Kwasy omega-3 dla dziecka: co musisz o nich wiedzieć?

2020-09-14 11:44
Kwasy omega-3 dla dziecka: co musisz o nich wiedzieć?
Autor: Getty images

Kwasy omega-3 dla dziecka – to w dużej mierze dzięki nim oczy widzą, a mózg sprawnie przetwarza informacje. Ważne więc, by kwasy omega-3 znalazły się w diecie dziecka w dostatecznej ilości. Jak włączyć do diety dziecka kwasy omega-3?

Kilkadziesiąt lat temu duńscy epidemiolodzy zastanawiali się, czemu Eskimosi, których dieta bogata jest w tłuszcz, niemal nie zapadają na choroby serca i nie miewają zawałów. W próbkach krwi pobranych od dużej grupy mieszkańców Alaski i Grenlandii odkryli związki chemiczne, o których wcześniej nie słyszano.

Związki te nazwali kwasami tłuszczowymi omega-3. Początkowo sądzono, że kwasy te mają dobry wpływ tylko na serce. Jednak kolejne badania wykazały, że jest inaczej.

Dziś wiemy, że to właśnie w dużej mierze tym kwasom Japończycy, Francuzi, Włosi, Norwegowie i wiele innych nacji zawdzięczają długowieczność, sokoli wzrok i bystrość umysłu. Dlatego warto wprowadzić kwasy omega-3 do diety dziecka. A jakie produkty są źródłem tych cennych składników?

Spis treści

  1. Kwasy omega-3 dla dziecka: paliwo dla organizmu
  2. Kwasy omega-3 dla dziecka: lepszy rozwój intelektualny
  3. Gdzie znajdują się kwasy omega-3 dla dziecka?
  4. Ile kwasów omega-3 potrzebuje dziecko i w jakich proporcjach do innych?

Kwasy omega-3 dla dziecka: paliwo dla organizmu

Grupa kwasów omega-3 zaliczana jest do nienasyconych kwasów tłuszczowych i składa się z kilku różnych związków. Najważniejsze z nich to kwas dokozaheksaenowy (DHA) i eikozapentaenowy (EPA), uzyskiwane przede wszystkim z ryb, oraz pozyskiwany z roślin – linolenowy (ALA). Każdy z nich pełni w organizmie wiele ważnych ról, i to na każdym etapie życia.

Kwasy omega-3 znajdują się w błonie komórkowej każdej komórki nerwowej i odpowiadają za prawidłowy transport składników odżywczych – innymi słowy są niezbędne do tego, by komórki były w stanie normalnie funkcjonować, i to już od początku życia płodowego.

DHA stanowi aż 97 proc. obecnych w mózgu dziecka kwasów omega-3. Kwas ten poprawia ukrwienie tkanek i przepływ bodźców nerwowych oraz informacji między neuronami. Jest też bazą tłuszczową siatkówki oka. Od niego zależy to, czy znajdujący się w siatkówce oka barwnik rodopsyna pracuje prawidłowo, co ma wpływ na ostrość wzroku.

Jego niedobór u mam, które następnie urodziły wcześniaki, grozi dzieciom retinopatią, czyli chorobą, która może prowadzić do całkowitej ślepoty. Następstwem niedoboru u starszych dzieci jest osłabienie wzroku.

W grupie omega-3 jest też kwas EPA, który współdziałając z DHA, korzystnie wpływa na układ odpornościowy, zapobiegając infekcjom i alergiom, a gdy te wystąpią, wspomaga ich leczenie. Badania dowodzą także, że kwasy omega-3 dla dziecka mają pozytywny wpływ na tkankę kostną, wspomagając wchłanianie wapnia z jedzenia, dlatego są niezbędne do tego, by dziecko miało zdrowe zęby i mocne kości.

U osób starszych przeciwdziałają schorzeniom serca, w tym arytmii. Zmniejszają też ryzyko miażdżycy, gdyż zapobiegają procesom zapalnym w tętnicach, obniżają poziom złego cholesterolu, a podnoszą poziom dobrego. Wiele wskazuje na ich pozytywną rolę w profilaktyce nowotworów, zwłaszcza raka piersi, macicy, prostaty i trzustki.

Kwasy omega-3 dla dziecka: lepszy rozwój intelektualny

Jedną z zalet kwasów omega-3 dla dziecka jest to, że zwiększają u najmłodszych kreatywność i usprawniają rozwój. Jest to ściśle związane z tym, że występują one w dużym stężeniu w tkankach nerwowych, m.in. w korze mózgu oraz w tkankach oka.

