Słodycze w ciąży. Czy kobieta w ciąży może jeść słodycze?

Czy kobieta w ciąży może jeść słodycze?
Autor: Getty Images

Słodycze w ciąży to dosyć kontrowersyjny temat. Myślisz, że teraz możesz sobie pofolgować ze cukierkami? Lepiej nie, ponieważ nadmiar słodyczy w ciąży sprawia, że przytyjesz znacznie więcej niż przewidują normy. Sprawdź, ile słodyczy powinny się znaleźć w zdrowej diecie w ciąży!

Wcale nie chcemy cię przekonywać, że słodycze to samo zło, cukier to biała trucizna, a słodycze w ciąży są całkowicie zakazane. Dlaczego? Bo słodycze są potrzebne, także w ciąży. Szkodliwy jest tylko ich nadmiar.

Dlatego nie musisz z nich zupełnie rezygnować, choć nikt o zdrowym rozsądku nie powie, że zajadanie się nimi codziennie jest zdrowe. Jakie, w jakiej postaci i kiedy jeść słodycze w ciąży, aby znaleźć złoty środek?

Spis treści:

  1. Słodycze w ciąży – sposób na smutki
  2. Negatywne skutki nadmiaru słodyczy w ciąży
  3. Słodycze zawierające szkodliwe tłuszcze trans
  4. Słodkie napoje gazowane w ciąży
  5. Jakie słodycze jeść w ciąży?
  6. Słodycze w ciąży kupuj z głową

Przeczytaj również: Ciążowe zachcianki - czy warto im ulegać?

Zdrowa dieta w ciąży, czyli odżywianie ciężarnej pod lupą 

Słodycze w ciąży – sposób na smutki

Zacznijmy od przyjemniejszej strony. Po co jeść słodycze w ciąży? Bo poprawiają nastrój, sprawiają radość i dają błogie uczucie przyjemności. Szybko (choć na krótko) zaspokajają nagły głód, który może dopaść ciężarną w nieprzewidywanej sytuacji: autobusie lub poczekalni lekarskiej.

Słodycze zawierają głównie węglowodany proste, które szybko są zamieniane w energię, podnoszą gwałtownie i na krótko stężenie glukozy we krwi, co jest dla mózgu sygnałem dającym uczucie sytości.

Zdrowsze dla organizmu są jednak węglowodany złożone, które uwalniają energię wolniej, łagodniej i na dłużej zaspokajają głód. Ale węglowodany proste też są potrzebne, pod warunkiem że zjadane z umiarem, np. kostka czekolady gorzkiej, a nie od razu pół tabliczki mlecznej lub białej.

Sprawdź również: Kalendarz ciąży - jak rozwija się płód?

Negatywne skutki nadmiaru słodyczy w ciąży

Niestety, negatywne skutki jedzenia słodyczy przeważają nad pozytywnymi. Zjadanie w nadmiarze cukru w ciąży sprzyjają odkładaniu tkanki tłuszczowej. A zbędne dodatkowe kilogramy w czasie ciąży są katorgą dla kręgosłupa i stawów.

Poza tym zbyt częste słodyczowe grzeszki sprzyjają wystąpieniu w ciąży otyłości, co z kolei wiąże się z opuchniętymi nogami, zmęczeniem, pojawianiem się żylaków. Jednocześnie nadwaga powoduje wzrost ryzyka rozwoju cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, nadmiernego obciążenia serca, zakażeń układu moczowego, krwawienia z dróg rodnych lub przedwczesnego porodu.

Dziecko kobiety ciężarnej zjadającej dużo słodyczy kosztem wartościowych posiłków może urodzić się z niską wagą. A jeśli skutkiem nadmiaru słodyczy i otyłości jest cukrzyca, ryzyko porodu dziecka z dużą masą ciała gwałtownie wzrasta, co niesie ze sobą możliwość powikłań przy porodzie.

Czytaj: Czym zastąpić cukier w ciąży? Poznaj ksylitol, stewię, erytrol

Czy ciężarna może jeść grzyby?

Słodycze zawierające szkodliwe tłuszcze trans

Niekorzystne dla ciężarnej i rozwijającego się w jej łonie dziecka są także tłuszcze trans znajdujące się w chipsach, ciastkach, krakersach, wyrobach cukierniczych, a często także lodach i wyrobach czekoladowych. 

Tłuszcze te otrzymywane są z przemysłowego utwardzania olejów roślinnych lub rybich. Stosuje się je w wypiekach cukierniczych i piekarniczych, głównie ze względu na niską cenę.

Z badań wynika, że tłuszcze trans mogą odgrywać rolę w powstawaniu zaburzeń rozwojowych nienarodzonych dzieci, a także sprzyjać wystąpieniu u nich w przyszłości chorób układu sercowo- naczyniowego, otyłości lub cukrzycy. Nie można też jednoznacznie wykluczyć negatywnego wpływu tych tłuszczy na wzrost i wagę płodu. To mocny argument za tym, aby ciastka z cukierni lub ciasteczka ze sklepu zastąpić domowym biszkoptem lub omletem.

Czytaj: Czy w ciąży trzeba spożywać tłuszcze?

M jak Mama - Przybieranie na wadze w ciąży – ile możesz przytyć?

Słodkie napoje gazowane w ciąży

Napoje gazowane nie są wskazane u ciężarnych. Zawierają mnóstwo cukru (nawet kilka łyżeczek w szklance napoju), który sztucznie tłumi głód i zastępuje wartościowy posiłek. Poza tym cukier jest pożywką dla bakterii powodujących próchnicę, na która ciężarne są bardziej narażone.

Szklanka słodkiego gazowanego napoju daje przyjemność i może dodawać energii, ale po chwili, gdy stężenie cukru we krwi gwałtownie spada, pojawia się zwykle zmęczenie i ociężałość, które i tak często ciężarnej towarzyszą.

Bąbelki, czyli dwutlenek węgla, może podrażniać śluzówkę jelita i sprzyjać wystąpieniu lub nasileniu zgagi. Gaz sprzyja też wzdęciom i powoduje dyskomfort w brzuchu. Nie wolno zapominać, że słodkie gazowane napoje to także konserwanty (np. benzoesan sodu) oraz sztuczne barwniki, regulatory kwasowości, aromaty i substancje smakowe.

Po co je serwować nienarodzonemu dziecku, skoro zdrowsze i przyjemniejsze w smaku są świeżo wyciskane soki, owocowe koktajle lub herbatki owocowe?

Przeczytaj również: Herbaty ziołowe w ciąży: 8 ziołowych herbat na najczęstsze dolegliwości ciążowe

Ile można przytyć w ciąży?

Jakie słodycze jeść w ciąży?

Jak zatem jeść słodycze, aby służyły zdrowiu i dobremu samopoczuciu, a nie szkodziły? Odpowiedź jest krótka: z umiarem. Co to oznacza? Wybierając słodycze w ciąży najlepiej sięgać po te jak najbardziej naturalne i domowej roboty.

Zamiast jeść sklepowe ciasteczka i wyroby z cukierni zrób domowy biszkopt z jaj od kur z wolnego wybiegu lub ciasto drożdżowe. Jeśli to ostatnie wydaje ci się nudne, dodaj rodzynki i orzechy. Dobrym rozwiązaniem jest keks pełen bakalii.

Silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego możesz zaspokoić musem owocowym. Dodaj do musu mleko z 2 proc. zawartością tłuszczu lub naturalny jogurt, a także odrobinę miodu zamiast cukru. Innym rozwiązaniem jest dodanie do jogurtu naturalnego orzechów, suszonych moreli, jabłek i daktyli.

Jeśli do tego smakołyku wrzucisz pokrojoną w kostkę galaretkę, deser będzie nie tylko pyszny i zdrowy, ale także bajecznie kolorowy. Na szybko można także przygotować kisiel domowej roboty, budyń lub kulki owsiane.

Czytaj: Mleko i przetwory mleczne w ciąży

Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Dobrze wiedzieć

Nie jedz za dwoje!

Sięgając w ciąży po słodycze, pamiętaj, że przyjemność z bycia w ciąży nie polega na jedzeniu za dwoje, ale dla dwojga. Dobrze zbilansowana dieta zawierająca niewielką ilość naturalnych, domowych słodkości pozwoli przejść przez ciążę nie tylko z dobrym samopoczuciem, lecz także (a może przede wszystkim) w zdrowiu.

Słodycze w ciąży kupuj z głową

Do gotowych i w miarę bezpiecznych słodyczy ze sklepu można zaliczyć czekoladę, sezamki, batoniki musli, lody lub żelki. Ale tu także konieczny jest umiar. Czekolada będzie działała korzystnie dla zdrowia, jeśli zjesz w ciągu dnia nie więcej niż 1–2 kostki, a nie tabliczkę. Podobnie wystarczy mały pucharek lodów zamiast litrowego opakowania.

Poza tym koniecznie czytaj informacje na opakowaniach, zanim kupisz coś słodkiego. Na rynku są bowiem dobre i złe słodycze. Przykładowo w czekoladzie zwracaj uwagę na zawartość miazgi kakaowej: im więcej, tym lepiej. Minimalna zawartość to przynajmniej 25 proc.

W dobrej czekoladzie kakao lub miazga kakaowa powinny pojawić się w ścisłej czołówce składników. Jeśli lubisz nadziewaną, doczytaj, czy zamiast wspomnianych w nazwie truskawek nie zawiera buraków albo zawartość truskawek wynosi tyle co kot napłakał (np. 0,15 proc., czyli w całej tabliczce mniej niż szósta część jednego grama!).

Zrezygnuj także z produktów, które zawierają składnik o nazwie E476. To emulgator, który w dużych dawkach jest szkodliwy i może powodować powiększenie wątroby i nerek. Dobre lody to te, na których opakowaniu opis zawartości składników nie przypomina epopei.

Głównym składnikiem dobrych lodów powinno być mleko lub śmietana, owoce i cukier. Chałwa jest produktem z ziaren sezamowych. Ale to prawdziwa bomba kaloryczna. W 100 gramach chałwy jest aż 600 kalorii, czyli około 1/4 dobowego zapotrzebowania ciężarnej.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE
Franka Różyńska
|

Zgadzam się prawie ze wszystkim. Uważam, że żelki nie są dobrym wyborem nawet dla kobiet w ciąży. Skladają się głównie z syropu-glukozowo fruktozowego, który jest przekleństwem wszystkich, którzy dbają o siebie.
Poza tym fajnie jest przygotowywać domowe słodycze. Pod warunkiem, że ciężarna ma siłę na pieczenie ciast. Ja np. nie mam siły prawie na nic. I tylko walczę z sobą, żeby nie kupować słodyczy. Jak nie kupię to nie zjem bo i nie ma czego.
Mam za to całą tonę najróżniejszych owoców i świeżych i suszonych.