Zdarza ci się siusiać "na Małysza"? Przestań to robić - szkodzisz swojemu zdrowiu!

2020-09-15 13:42 Kinga Żebrowska Konsultacja: mgr Magdalena Kicińska, Fizjoterapeutka
Zdarza ci się siusiać na Małysza? Przestań to robić - szkodzisz swojemu zdrowiu!
Autor: Getty images

Dla wielu osób sposób oddawania moczu przez kobiety może wydać się problemem banalnym i nieistotnym, niestety nie wszyscy zdają sobie sprawę z jego wpływu na nasze zdrowie w przyszłości. Dlaczego siusiania "na Małysza", które często stosujemy w publicznych toaletach, nie jest dobre dla naszego zdrowia?

Z roku na rok coraz więcej mówi się o uroginekologii, dziedzinie medycyny, którą zajmują się wspólnie lekarze ginekolodzy, urolodzy oraz fizjoterapeuci. Specjaliści ci mają wiele do powiedzenia np. w kwestii sposobu załatwiania się kobiet.

Bardzo często, zwłaszcza w czasie korzystania z toalety poza domem i nie chcąc siadać na obcej toalecie, przyjmują one pozycję "na Małysza". To niestety, zdaniem uroginekologów, niezbyt dobry pomysł. Jak prawidłowo oddawać mocz i dlaczego siusianie „na Małysza” powinno być zakazane?

Spis treści

  1. Co mają mięśnie dna miednicy do siusiania "na Małysza"?
  2. Dlaczego sikanie "na Małysza" szkodzi?
  3. Jak powinno się prawidłowo oddawać mocz?
  4. Dbanie o mięśnie dna miednicy - 5 zasad
  5. Skutki niedbania o mięśnie dna macicy
  6. Jak postępować w przypadku problemów?

Co mają mięśnie dna miednicy do siusiania "na Małysza"?

Mięśnie dna miednicy odpowiadają za utrzymywanie pęcherza moczowego, macicy i odbytnicy w miednicy kostnej. Są niezwykle istotne, jeśli chodzi między innymi o trzymanie moczu, a także współżycie seksualne. Gdy napinają się nieprawidłowo, może dochodzić do bardzo wstydliwej dolegliwości jaką jest wysiłkowe nietrzymanie moczu pojawiające się podczas aktywności fizycznej, śmiechu oraz kichania czy też bolesnych stosunków seksualnych.

Dlaczego sikanie "na Małysza" szkodzi?

Nieprawidłowa postawa podczas oddawania moczu powoduje napięcie mięśni i uniemożliwia ich poprawne rozluźnienie. Niepotrzebne napinanie mięśni dna miednicy osłabia ich działanie i może mieć poważne skutki w przyszłości. Podczas „siusiania na Małysza” dochodzi bowiem do zaburzenia koordynacji napięcia i rozluźnienia mięśni przez co „nie wiedzą” one kiedy się powinny kurczyć, a kiedy rozluźniać. Skutkuje to między innymi rozluźnianiem w złym momencie np. podczas kichania i objawia popuszczaniem moczu.

Lata oddawania moczu w pozycji „na Małysza” mogą doprowadzić do wspomnianego nietrzymania moczu czy nawet obniżenia narządu rodnego. Podczas nieprawidłowego parcia zarówno na stolec, jak i przy takim oddawaniu moczu dochodzi bowiem do wywierania bardzo dużego ciśnienia na dno miednicy.

Powtarzanie tej czynności kilka raz dziennie przez wiele lat znacząco spycha narządy w dół i utrudnia pracę mięśniom je podtrzymującym. Ponadto taka pozycja utrudnia też całkowity wypływ moczu i dochodzi do zalegania, co skutkuje np. infekcjami pęcherza moczowego.

Jak powinno się prawidłowo oddawać mocz?

Pierwszą zasadą, o której wspominają fizjoterapeuci uroginekologiczni jest fakt, że nie należy przeć ani podczas oddawania moczu, ani podczas wypróżniania. Najzdrowiej dla nas jest, gdy siedzi się rozluźnionym na toalecie, bez napinania mięśni. Dzięki fizjologii naszego organizmu one same wiedzą, kiedy powinny się kurczyć a kiedy rozluźniać.

Mocz powinno oddawać się bowiem bez żadnego parcia, które może prowadzić do obniżenia narządów miednicy mniejszej w przyszłości. W najbardziej zaawansowanych przypadkach objawia się to między innymi nietrzymaniem moczu, obniżeniem lub nawet wypadaniem pęcherza oraz macicy. Może to dotykać szczególnie kobiety po porodach siłami natury oraz w okresie menopauzy.

Podczas wypróżniania zaś powinno się być w pozycji jak najbardziej kucznej, w której kolana są ponad linią bioder. Pomocne są w tym stołki, na których możemy położyć stopy siedząc na toalecie. Dzięki temu unika się niepotrzebnego parcia podczas defekacji.

Dbanie o mięśnie dna miednicy - 5 zasad

  1. Nie chodź do toalety na zapas
  2. Nie przyj podczas oddawania moczu oraz wypróżniania
  3. Nie wstrzymuj moczu, a także pozwalaj mu zawsze swobodnie wypłynąć do końca (bez wyciskania!)
  4. Unikaj zaparć, pij dużo wody w ciągu dnia
  5. Dostosuj aktywność fizyczną do własnych możliwości i stanu zdrowia m.in. w czasie połogu unikaj ćwiczeń powodujących wzrost ciśnienia w jamie brzusznej (np. brzuszków)

Skutki niedbania o mięśnie dna macicy

Oddawanie moczu na zapas może skutkować pęcherzem nadreaktywnym. Jest to zespół objawów, na które składa się: parcie naglące (suche i mokre)- niemożliwa do powstrzymania potrzeba oddania moczu mimo niewypełnienia pęcherza moczowego w całości, a także zwiększona częstotliwość oddawania moczu oraz oddawanie moczu w nocy (tzw. nykturia).

Zbyt długie przetrzymywanie moczu w pęcherzu prowadzi zaś między innymi do nietrzymania z przepełnienia. Wynika to między innymi z nadmiernego rozciągnięcia ścian pęcherza. Może skutkować problemami z utrzymaniem moczu oraz z całkowitym opróżnianiem pęcherza moczowego.

Popularne ćwiczenia takie jak crossfit, podnoszenie ciężarów, bieganie, a nawet skakanie na trampolinach mogą osłabiać mięśnie dna miednicy. Dotyczy to tak naprawdę wszystkich aktywności związanych z wytwarzaniem ciśnienia w jamie brzusznej. Aby uniknąć przykrych konsekwencji naszej aktywności fizycznej należy pamiętać, aby jednocześnie prawidłowo dbać o mięśnie dna miednicy.

Jak postępować w przypadku problemów?

W przypadku wystąpienia nietrzymania moczu zalecane są ćwiczenia mięśni dna miednicy. Należy pamiętać jednak, że są one zawsze indywidualnie dobierane przez fizjoterapeutów dla każdej kobiety. Mają na celu znormalizować napięcie mięśni podtrzymujących pęcherz moczowy i cewkę, a tym samym zmniejszyć nieprzyjemne objawy związane z nietrzymaniem moczu.

W przypadku wystąpienia objawów nietrzymania moczu najlepiej udać się do ginekologa lub fizjoterapeuty uroginekologicznego, który zaleci odpowiednie badania, ćwiczenia, a jeśli będzie to konieczne skieruje na zabieg lub operację.

Polecaną przez specjalistów metodą jest też trening pęcherza, który polega na dostosowaniu ilości wizyt w toalecie do przepełnienia pęcherza, zwiększeniu pojemności pęcherza i stopniowym wydłużaniu przerw między poszczególnymi mikcjami. Musi to jednak być zawsze prowadzone pod kontrolą specjalisty, a nie na własną rękę.

Warto wiedzieć

Współżycie seksualne

Gdy mięśnie dna miednicy są zbyt napięte lub źle się rozluźniają powodują u wielu kobiet ból w trakcie współżycia. Napięcie mięśni powierzchownych utrudnia bowiem wejście do pochwy. Jest to niestety coraz powszechniejszy problem nazywany dyspareunią. Może mieć na niego wpływ opisywane „sikanie na Małysza”, podczas którego dochodzi do "oduczenia" mięśni dna miednicy ich prawidłowej fizjologicznej pracy.

Dla wielu osób publiczne toalety są na tyle niehigieniczne, że jedyną pozycją, jaką przyjmują podczas oddawania moczu jest „pozycja na narciarza”. Warto całkowicie z niej zrezygnować, a zaopatrzyć się w nakładki na deskę sedesową oraz własny płyn antybakteryjny. Wprowadzenie zdrowych nawyków do naszej codziennej rutyny może zmniejszyć ryzyko bolesnych stosunków seksualnych, nietrzymania moczu i obniżenia narządu rodnego w przyszłości.

Czytaj: Ćwiczenia mięśni Kegla. Jak wykonywać trening mięśni Kegla przed ciążą i po porodzie

Nietrzymanie moczu a seks. Czy unikanie bliskości jest uzasadnione?

Infekcje układu moczowego: objawy, leczenie, zapobieganie u dzieci

Parcie na pęcherz przed okresem i w ciąży. Jak sobie z nim radzić?

Kiedy można współżyć po cesarce? Seks po porodzie przez cesarskie cięcie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE