Pierwsze oznaki ciąży: senność i zmęczenie

2019-07-22 15:36 Marta Nowik
Senność na początku ciąży
Autor: Getty images

Wiele kobiet uważa senność i zmęczenie za efekt przepracowania, jednak to typowe wczesne objawy ciąży. W pierwszych tygodniach ciąży chcesz spać nawet 24 godziny na dobę. To normalne i nie powinno budzić niepokoju. Dlaczego organizm przyszłej mamy na początku ciąży jest tak bardzo zmęczony i potrzebuje wypoczynku?

Dla wielu kobiet to dość zaskakujące, że senność i zmęczenie to pierwsze oznaki ciąży. Nie ma znaczenia, co robisz oraz jaka jest pora dnia. Senność na początku ciąży pojawia się bez wyraźnej przyczyny i może dopaść cię w każdym momencie, nawet gdy masz ważne spotkanie służbowe.

Spis treści:

Senność pierwszą oznaką ciąży

Senność na początku ciąży a hormony

Inne przyczyny senności w ciąży

Jak przetrwać senność w pierwszych tygodniach ciąży

Senność w ciąży a dieta

Senność pierwszą oznaką ciąży

Senność na początku ciąży to normalny objaw, towarzyszący twojemu stanowi. Nie niepokój się, nie pytaj lekarza o powody. Po prostu przeczekaj ten czas.

W pierwszych tygodniach ciąży uczucie zmęczenia i potrzeba natychmiastowego odpoczynku jest nie do pokonania. Możesz więc zasnąć na przystanku autobusowym, na biurku w pracy i obowiązkowo na kanapie w salonie w czasie ulubionego serialu.

Czytaj:

Kiedy zrobić test ciążowy? Po ilu dniach od zapłodnienia wynik jest miarodajny?

Co oznacza poziom beta hcg w ciąży i jakie są normy hcg?

Senność na początku ciąży a hormony

Senność w ciąży jest wynikiem zmian hormonalnych, jakie zachodzą w organizmie przyszłej mamy. To przede wszystkim sprawka gwałtownego wzrostu progesteronu.

Poza tym organizm kobiety może być zmęczony nudnościami i wymiotami. Czasem osłabienie jest wynikiem słabego apetytu na początku ciąży. Niemałe znaczenia ma również niepokój, jaki może odczuwać przyszła mama.

Inne przyczyny senności w ciąży

Nie tylko hormony odpowiadają za poczucie znużenia i nadmierną senność w ciąży. W pierwszym trymestrze organizm pracuje nad wytworzeniem łożyska. To ogromna praca porównywana z przebiegnięciem maratonu. Nic dziwnego, że organizm domaga się odpoczynku!

W pierwszych miesiącach ciąży spada również stężenie glukozy we krwi, organizm zużywa więcej substancji odżywczych i wody. Pracuje jak szalony bez chwili odpoczynku - także we śnie. Teraz już wiesz, dlaczego ciągle jesteś śpiąca.

Czytaj:

Jak rozpoznać pierwsze objawy ciąży?

Warto wiedzieć

Kiedy minie senność w ciąży

Senność w pewnym momencie ustąpi miejsca przypływowi energii (w 2. trymestrze ciąży), by powrócić z nieco mniejszą siłą w 3. trymestrze ciąży.

Jak przetrwać senność w pierwszych tygodniach ciąży

Najlepiej będzie, jeśli pozwolisz sobie na sen, wtedy gdy poczujesz zmęczenie. Zwolnij tempo i nie wymagaj od siebie zbyt wiele. A przede wszystkim - nie miej wyrzutów sumienia, że nie jesteś w najwyższej formie!

  • Jeśli jesteś w pierwszej ciąży, to fantastycznie - wykorzystaj ten czas, bo prawdopodobnie ostatni raz w życiu możesz bez poczucia winy zajmować się sobą.
  • Jeśli to twoja druga lub kolejna ciąża, zmień swoje nastawienie. Znalezienie czasu na relaks przy dziecku (lub dzieciach) w domu jest dużo trudniejsze, ale nie niemożliwe. Nie denerwuj się nieposprzątanym mieszkaniem, nieugotowanym obiadem czy porozrzucanymi zabawkami.
  • Poproś o pomoc męża/partnera lub rodzinę. Nie wstydź się tego, że obecnie nie jesteś w najlepszej formie! Twój organizm potrzebuje odpoczynku i to nie jest żadna zbrodnia.
  • Dużo spaceruj z dziećmi na powietrzu. Ruch i aktywność fizyczna dobrze ci zrobią
  • Baw się z dziećmi w zabawy statyczne - puzzle, układanki, klocki. Rysuj, koloruj, czytaj
  • Jeśli wieczorem padasz na twarz, to bez wyrzutów sumienia zasypiaj razem z dzieckiem/dziećmi. Poczytaj im bajkę i połóż się spać. Wstawienie zmywarki czy poskładanie prania pozostaw partnerowi. W końcu w twoim organizmie teraz rozwija się wasze wspólne maleństwo.

Jakie są inne wczesne objawy ciąży? Wideo

Senność w ciąży a dieta

Jeśli jednak chcesz dodać sobie wigoru, zadbaj o pożywne posiłki zapewniające organizmowi energię. Uzupełnij dietę w produkty bogate w białko i węglowodany złożone. Jedz owsiankę, kasze, warzywa (jeśli nie masz mdłości).

Postaraj się również spożywać kilka mniejszych posiłków - dzięki temu unikniesz przejedzenia i poczucia senności po sytym obiedzie.

Czytaj: Mdłości w ciąży - jak łagodzić poranne nudności

Wczesne objawy ciąży - ginekolog wyjaśnia:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE
Zuzka
|

ciągłe zmęczenie był moją główną dolegliwością w trakcie,a zwłaszcza na początku ciąży, i chyba rzeczywiście wiązało się to u mnie z małą anemią, jednak mój suplement zawierał też żelazo i po regularnym stosowaniu, z czasem czułam się lepiej.. :))