Senność i zmęczenie na początku ciąży - dlaczego przesypiasz pierwsze tygodnie ciąży?

2021-09-21 9:51
Senność na początku ciąży
Autor: Getty images Senność na początku ciąży

Wiele kobiet uważa senność i zmęczenie na początku ciąży za efekt przepracowania, jednak to również charakterystyczne symptomy początków ciąży. W pierwszych tygodniach ciąży masz ochotę spać przez 24 godziny na dobę. To normalne i nie powinno budzić twojego niepokoju. Dlaczego organizm przyszłej mamy na początku ciąży potrzebuje tyle snu?

Senność i zmęczenie to pierwsze oznaki ciąży - dla wielu kobiet to dość zaskakujące odkrycie - nie kojarzą senności z typowymi objawami ciąży. Nie ma znaczenia, co robisz ani to jaka jest pora dnia.

Senność na początku ciąży pojawia się bez wyraźnej przyczyny i może dopaść cię w każdym momencie, nawet gdy masz ważne spotkanie służbowe.

Spis treści

  1. Senność na początku ciąży
  2. Senność na początku ciąży a hormony
  3. Inne przyczyny senności w ciąży
  4. Jak przetrwać senność w pierwszych tygodniach ciąży
  5. Senność w ciąży a dieta

Rodzisz w roku 2022? Szukasz wsparcia innych przyszłych mam, chcesz wymienić się z nimi swoimi doświadczeniami? Dołącz do grupy na FB "Rodzę w 2022 roku! Grupa dla mam (BEZ HEJTU)"!

Senność na początku ciąży

Senność na początku ciąży to normalny objaw, towarzyszący twojemu stanowi. Nie niepokój się, nie pytaj lekarza o powody. Po prostu przeczekaj ten czas, aż te pierwsze objawy ciąży po prostu miną.

W pierwszych tygodniach ciąży uczucie zmęczenia i potrzeba natychmiastowego odpoczynku jest nie do pokonania. Możesz więc zasnąć na przystanku autobusowym, na biurku w pracy i obowiązkowo na kanapie w salonie w czasie ulubionego serialu.

Wczesne objawy ciąży

Senność na początku ciąży a hormony

Senność w ciąży jest wynikiem zmian hormonalnych, jakie zachodzą w organizmie przyszłej mamy. To przede wszystkim sprawka gwałtownego wzrostu progesteronu.

Poza tym organizm kobiety może być zmęczony nudnościami i wymiotami. Czasem osłabienie jest wynikiem słabego apetytu na początku ciąży. Niemałe znaczenia ma również niepokój, jaki może odczuwać przyszła mama.

Zobacz: Jak rozpoznać pierwsze objawy ciąży?

Inne przyczyny senności w ciąży

Nie tylko hormony odpowiadają za poczucie znużenia i nadmierną senność w ciąży. W pierwszym trymestrze organizm pracuje nad wytworzeniem łożyska. To ogromna praca porównywana z przebiegnięciem maratonu. Nic dziwnego, że organizm domaga się odpoczynku!

W pierwszych miesiącach ciąży spada również stężenie glukozy we krwi, organizm zużywa więcej substancji odżywczych i wody. Pracuje jak szalony bez chwili odpoczynku - także we śnie. Teraz już wiesz, dlaczego ciągle jesteś śpiąca.

Czytaj: Kiedy zrobić test ciążowy? Po ilu dniach od zapłodnienia wynik jest miarodajny?

Warto wiedzieć

Kiedy minie senność w ciąży?

Senność w pewnym momencie ustąpi miejsca przypływowi energii (w 2. trymestrze ciąży), by powrócić z nieco mniejszą siłą w 3. trymestrze ciąży.

Jak przetrwać senność w pierwszych tygodniach ciąży

Najlepiej będzie, jeśli pozwolisz sobie na sen, wtedy gdy poczujesz zmęczenie. Zwolnij tempo i nie wymagaj od siebie zbyt wiele. A przede wszystkim - nie miej wyrzutów sumienia, że nie jesteś w najwyższej formie!

  • Jeśli jesteś w pierwszej ciąży, to fantastycznie - wykorzystaj ten czas, bo prawdopodobnie ostatni raz w życiu możesz bez poczucia winy zajmować się sobą.
  • Jeśli to twoja druga lub kolejna ciąża, zmień swoje nastawienie. Znalezienie czasu na relaks przy dziecku (lub dzieciach) w domu jest dużo trudniejsze, ale nie niemożliwe. Nie denerwuj się nieposprzątanym mieszkaniem, nieugotowanym obiadem czy porozrzucanymi zabawkami.
  • Poproś o pomoc męża/partnera lub rodzinę. Nie wstydź się tego, że obecnie nie jesteś w najlepszej formie! Twój organizm potrzebuje odpoczynku i to nie jest żadna zbrodnia.
  • Dużo spaceruj z dziećmi na powietrzu. Ruch i aktywność fizyczna dobrze ci zrobią
  • Baw się z dziećmi w zabawy statyczne - puzzle, układanki, klocki. Rysuj, koloruj, czytaj
  • Jeśli wieczorem padasz na twarz, to bez wyrzutów sumienia zasypiaj razem z dzieckiem/dziećmi. Poczytaj im bajkę i połóż się spać. Wstawienie zmywarki czy poskładanie prania pozostaw partnerowi. W końcu w twoim organizmie teraz rozwija się wasze wspólne maleństwo.

Czytaj: Co oznacza poziom beta hcg w ciąży i jakie są normy hcg?

Senność w ciąży a dieta

Jeśli jednak chcesz dodać sobie wigoru, zadbaj o pożywne posiłki zapewniające organizmowi energię. Uzupełnij dietę w produkty bogate w białko i węglowodany złożone. Jedz owsiankę, kasze, warzywa (jeśli nie masz mdłości).

Postaraj się również spożywać kilka mniejszych posiłków - dzięki temu unikniesz przejedzenia i poczucia senności po sytym obiedzie.

Zobacz: 10 korzyści z dobrego snu w ciąży

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza