Zgaga w ciąży: domowe sposoby na zgagę

2015-02-16 17:15 Agnieszka Roszkowska
zgaga sposoby soki z warzyw
Autor: _archiwum-murator|Ryszard Piątkowski Na zgagę pomogą m.in. świeżo wyciskane soki z warzyw, np. z marchwi, buraków.

Zgaga w ciąży dokucza prawie połowie kobiet. Jak uniknąć zgagi: oto domowe sposoby na zgagę w ciąży, sprawdź co pomaga. Zgaga (refluks) to ostre pieczenie w przełyku, spowodowane cofaniem się kwasów żołądkowych. Zgaga najczęściej dokucza w III trymestrze ciąży. Ale nie jesteś na nią skazana.

Zgaga w ciąży to dolegliwość ciążowa bardzo przykra i bardzo często. Zgaga najsilniej dokucza w III trymestrze ciąży. Zgaga to nie tylko na poziomie fizycznym – zgaga wpływa na pogorszenie się samopoczucia, a często nawet uniemożliwia sen. Dlatego lepiej nie czekaj, aż pojawi się u ciebie, tylko staraj się żyć i odżywiać tak, aby do niej w ogóle nie dopuścić do zgagi w ciąży. Jak to zrobić? Pomogą ci informacje zawarte w naszym artykule. Oto ważne fakty o zgadze, przyczyny zgagi i domowe sposoby na zgagę.

Sposoby na zgagę w ciąży: unikaj tych prodkutów

Zgagę powodują i nasilają niektóre produkty spożywcze, dlatego trzeba ich unikać. Chociaż główną przyczyną zgagi w ciąży jest zwiotczenie mięśni przewodu pokarmowego (wskutek działania progesteronu), to bardzo wiele zależy też od tego, co jesz. Wiadomo, które produkty nasilają pieczenie. Do zgagi przyczynają się: potrawy tłuste (mięso, wędliny, nabiał), potrawy smażone, ostro przyprawione, z kofeiną (kawa, herbata, czekolada, coca-cola), z glutaminianem sodu (zupy w proszku, konserwy), napoje gazowane, owoce cytrusowe, soki owocowe z kartonów, warzywa cebulowe.

Sposoby na zgagę: unikaj przejadania się

Przyczyną zgagi jest przejadanie się i nadmierne obciążanie żołądka. To fakt. Wypełniony „po brzegi” żołądek – przy osłabionym zwieraczu przełyku – na sto procent skończy się zgagą, bo kwasy żołądkowe, nie mieszcząc się w nim, będą się przesuwały do przełyku. Dlatego jedna z podstawowych zasad zdrowego odżywiania brzmi: nigdy nie najadaj się do syta, zawsze pozostaw w żołądku trochę miejsca. 

Zgadze sprzyjają obfite posiłki i zbyt długie przerwy między nimi. Absolutnie tak! Małe posiłki jadane często to znacznie lepsze rozwiązanie niż trzy obfite posiłki główne. Dlatego zamiast tradycyjnych trzech posiłków dziennie powinnaś jeść w ciąży pięć posiłków: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. A każdy zakończ, zanim poczujesz pełność w żołądku. Staraj się, aby przerwy pomiędzy posiłkami wynosiły nie więcej niż 3–3,5 godziny, bo gdy przerwa jest dłuższa, pojawia się uczucie głodu, co pobudza wydzielanie soków żołądkowych.

Zobacz: 

Ból w klatce piersiowej w ciąży - przyczyny. Kiedy do lekarza?

Sposoby na zgagę w ciąży: co łagodzi zgagę

Są produkty, które u jednych osób łagodzą zgagę, a u innych – nasilają. Rzeczywiście, trudno wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje, ale np. mięta albo mleko mogą oddziaływać różnie u różnych osób. Jeśli więc koleżanka doradziła ci na zgagę w ciąży szklankę mleka, a tobie zrobiło się po nim jeszcze gorzej, to nie znaczy, że masz złośliwą koleżankę, tylko że różnie reagujecie na mleko. Musisz poszukać sposobów, które sprawdzą się właśnie u ciebie. 

Jak uniknąć zgagi: nie jedz zbyt szybko

Jedzenie w pośpiechu często prowadzi do refluksu i zgagi. Aby pokarm był właściwie trawiony, posiłki należy spożywać w spokojnej atmosferze i w wolnym tempie. Szybkie jedzenie sprzyja połykaniu większych ilości powietrza, co może wpływać na wzrost ciśnienia wewnątrzbrzusznego i przyczyniać się do częstszego występowania zgagi.

Sposoby na zgagę w ciąży: nie kładź się po posiłku

Nie wolno leżeć po posiłku, bo to powoduje zgagę. W pozycji leżącej kwasy żołądkowe bardzo łatwo przesuwają się do przełyku, powodując pieczenie. A zatem jeśli cierpisz na zgagę w ciąży unikaj leżenia po posiłku, kiedy żołądek jest pełen: nie leż płasko i nie schylaj się przez 2–3 godziny po jedzeniu. Jest to ważne zwłaszcza wieczorem: po kolacji zawsze odczekaj trzy godziny, zanim położysz się spać. A jeśli źle się czujesz i nie możesz tyle czekać, układaj się w pozycji półsiedzącej albo podłóż coś pod nogi łóżka u wezgłowia. Chodzi o to, aby głowa była uniesiona mniej więcej 15–20 cm powyżej klatki piersiowej.

Zgaga: palenie papierosów

Palenie papierosów jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zgagi. Nałóg nikotynowy przyczynia się do zgagi na dwa sposoby. Po pierwsze, nikotyna powoduje rozluźnienie mięśni zwieracza przełyku, a więc go osłabia. Po drugie, palenie papierosów dodatkowo pobudza wytwarzanie kwasu żołądkowego. To kolejny ważny argument przeciwko paleniu papierosów w ciąży. Jeśli jeszcze nie rzuciłaś palenia – zrób to koniecznie i natychmiast. Także bierne palenie, czyli wdychanie dymu z papierosów osłabia mięsień zwieracza przełyku. Jak ognia unikaj zatem zadymionych miejsc i zwracaj uwagę palaczom, żeby nie palili w twoim towarzystwie.

Przyczyny zgagi: zbyt ciasne ubranie

Ciasne ubrania także mogą nasilać objawy refluksu. To prawda! Ubrania, które opinają się ciasno wokół brzucha, powodują ucisk na żołądek i napieranie zawartości żołądka na dolny zwieracz przełyku, co prowadzi do cofania się treści pokarmowej do przełyku. Do elementów garderoby mogących wywoływać takie problemy należą zwłaszcza ciasne paski oraz bielizna wyszczuplająca. Zdecydowanie unikaj więc noszenia tego typu rzeczy w czasie ciąży. 

Przyczyny zgagi: otyłość

Otyłość sprzyja cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. U osób otyłych zwiększa się ciśnienie w jamie brzusznej, co może nasilać cofanie się zawartości żołądka do przełyku. Staraj się więc przytyć tylko tyle, ile to konieczne. Dodatkowe kilogramy nigdy nie są dobre, także podczas ciąży.

Przyczyny zgagi: niektóre lekarstwa

Zgagę mogą powodować niektóre lekarstwa. Rzeczywiście, pewne preparaty farmaceutyczne mogą oddziaływać w ten sposób, więc weź to pod uwagę. Bądź czujna, zwłaszcza jeśli przyjmujesz leki na bezsenność, obniżające ciśnienie krwi, przeciwdepresyjne albo stosowane w leczeniu chorób kardiologicznych.

Domowe sposoby na zgagę

Jeśli dopadła cię zgaga, wypróbuj domowe sposoby na zgagę. Na zgagę pomaga:

  • żucie prażonych migdałów
  • żucie kawałka imbiru
  • wypicie szklanki świeżego mleka, maślanki lub kefiru
  • na zgagę dobry też jest kleik z siemienia lnianego: łyżkę zmielonych ziaren lnu zalej szklanką wrzącej wody i odstaw na 15 minut; tak przyrządzony kleik wypijaj godzinę po posiłku albo na dwie godziny przed snem
  • polecana na zgagę jest też woda z miodem i octem jabłkowym: wypij szklankę ciepłej wody z dodatkiem łyżki miodu i łyżki octu jabłkowego – od razu, gdy tylko pojawi się pieczenie w przełyku
  • na zgagę pomogą także świeżo wyciskane soki o odczynie zasadowym, np. z marchewki, buraków, świeżych ogórków albo surowych ziemniaków (te ostatnie zwykle są bardzo skuteczne)
  • możesz też przygotować roztwór sody na zgagę: łyżeczkę sody oczyszczonej rozpuść w szklance wody i wypij.

Herbatki na zgagę

Innymi domowymi sposobami na zgagę są przyrządzone w domu herbatki. Na zgagę pomaga herbata imbirowa: 1 łyżeczkę świeżo startego korzenia imbiru zalej szklanką wrzątku, zaparzaj 10 minut, wypij. Herbatka z kminu: 2 łyżeczki kminu rzymskiego zalej szklanką wrzątku, zaparzaj 10 minut. Przed wypiciem przecedź napar. Na zgagę polecana jest także herbata z wiązówki błotnej: łyżeczkę ziela wiązówki zalej szklanką wrzątku, przykryj i pozostaw pod przykryciem przez 15–20 minut. Odcedź i wystudź napar, wypij, gdy wystąpią objawy zgagi.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 12/19
KOMENTARZE