na obuwie z szerokim noskiem, antypoślizgową podeszwą i obcasem o wysokości 2–4 cm. Nie dźwigaj ciężkich siatek z zakupami. Jeśli już musisz nieść, rozkładaj ciężar na obie ręce. Nie noś ciężkiej torby na ramieniu, nawet torebkę na czas ciąży zastąp plecakiem (wtedy ciężar rozkłada się równomiernie na oba ramiona).

  • Bóle kręgosłupa przy staniu

Długie stanie jest dlakręgosłupa bardzo niekorzystne i powodujebóle w krzyżu. Jeśli masz pracę, która wymaga wielogodzinnego stania, porozmawiaj z lekarzem, czy nie wskazane byłoby zwolnienie. Jeśli musisz przez jakiś czas stać (np. podczas prasowania), co jakiś czas raz jedną, raz drugą nogę opieraj o jakiś podnóżek (schodek, krawężnik itp.), zginając ją w kolanie – zapobiega to nadmiernemu napinaniu mięśni krzyża. Unikaj bezruchu: drepcz w miejscu, zginaj kolana, przestępuj z nogi na nogę.

  • Jak siedzieć by uniknąć ból kręgosłupa w ciąży
  • To także czynność bardzo obciążająca kręgosłup. Jeśli masz siedzącą pracę, co 40–60 minut rób sobie przerwę na spacer (choćby w miejscu) i wykonaj kilka skłonów. Bardzo ważna jest pozycja, w jakiej siedzisz. Aby była właściwa, musisz mieć krzesło o regpowanej wysokości siedziska, z profilowanym oparciem i regpowanymi podpórkami na ramiona. Siedząc, powinnaś zawsze opierać plecy o oparcie, przedramiona mają spoczywać na podłokietnikach, a stopy na podłodze (lub podnóżku). Nie zakładaj nogi na nogę: to nasila ból, nierównomiernie obciążakręgosłup, miednicę i zaburza krążenie krwi w nogach.

  • Podnoszenie ciężkich przedmiotów nie zawsze powoduje bóle kręgosłupa w ciąży
  • Gdy musisz coś podnieść z podłoża, stań w lekkim rozkroku i ugnij kolana, ale nie pochylaj pleców, zginając się w talii. Chwyć pewnie przedmiot i prostując kolana, podnieś go siłą mięśni ramion i nóg, a nie pleców (poczujesz obciążenie mięśni nóg). Ciężkie torby zawsze podnoś z klęku na jedno kolano – przy zgiętych kolanach i zachowaj wyprostowany kręgosłup, a nie schylając się.

  • Podnoszenie rąk a bóle kręgosłupa w ciąży
  • Unikaj podnoszenia rąk wysoko ponad głowę, ponieważ w tej pozycji dochodzi do naciągania mięśni pleców. Kiedy musisz zawiesić obrazek, poprawić firankę czy odłożyć naczynia do górnej szafki – zamiast wyciągać wysoko ręce, używaj stabilnego podnóżka. Podnoszenie rąk do góry Unikaj podnoszenia rąk wysoko ponad głowę, ponieważ w tej pozycji dochodzi do naciągania mięśni pleców. Kiedy musisz zawiesić obrazek, poprawić firankę czy odłożyć naczynia do górnej szafki – zamiast wyciągać wysoko ręce, używaj stabilnego podnóżka.

    Dobrze wiedzieć

    Nie wypinaj brzucha w ciązy! Wypinanie brzuszka do przodu sprawia, że górna część ciała nadmiernie wygina się w tył. W wyniku tego wygięcia pogłębia się krzywizna kręgosłupa (lordoza), szczególnie w okolicy lędźwiowo-krzyżowej, co niekiedy może powodować trwałe zmiany, będące przyczyną dolegliwości w latach późniejszych.

    Bóle kręgosłupa w ciąży nocą

    Już samo zaśnięcie z dużym brzuszkiem jest nie lada sztuką. A tu trzeba jeszcze spać tak, aby nie obciążać kręgosłupa! Podczas leżenia na kręgi wywierany jest stały nacisk, np. u człowieka, który waży 70 kg, w czasie leżenia na plecach wynosi on 25 kg, a przy leżeniu na boku zwiększa się do 75 kg. Każdy dodatkowy kilogram ciała oznacza zwiększenie nacisku na kręgosłup o 8 kg! Miej to na uwadze i staraj się nie przybrać na wadze więcej niż 12–14 kg. Aby w nocy dobrze wypocząć i nie nadwerężyć kręgosłupa, ważne są przede wszystkim dwie rzeczy: odpowiednia pozycja ciała i dobry materac. Powinien być średnio twardy, sprężysty, dopasowujący się do krzywizn kręgosłupa – ma uginać się pod pośladkami, łokciami, barkami, ale podtrzymywać kręgosłup, by mięśnie mogły się rozluźnić i odpocząć. Leżąc na plecach, podkładaj niewielką podpórkę w odcinku lędźwiowym, wyrównującą krzywiznę kręgosłupa. W pozycji na boku podpórka przyda się, by wypełnić talię, natomiast w odcinku szyjnym staraj się głowę ułożyć poziomo – na płaskiej poduszce albo złożonym kocu. W zaawansowanej ciąży najbardziej zalecane jest spanie w pozycji na boku (patrz rysunek). Najlepiej spać na lewym boku, wkładając między nogi małą poduszkę (drugą można podłożyć pod brzuch); doskonale sprawdzi się wtedy specjalna, długa poduszka ciążowa w kształcie litery C. Spanie na lewym boku jest korzystne dla twojego kręgosłupa, narządów wewnętrznych, a także dla dziecka, gdyż nie zaburza przepływu krwi do łożyska. Bardzo ważne jest też, abyś w odpowiedni sposób wstawała z łóżka: na początku niezbyt gwałtownie obróć się na bok i powoli spuszczaj nogi na podłogę. Dopiero po chwili, gdy krew dopłynie do nóg, możesz ostrożnie wstać, podpierając się rękami.

    Pozycja do relaksu
    Uklęknij, ułóż przed sobą stos poduszek i połóż się na nich, obejmując je rękoma. Kolana rozchyl, rozluźnij dolną część grzbietu. Pozycja ta przynosi ulgę w bólach kręgosłupa, pomaga dziecku prawidłowo ułożyć się do porodu, jest też idealna do masażu pleców

    Sposoby na bóle kręgosłupa

    • Masaż

    Doskonałym sposobem łagodzenia bólu kręgosłupa jest masaż. Gdy dolegliwości są bardzo dokuczliwe, warto oddać się w ręce profesjonalnego masażysty. Specjalne ułożenie ciała umożliwia wykonywanie masażu nawet w zaawansowanej ciąży – zwykle masaż odbywa się w pozycji siedzącej, półsiedzącej lub leżącej na boku. Trzeba jednak koniecznie upewnić się, czy masażysta ma odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia do wykonywania masażu u kobiet ciężarnych (skończył odpowiednie szkolenia), a najlepiej zapytać o dobrego masażystę znajomą kobietę, która korzystała już z takiej terapii. Bardzo dobre efekty daje także połączenie masażu kręgosłupa z refleksoterapią (leczniczy masaż stóp). Oczywiście przed wybraniem się na masaż wskazana jest konsultacja z lekarzem prowadzącym ciążę. Kiedy boli cię krzyż czy całe plecy, możesz też poprosić swojego partnera o delikatne rozmasowanie tych miejsc. Połóż się na boku, on zaś niech powoli, kolistymi ruchami przesuwa ręce wzdłuż twojego kręgosłupa – powinno to zredukować napięcie mięśni i złagodzić ból. Jeśli jest taka możliwość, warto skorzystać z porad masażysty, który pokaże partnerowi, jak powinien to robić.

    • Pas ciążowy

    To specjalny, szeroki pas zakładany pod ubranie. Jego zadaniem jest maksymalnie odciążyć kręgosłup i podtrzymać ciężki brzuch. Odciążając plecy i stabilizując postawę, pas skutecznie redukuje bóle krzyżowe. W naszym kraju pasy ciążowe to wciąż jeszcze nowość – pojawiły się u nas kilka lat temu – ale np. w USA jest to wynalazek popularny od lat. Kobiety bardzo go sobie chwalą, bo redukuje bolesność pleców do minimum. Dobry pas powinien być dość szeroki i usztywniany. W internecie można znaleźć kilka modeli różnych producentów. Oprócz prostych, szerokich pasów są również takie, w których system podtrzymujący jest tak rozbudowany, że całość tworzy coś w rodzaju uprzęży (górne elementy pasa opierają się na ramionach). Dobry pas kosztuje 100–150 zł.Uwaga: zanim kupisz pas ciążowy, zapytaj swojego lekarza, czy możesz go nosić i przez ile godzin dziennie, bo stałe noszenie pasa może osłabić mięśnie brzucha.

    • Zmiany temperatury

    Aby doraźnie uśmierzyć ból mięśni przykręgosłupowych, warto zastosować naprzemienne – ciepłe i zimne okłady. Najpierw na plecy połóż zwilżony w chłodnej wodzie ręcznik lub worek z lodem (owinięty ściereczką), a po 15 minutach zamień ten okład na termofor z gorącą wodą lub elektryczną poduszkę (również na 15 minut).

    Ćwiczenia pomogą na bóle kręgosłupa w ciąży

    Regularne ćwiczenia to sprawdzony, skuteczny sposób na wzmocnienie mięśni grzbietu i brzucha. By ćwiczenia przynioły efekty, trzeba je wykonywać regularnie, najlepiej codziennie przez 10–15 minut (możesz to podzielić na dwie–trzy krótkie sesje). Warto zapisać się na gimnastykę dla ciężarnych albo do szkoły rodzenia – wówczas instruktor może skontrolować, czy ćwiczenia wykonujesz prawidłowo. A jeśli nie możesz chodzić na zorganizowane zajęcia, gimnastykuj się sama, w domu, np. wykonując proste ćwiczenie – tzw. koci grzbiet. Uklęknij i podeprzyj się rękami o podłogę (kolana i dłonie rozstawione na ok. 30 cm). Rozluźnij się, opuść głowę i oddychaj głęboko. Podegnij miednicę ku przodowi, tak aby kręgosłup wygiął się ku górze, a kość ogonowa była skierowana ku piętom. Wytrzymaj kilka sekund i wróć do pozycji wyjściowej. Powtórz 10 razy. Aby uwolnić się od bólów krzyża, ćwicz kilka razy dziennie. Uwaga: jeśli podczas jakiegoś ćwiczenia twardnieje macica – nie rób go. Jeżeli ćwiczenia nie przynoszą efektów, a plecy bardzo bolą, warto skorzystać z porady wykwalifikowanego fizjoterapeuty. Bólom kręgosłupa skutecznie zapobiega też pływanie, doskonały sport dla pleców. Wzmacnia mięśnie tułowia, odciąża kręgosłup, nie obciążając przy tym stawów kończyn. Jeśli więc lekarz prowadzący ciążę nie widzi przeciwwskazań, staraj się regularnie pływać. Dwie, trzy wizyty na basenie w tygodniu zapewnią ci przyjemny relaks i pomogą pozbyć się męczących dolegliwości.

    miesięcznik "M jak mama"
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

    Pobierz
    Dziecko zakupy i my
    KOMENTARZE