Jem co chcę! Spróbuj dogadać się z niejadkiem

2022-02-03 13:23

Chciałabyś, żeby dziecko na śniadanie zjadło kanapkę z twarożkiem, sałatą, rzodkiewką i popiło mlekiem… Pełnowartościowy, podręcznikowy posiłek… A tymczasem maluch ledwie przetrze oczy, już domaga się parówki z ketchupem. Co robić, gdy dieta dziecka pozostawia wiele do życzenia? Pozwalać dziecku na jedzenie tego, co chce?

Jem co chcę! Spróbuj dogadać się z niejadkiem
Autor: Getty images Jem co chcę! Spróbuj dogadać się z niejadkiem

Niejedna mama codziennie załamuje ręce patrząc, co je jej ukochane dziecko… Staś pochłania wszystko, co słodkie. Kasia nawet nie tknie mleka. Bartek ucieka, gdy tylko zobaczy mamę z łyżką w ręce, a Baśka na widok mięsa zaciska usta z całej siły. Za to Aniela od miesiąca codziennie na śniadanie, obiad i kolację zjada kanapkę z masełkiem i… ogórkiem kiszonym. Co robić, pytają mamy?

Poniżej znajdziesz opis 6 najczęściej spotykanych „gustów” małych smakoszy oraz rady, jak dbać o zdrowie takich niejadków!

Spis treści

  1. Dziecko je wciąż to samo
  2. Nie je owoców ani warzyw
  3. Maluch nie chce pić mleka
  4. Dziecko nie znosi pieczywa
  5. Uwielbia tylko słodycze
  6. Dziecko nie je mięsa
Czym jest modelowy talerz żywieniowy dla dzieci w wieku 1-3 lata?

Dziecko je wciąż to samo

Ogórki kiszone to nic złego, ale nie wtedy, gdy dziecko od miesiąca żywi się wyłącznie kanapkami z ogórkiem. Na szczęście takie zachowanie w tym wieku, to nic dziwnego. Koło 2.-3. roku życia maluchy zaczynają rozkochiwać się w określonych daniach. Jedne jadają np. tylko twaróg, inne ciągle proszą o spagetti.

Co robić? Nic. Poczekać. Najczęściej po miesiącu maluch przenosi swoją miłość na inne danie. A jeśli nie możesz już znieść monotonii w diecie dziecka, zaproponuj mu coś innego, ale podobnego, np. na początek może kanapkę z twarożkiem i ogórkiem.

Pamiętaj, to ty kochasz różnorodność na talerzu. Dzieci ponad wszystko cenią powtarzalność! To zapewnia im poczucie bezpieczeństwa.

Czytaj również: Dieta i istotne składniki odżywcze dla dziecka w wieku 1-3 lata. Skomponuj idealne menu!

Jogurt dla niemowlaka (FAKTY I MITY). Jak wprowadzać jogurt do diety niemowlęcia

Nie je owoców ani warzyw

Twoje dziecko na widok sałaty w kanapce rączką zasłania buzię? Podobnie reaguje na wszelkie owoce oraz soki? Są dzieci, które odstręcza wszystko co ma choćby posmak owocowo-warzywny. Zdarzają się tacy mali smakosze, którzy rzeczywiście nie przepadają za smakiem warzyw. Dość rzadko jednak zdarza się, że smyk odmawia i owoców, i warzyw, ale cóż – takie jego prawo.

Twoim jednak obowiązkiem jest tak żywić dziecko, by nie zabrakło mu witamin i mikroelementów (o co przy takiej diecie niestety dość łatwo).

Co robić? Wybierz się na zakupy i znajdź takie jarzyny oraz owoce, których malec nie jadł i daj mu je do skosztowania.

Może jednak coś wśród tak wielkiego bogactwa zdrowych smaków przypadnie dziecku do gustu? Pamiętaj jednak, że jeśli smyk wcale nie je owoców i warzyw najlepiej skonsultować się z pediatrą, który zbada dziecko i oceni, czy nie jest konieczne podawanie mu preparatów witaminowych.

Maluch nie chce pić mleka

Dzieci, które zostały odstawione od piersi powinny pić mleko modyfikowane, ale nie wszystkie chcą tak robić. Pojawia się pytanie, czy takiemu dziecku nie zabraknie wapnia w diecie?

Na szczęście wapń można znaleźć także w innych produktach. Oczywiście warto malca nakłaniać do picia mleka (może bardziej będzie jej smakowało, np. z dodatkiem kakao albo kawy zbożowej), nie wolno jej jednak zmuszać.

Co robić? Doskonałym zamiennikiem mleka są wszelkiego rodzaju sery  - szczególnie polecany jest żółty, który jest kopalnią białka oraz wapnia, ale uwaga - jest bardzo tłusty, mała może zjeść dziennie koło dwóch plastrów. Może dziecku przypadną do gustu słodkie twarożki albo desery jogurtowe lub budyń?

Nabiał można „wziąć” na wiele sposobów: śmietanka w zupie, naleśniki z serem, mizeria z jogurtem, kanapka z masełkiem, smakowa maślanka i kefirek – a nuż jednak coś posmakuje małej? Wiele wapnia jest także w owocach morza oraz rybach. Jednym słowem – jest w czym wybierać!

Dziecko nie znosi pieczywa

Są dzieci, które w ogóle nie jedzą pieczywa. Ani myślą o skosztowaniu bułki czy kawałka chleba. A przecież produkty zbożowe to podstawa diety!

Otóż nie! Można zdrowo i dobrze żyć, w ogóle nie jedząc chleba. Rzeczywiście, przetwory zbożowe wysoko plasują się w piramidzie żywienia, ale zamiast nielubianych bułeczek z powodzeniem można podawać dziecku makarony, kasze, ryż, płatki owsiane oraz kukurydzę.

Co robić? Zastanów się jednak, droga mamo, czy dziecko nie chce chleba, ponieważ mu nie smakuje, czy może mały ma jeszcze kłopoty z gryzieniem i przeżuwaniem pokarmu.

Uwielbia tylko słodycze

Małe dzieci uwielbiają to, co jest słodkie. Świetnie sobie radzą z wymuszaniem od rodziców batoników, kanapek z dżemikiem, słodkich deserów.

Trudno się dziwić, bo wiadomo, że dzieci właśnie słodki smak przyswajają najłatwiej (poznają go już w brzuchu mamy). Warto jednak wiedzieć, że i słodkie może być wartościowe!

Co robić? Zaproponuj maluchowi sałatki owocowo-warzywne, twarożki na słodko, soki (naturalnie słodkie), mięsa w sosie słodko-kwaśnym lub z dodatkiem owoców (np. tradycyjny schab ze śliwką). I obserwuj malucha – zamiłowanie do słodkości niebawem powinno minąć dziecku.

Pamiętaj jednak, żeby wyeliminować z diety małego wszelkie batony, ciastka i cukierki (przynajmniej na jakiś czas). To może spowodować, że dziecku wróci chęć także na inne smaki.

Czytaj również: Omlet dla dziecka - czy podawać go maluchowi i jak go zrobić?

Od kiedy niemowlę może jeść jajka?

Dziecko nie je mięsa

Wegetarianin wbrew woli rodziców! Są i takie przypadki, zwłaszcza jeśli dziecko zraziło się do mięsa, bo było kiedyś zbyt twarde czy niedobrze przyprawione.

Co robić? Najlepiej nic, poza zachęcaniem małego indywidualisty do zjadania takich produktów, które zapewnią jej wszystko to, co dostałaby z porcją mięsa. W diecie dziecka powinno być sporo nabiału oraz ryb (szczególnie morskich), a także roślin strączkowych (fasoli, grochu, soi, soczewicy), zbóż (kasz, ryżu, chleba pełnoziarnistego ) orzechów i pestek (słonecznika, dyni, sezamu).

Dobrze wiedzieć

Apetyt mija i wraca z czasem

Pewnie masz wrażenie, że każdy przełom w żywieniu malucha goni następny kryzys. Spokojnie, mamo! To normalne!

  • pierwszy rok życia – ciągły głód – jedzenie to dla zdecydowanej większości maluchów ulubione zajęcie
  • drugi rok życia – dziecko jest starsze, a je mniej. Teraz maluch stanie się poszukiwaczem ulubionych smaków i będzie tylko je preferował
  • trzeci i czwarty rok życia – kto by tam myślał o jedzeniu (i tracił na to czas!), będąc w tak pięknym wieku? Przecież dookoła tyle rzeczy do odkrycia!

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza