Słodycze w ciąży. Czy kobieta w ciąży może jeść słodycze?

2019-08-07 10:53 lek. Anna Jaworska
Czy kobieta w ciąży może jeść słodycze?
Autor: Getty Images

Słodycze w ciąży to dosyć kontrowersyjny temat. Myślisz, że teraz możesz sobie pofolgować ze cukierkami? Lepiej nie, ponieważ nadmiar słodyczy w ciąży sprawia, że przytyjesz znacznie więcej niż przewidują normy. Sprawdź, ile słodyczy powinny się znaleźć w zdrowej diecie w ciąży!

Wcale nie chcemy cię przekonywać, że słodycze to samo zło, cukier to biała trucizna, a słodycze w ciąży są całkowicie zakazane. Dlaczego? Bo słodycze są potrzebne, także w ciąży. Szkodliwy jest tylko ich nadmiar.

Dlatego nie musisz z nich zupełnie rezygnować, choć nikt o zdrowym rozsądku nie powie, że zajadanie się nimi codziennie jest zdrowe. Jakie, w jakiej postaci i kiedy jeść słodycze w ciąży, aby znaleźć złoty środek?

Spis treści:

  1. Słodycze w ciąży – sposób na smutki
  2. Negatywne skutki nadmiaru słodyczy w ciąży
  3. Słodycze zawierające szkodliwe tłuszcze trans
  4. Słodkie napoje gazowane w ciąży
  5. Jakie słodycze jeść w ciąży?
  6. Słodycze w ciąży kupuj z głową

Przeczytaj również: Ciążowe zachcianki - czy warto im ulegać?

Zdrowa dieta w ciąży, czyli odżywianie ciężarnej pod lupą 

Słodycze w ciąży – sposób na smutki

Zacznijmy od przyjemniejszej strony. Po co jeść słodycze w ciąży? Bo poprawiają nastrój, sprawiają radość i dają błogie uczucie przyjemności. Szybko (choć na krótko) zaspokajają nagły głód, który może dopaść ciężarną w nieprzewidywanej sytuacji: autobusie lub poczekalni lekarskiej.

Słodycze zawierają głównie węglowodany proste, które szybko są zamieniane w energię, podnoszą gwałtownie i na krótko stężenie glukozy we krwi, co jest dla mózgu sygnałem dającym uczucie sytości.

Zdrowsze dla organizmu są jednak węglowodany złożone, które uwalniają energię wolniej, łagodniej i na dłużej zaspokajają głód. Ale węglowodany proste też są potrzebne, pod warunkiem że zjadane z umiarem, np. kostka czekolady gorzkiej, a nie od razu pół tabliczki mlecznej lub białej.

Sprawdź również: Kalendarz ciąży - jak rozwija się płód?

Negatywne skutki nadmiaru słodyczy w ciąży

Niestety, negatywne skutki jedzenia słodyczy przeważają nad pozytywnymi. Zjadanie w nadmiarze cukru w ciąży sprzyjają odkładaniu tkanki tłuszczowej. A zbędne dodatkowe kilogramy w czasie ciąży są katorgą dla kręgosłupa i stawów.

Poza tym zbyt częste słodyczowe grzeszki sprzyjają wystąpieniu w ciąży otyłości, co z kolei wiąże się z opuchniętymi nogami, zmęczeniem, pojawianiem się żylaków. Jednocześnie nadwaga powoduje wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, nadmiernego obciążenia serca, zakażeń układu moczowego, krwawienia z dróg rodnych lub przedwczesnego porodu.

Dziecko kobiety ciężarnej zjadającej dużo słodyczy kosztem wartościowych posiłków może urodzić się z niską wagą. A jeśli skutkiem nadmiaru słodyczy i otyłości jest cukrzyca, ryzyko porodu dziecka z dużą masą ciała gwałtownie wzrasta, co niesie ze sobą możliwość powikłań przy porodzie.

Czytaj: Czym zastąpić cukier w ciąży? Poznaj ksylitol, stewię, erytrol

Czy ciężarna może jeść grzyby?

Słodycze zawierające szkodliwe tłuszcze trans

Niekorzystne dla ciężarnej i rozwijającego się w jej łonie dziecka są także tłuszcze trans znajdujące się w chipsach, ciastkach, krakersach, wyrobach cukierniczych, a często także lodach i wyrobach czekoladowych. 

Tłuszcze te otrzymywane są z przemysłowego utwardzania olejów roślinnych lub rybich. Stosuje się je w wypiekach cukierniczych i piekarniczych, głównie ze względu na niską cenę.

Z badań wynika, że tłuszcze trans mogą odgrywać rolę w powstawaniu zaburzeń rozwojowych nienarodzonych dzieci, a także sprzyjać wystąpieniu u nich w przyszłości chorób układu sercowo- naczyniowego, otyłości lub cukrzycy. Nie można też jednoznacznie wykluczyć negatywnego wpływu tych tłuszczy na wzrost i wagę płodu. To mocny argument za tym, aby ciastka z cukierni lub ciasteczka ze sklepu zastąpić domowym biszkoptem lub omletem.

Czytaj: Czy w ciąży trzeba spożywać tłuszcze?

Słodkie napoje gazowane w ciąży

Napoje gazowane nie są wskazane u ciężarnych. Zawierają mnóstwo cukru (nawet kilka łyżeczek w szklance napoju), który sztucznie tłumi głód i zastępuje wartościowy posiłek. Poza tym cukier jest pożywką dla bakterii powodujących próchnicę, na która ciężarne są bardziej narażone.

Szklanka słodkiego gazowanego napoju daje przyjemność i może dodawać energii, ale po chwili, gdy stężenie cukru we krwi gwałtownie spada, pojawia się zwykle zmęczenie i ociężałość, które i tak często ciężarnej towarzyszą.

Bąbelki, czyli dwutlenek węgla, może podrażniać śluzówkę jelita i sprzyjać wystąpieniu lub nasileniu zgagi. Gaz sprzyja też wzdęciom i powoduje dyskomfort w brzuchu. Nie wolno zapominać, że słodkie gazowane napoje to także konserwanty (np. benzoesan sodu) oraz sztuczne barwniki, regulatory kwasowości, aromaty i substancje smakowe.

Po co je serwować nienarodzonemu dziecku, skoro zdrowsze i przyjemniejsze w smaku są świeżo wyciskane soki, owocowe koktajle lub herbatki owocowe?

Przeczytaj również: Herbaty ziołowe w ciąży: 8 ziołowych herbat na najczęstsze dolegliwości ciążowe

Ile można przytyć w ciąży?

Jakie słodycze jeść w ciąży?

Jak zatem jeść słodycze, aby służyły zdrowiu i dobremu samopoczuciu, a nie szkodziły? Odpowiedź jest krótka: z umiarem. Co to oznacza? Wybierając słodycze w ciąży najlepiej sięgać po te jak najbardziej naturalne i domowej roboty.

Zamiast jeść sklepowe ciasteczka i wyroby z cukierni zrób domowy biszkopt z jaj od kur z wolnego wybiegu lub ciasto drożdżowe. Jeśli to ostatnie wydaje ci się nudne, dodaj rodzynki i orzechy. Dobrym rozwiązaniem jest keks pełen bakalii.

Silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego możesz zaspokoić musem owocowym. Dodaj do musu mleko z 2 proc. zawartością tłuszczu lub naturalny jogurt, a także odrobinę miodu zamiast cukru. Innym rozwiązaniem jest dodanie do jogurtu naturalnego orzechów, suszonych moreli, jabłek i daktyli.

Jeśli do tego smakołyku wrzucisz pokrojoną w kostkę galaretkę, deser będzie nie tylko pyszny i zdrowy, ale także bajecznie kolorowy. Na szybko można także przygotować kisiel domowej roboty, budyń lub kulki owsiane.

Czytaj: Mleko i przetwory mleczne w ciąży

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Dobrze wiedzieć

Nie jedz za dwoje!

Sięgając w ciąży po słodycze, pamiętaj, że przyjemność z bycia w ciąży nie polega na jedzeniu za dwoje, ale dla dwojga. Dobrze zbilansowana dieta zawierająca niewielką ilość naturalnych, domowych słodkości pozwoli przejść przez ciążę nie tylko z dobrym samopoczuciem, lecz także (a może przede wszystkim) w zdrowiu.

Słodycze w ciąży kupuj z głową

Do gotowych i w miarę bezpiecznych słodyczy ze sklepu można zaliczyć czekoladę, sezamki, batoniki musli, lody lub żelki. Ale tu także konieczny jest umiar. Czekolada będzie działała korzystnie dla zdrowia, jeśli zjesz w ciągu dnia nie więcej niż 1–2 kostki, a nie tabliczkę. Podobnie wystarczy mały pucharek lodów zamiast litrowego opakowania.

Poza tym koniecznie czytaj informacje na opakowaniach, zanim kupisz coś słodkiego. Na rynku są bowiem dobre i złe słodycze. Przykładowo w czekoladzie zwracaj uwagę na zawartość miazgi kakaowej: im więcej, tym lepiej. Minimalna zawartość to przynajmniej 25 proc.

W dobrej czekoladzie kakao lub miazga kakaowa powinny pojawić się w ścisłej czołówce składników. Jeśli lubisz nadziewaną, doczytaj, czy zamiast wspomnianych w nazwie truskawek nie zawiera buraków albo zawartość truskawek wynosi tyle co kot napłakał (np. 0,15 proc., czyli w całej tabliczce mniej niż szósta część jednego grama!).

Zrezygnuj także z produktów, które zawierają składnik o nazwie E476. To emulgator, który w dużych dawkach jest szkodliwy i może powodować powiększenie wątroby i nerek. Dobre lody to te, na których opakowaniu opis zawartości składników nie przypomina epopei.

Głównym składnikiem dobrych lodów powinno być mleko lub śmietana, owoce i cukier. Chałwa jest produktem z ziaren sezamowych. Ale to prawdziwa bomba kaloryczna. W 100 gramach chałwy jest aż 600 kalorii, czyli około 1/4 dobowego zapotrzebowania ciężarnej.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych!

Pobierz
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE
Franka Różyńska
|

Zgadzam się prawie ze wszystkim. Uważam, że żelki nie są dobrym wyborem nawet dla kobiet w ciąży. Skladają się głównie z syropu-glukozowo fruktozowego, który jest przekleństwem wszystkich, którzy dbają o siebie.
Poza tym fajnie jest przygotowywać domowe słodycze. Pod warunkiem, że ciężarna ma siłę na pieczenie ciast. Ja np. nie mam siły prawie na nic. I tylko walczę z sobą, żeby nie kupować słodyczy. Jak nie kupię to nie zjem bo i nie ma czego.
Mam za to całą tonę najróżniejszych owoców i świeżych i suszonych.