Śmiało można więc powiedzieć, że dzięki nim maluszek sprawniej się rozwija, gdyż stymulując rozwój ostrości wzroku, kwasy te pośrednio wpływają na rozwój psychoruchowy i zdolności poznawcze małego dziecka – ma lepszy wzrok, lepiej rozpoznaje kolory i kształty.

Badania potwierdziły także, że dzieci, które mają zapewnioną ich odpowiednią ilość, są sprawniejsze ruchowo i nie mają problemów ze skupieniem uwagi. Gdy kwasów omega-3 brakuje, w ich miejsce wbudowywane są szkodliwe dla zdrowia izomery trans (rodzaj tłuszczu z przetworzonej żywności). Niedobór może też prowadzić do tego, że mózg dziecka wolniej się rozwija, czego bezpośrednim skutkiem jest gorszy rozwój intelektualny oraz zaburzenia ostrości wzroku. 

Gdzie znajdują się kwasy omega-3 dla dziecka?

Kwasy omega-3 dla dziecka są bardzo ważne dla niemowlęcia, gdyż w trakcie dwóch pierwszych lat życia bardzo intensywnie rozwija się zarówno mózg, jak i wzrok. Ludzki organizm nie potrafi samodzielnie wytwarzać kwasów omega-3 w ilościach, które pokrywałyby całkowite dzienne zapotrzebowanie.

Trzeba więc regularnie dostarczać ich dziecku wraz z pożywieniem. To, w jaki sposób to robić, zależy od sposobu karmienia. Mama karmiąca piersią powinna wzbogacić dietę w tłuste ryby morskie – takie jak dorsz, łosoś, halibut, makrela, sardynki.

Warto jeść również owoce morza, np. krewetki, które zawierają najwięcej kwasów DHA i EPA, a także uwzględnić w menu orzechy włoskie i oleje (bogate w kwas ALA). Zalecana dzienna dawka kwasów omega-3 to ok. 1,5 g – by ją dostarczyć, trzeba przynajmniej dwa razy w tygodniu zjeść ok. 300 g ryby. Zamiast niej (np. w przypadku alergii) można przyjmować preparaty z kwasami omega-3.

Mamy karmiące mieszanką powinny upewnić się, że mleko, które podają maluchowi, zawiera kwasy omega-3 dla dziecka albo również suplementować je najmłodszym, np. stosując tran (można podawać go już maluszkom powyżej 6. miesiąca życia). Dzieci, które dostają już stałe posiłki, mogą dwa razy w tygodniu jeść ryby – zgodnie z nowym schematem żywienia można podawać je maluchom już na początku rozszerzania diety.

Najlepsze dla niemowlęcia są ryby ugotowane na parze lub upieczone w folii – nie wolno natomiast podawać konserw rybnych, ryb marynowanych albo wędzonych. Jeśli maluszek je już sporo warzyw, można mu je dawać w postaci sałatek skropionych olejem, które również zawierają kwasy omega-3. 

Źródła kwasów omega-3:

Ile kwasów omega-3 potrzebuje dziecko i w jakich proporcjach do innych?

Dawkowanie kwasów omega-3 dla dziecka zależy od jego diety. Jeśli malec jest karmiony piersią, dostaje kwasy omega z mlekiem mamy, o il eona sama spożywa ryby lub łyka tran. Starsze niemowlęta otrzymują je w mleku modyfikowanym.

Dzieciom w wieku 1-3 lata powinno się podawać 1-2 razy w tygodniu tłustą rybę lub tran lub 150-200 mg kwasów w suplementach.

Dzieci powyżej 3 r. ż. - 1-2 razy w tygodniu porcja ryby lub tran lub 250 mg suplementów na dobę.

By kwasy omega-3 dla dziecka spełniły swoje zadanie, ważne są proporcje pomiędzy nimi a kwasami omega-6 pochodzącymi z tłuszczów roślinnych. Nadmiar kwasów omega-6 niweczy bowiem korzystne działanie kwasów omega-3.

Duże spożycie tłuszczów omega-6 przy niedostatecznej ilości kwasów omega-3 prowadzi do wielu schorzeń, w tym zmian zwyrodnieniowych. Stosunek kwasów omega-3 do omega-6 powinien wynosić 1:5.

W praktyce oznacza to, że wystarczy codziennie podawać dziecku suplement zawierający kwasy omega-3 dla dziecka w zalecanych przez producenta proporcjach albo dwa razy w tygodniu dawać mu rybę, by ilości obu kwasów w diecie były zrównoważone.

Czytaj: Ryba w jadłospisie dziecka. Kiedy wprowadzić rybę do diety dziecka?

Dieta małego dziecka: niezbędne kwasy tłuszczowe LCPUFA

Tran w ciąży - suplement dla ciężarnych bogaty w kwasy omega-3

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza