Dlaczego w ciąży warto jeść kasze?

2019-08-13 13:15 Joanna Anczura
kasza dieta w ciąży
Autor: _archiwum-murator|Mariusz Bykowski Gryczana, jęczmienna czy jaglana… kasze zawierają cenne minerały, witaminy i błonnik, sprawdź, które warto jeść w ciąży.

W kuchni kasze bywają traktowane po macoszemu, jak mało nowoczesny produkt z babcinej kuchni. Niesłusznie – kasze są nie tylko bogate w cenne składniki. Dlatego są też ważnym elementem diety w ciąży. Poznaj zalety kaszy gryczanej, jaglanej, jęczmiennej i dowiedz się, dlaczego warto je jeść w ciąży.

Jak dobrze skomponować dietę w ciąży? Na pewno warto włączyć do menu kasze. Kasza wcale nie musi być jedynie nudnym dodatkiem do mięs czy zagęszczaczem do zup – trzeba tylko wiedzieć, jak wydobyć jej walory smakowe i pomysłowo ją przyrządzać.

Czytaj: Trzy przepisy na kasze: gryczaną, jaglaną i pęczak

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Kasze warto włączyć do jadłospisu w ciąży także dlatego, że należą do produktów mało przetworzonych, co oznacza, że w procesie produkcji nie tracą naturalnego bogactwa witamin i składników mineralnych. A tych szczególnie potrzebnych podczas ciąży mają wiele. Najcenniejsze w ciążowej diecie są: kasza gryczana, kasza jęczmienna i kasza jaglana.Dowiedz się, dlaczego warto je jeść w ciąży.

Spis treści:

  1. Kasza gryczana z magnezem
  2. Kasza gryczana: jak przyrządzać
  3. Kasza jaglana - odżywcza
  4. Kasza jaglana: jak przyrządzać
  5. Kasza jęczmienna bogata w błonnik
  6. Kasza jęczmienna: jak przyrządzać

Kasza gryczana z magnezem

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną w ciąży? Kasza gryczana uchodzi za jedną z najzdrowszych kasz. Jest bardzo dobrym źródłem magnezu, zawiera także sporo lecytyny i witaminę E oraz witaminy z grupy B, a także potas, fosfor, żelazo i wapń.

Jak większość kasz, jest dobrym źródłem błonnika, a także zdrowych roślinnych tłuszczów. Ponadto kasza gryczana jest lekkostrawna, a przy tym syci na długo, skutecznie wyrównując poziom cukru we krwi. Nie zawiera glutenu.

Czytaj: Komosa ryżowa - czy warto jeść kaszę quinoa w ciąży?

Kasza gryczana: jak przyrządzać

Dostępne są różne rodzaje kaszy gryczanej: prażona jasna i ciemna oraz kasza gryczana nieprażona. Szczególnie prażona ma dość intensywny, lekko orzechowy smak. Ugotowaną na sypko kaszę można dodawać do sałatek, mięs i zup.

Rozgotowana na miękko kasza stanowi świetny surowiec na nadzienia do pierogów czy naleśników, można ją zmiksować na purée, np. z dodatkiem podduszonej na oleju dymki i koperku, i w takiej postaci podawać do warzyw, grzybów, a nawet jeść na zimno jako pastę do chleba. Kasza gryczana pasuje do potraw z mięsa, grzybów, fasoli, ale można ją także przyrządzać na słodko, np. z owocami i jogurtem. 

Błonnik pokarmowy w diecie ciężarnej. Co daje błonnik w ciąży?

Kasza jaglana - odżywcza

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną w ciąży? Ta wytwarzana z ziaren prosa kasza jest wyjątkowo odżywcza, gdyż zawiera białko o bogatym w aminokwasy składzie. Kasza jaglana jest dobrym źródłem witamin z grupy B, w tym kwasu foliowego, oraz cynku i krzemionki, korzystnych dla kondycji skóry, włosów i paznokci.

Zawiera mangan, miedź, żelazo i fosfor oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Kasza jaglana odkwasza organizm, pomaga usunąć toksyny, reguluje poziom cholesterolu. Nie zawiera glutenu.

Kasza jaglana: jak przyrządzać

Neutralny smak kaszy jaglanej pasuje i do wytrawnych dań, i do potraw na słodko. Ugotowaną na sypko kaszą jaglaną można nadziewać warzywa (paprykę, cukinię, bakłażany), dodawać do sałatek (np. do tabbouleh zamiast kuskusu), mieszać z mielonym mięsem na pulpety i krokiety.

Ugotowaną na miękko można podawać w postaci purée z warzywami, zmiksować na krem z owocami i śmietaną lub użyć jako bazy do bezglutenowych ciast. Kaszę jaglaną do słodkich potraw warto gotować w wodzie wymieszanej pół na pół z mlekiem lub sokiem owocowym. 

Warto wiedzieć

Jak gotować kaszę?

Najlepiej gotować kaszę tak, by nie trzeba jej było odsączać po ugotowaniu – gdy płynu jest odpowiednia ilość, wtedy kasza wchłonie całą zawartość wody, zachowując swoje składniki mineralne i witaminy.

Kaszę gryczaną, jęczmienną mazurską i kaszę jaglaną gotujemy w lekko osolonej wodzie, w proporcji 1 szklanka kaszy na 2 szklanki wody. Jeśli kasza ma być rozgotowana na miękko lub jest gruboziarnista (np. pęczak, jęczmienna perłowa), trzeba dolać ok. 1/3 szklanki więcej płynu na szklankę kaszy.

Ziarenka kaszy sypiemy na wrzątek, a gdy woda się ponownie zagotuje, kaszę trzeba zamieszać, zmniejszyć ogień, chwilę gotować, po czym przykryć garnek i gotować ok. 20 minut. Kasza wchłonie wodę i będzie ugotowana na sypko. Do gotującej się kaszy warto dodać łyżkę oleju lub masła, wówczas ziarenka na pewno się nie posklejają.

Aby wydobyć z kaszy bardziej intensywny smak, przed ugotowaniem można podprażyć ziarenka na suchej patelni lub z odrobiną tłuszczu i przyprawami, a zamiast wody do gotowania użyć bulionu, dodać do wody mleka czy soku owocowego. 

Kasza jęczmienna bogata w błonnik

Dlaczego warto do jadłospisu w ciąży włączyć kaszę jęczmienną? Ta kasza jest bogatym źródłem dostarczającej energii skrobi, a także roślinnego białka. Kasza jęczmienna zawiera sporo witaminy B1 i B2, niacyny, a także żelazo, miedź, cynk, fosfor, potas i magnez.

Kasza jęczmienna jest ze wszystkich kasz najbogatsza w błonnik, który pomaga redukować poziom cholesterolu we krwi i usprawnia pracę przewodu pokarmowego. Ma niski indeks glikemiczny – polecana jest w diecie cukrzycowej, gdyż skutecznie reguluje poziom

Kasza jęczmienna: jak przyrządzać

Rozróżniamy kaszę wiejską (z rozdrobnionych ziaren jęczmienia), kaszę mazurską (perłową), powstałą z wypolerowanych do jednakowej wielkości cząstek ziaren, oraz najgrubszą kaszę jęczmienną – pęczak, wyprodukowany z całych ziaren jęczmienia. Ten rodzaj kaszy jest uniwersalnym dodatkiem do mięs i zup, podstawą wegetariańskich gulaszy i zapiekanek (świetnie komponuje się z warzywami i grzybami).

Rozklejoną na miękko kaszę jęczmienną można stosować jako podstawę kremów, legumin i past. Pęczak jęczmienny to popularna alternatywa dla ziaren pszenicy w tradycyjnej wigilijnej kutii.

W artykule wykorzystano informacje zawarte w książce Marioli Białołęckiej „Zaskakująca kasza & ryż”, Wydawnictwo Czerwony Słoń.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE