CUKIER w diecie dziecka: zobacz, w których produktach ukryty jest zły CUKIER!

2014-06-26 14:06 Dorota Kalita-Typa, źródło filmu: x-news

Cukier jest w naszej diecie niezbędny, w diecie dzieci także. Zapewnia sprawność mózgu i mięśni, ponadto ma działanie poprawiające nastrój. Bezpieczna dawka węglowodanów, najlepiej złożonych nie powinna jednak przekraczać 100 g w ciągu dnia, bo ich nadużywanie to droga do otyłości, cukrzycy i chorób układu krążenia. Przekroczenie dziennej dawki cukru wcale nie jest takie trudne, bo znajdziemy go także w produktach pozornie zdrowych. Zobacz jakich!

Wrzucając do koszyka jogurt owocowy można by pomyśleć, że będzie to wartościowy posiłek, a w jego składzie na pewno nic nas nie zaskoczy. Tymczasem słodycz jogurtu to nie zasługa naturalnie występującej w nim laktozy czy dodanych owoców. Niektóre jogurty zawierają w składzie zarówno cukier jak i syrop glukozowo-fruktozowy, mieszcząc  cztery i pół łyżeczki cukru w małym kubeczku jogurtu. Przecież to tyle cukru co w napoju typu cola!

Sok marchwiowo-owocowy zawiera tyle cukru co cola?

Oczywiście coli żadna mama dziecku do szkoły nie poda. W podstawówce króluje niepodzielnie przecierowy sok marchwiowo-owocowy i smakowa woda mineralna jako "zdrowe napoje". We wspomnianym soku znajdziemy jednak tyle syropu glukozowo-fruktozowego, co daje 5 łyżeczek cukru w szklance soku, a w wodzie nieco mniej, bo ponad 2 łyżeczki na szklankę.

Cukier w diecie dziecka: czytaj etykiety!

Zabiegani, w natłoku codziennych obowiązków, często robimy zakupy w pośpiechu, nie czytając treści etykiet . Dla własnego dobra (i zdrowia!) warto jednak przyjrzeć im się bliżej i czytać zawartość cukru.

Jak groźny dla dzieci jest cukier?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, informacje dotyczące wartości odżywczej, w tym węglowodanów są obowiązkowo podawane w kilku kategoriach wyrobów, w tym  w produktach spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, jak żywność dla niemowląt i małych dzieci, w produktach wzbogaconych składnikami mineralnymi i w suplementach diety. W pozostałych przypadkach umieszczanie takich informacji na etykiecie jest dobrowolne, jednak wielu producentów żywności kierując się dobrą praktyką zamieszcza informacje o wartościach odżywczych produktu uwzględniając procentową realizację Wskazanego Dziennego Spożycia (Guideline Daily Amounts – GDA). Wówczas producent  może określić zawartość wszystkich węglowodanów łącznie, bądź  szczegółowo rozpisać udział w produkcie cukrów prostych i złożonych.

Produkty dla dzieci zawierające cukier

Jednak nawet jeśli bardzo się pilnujemy i nie ulegamy słodkim pokusom, może się zdarzyć, że nieświadomie przekraczamy dozwolone ilości spożycia cukrów. To dlatego, że są one dodawane do niemal każdego rodzaju przemysłowo wytworzonej żywności. Poza węglowodanami złożonymi, naturalnie występującymi w zbożach, warzywach i owocach, w przetworach pełno jest cukrów dodanych, jak np. coraz popularniejszy syrop glukozowo-fruktozowy. Wystarczy przystanąć przy sklepowej półce i losowo wybrać dowolny produkt aby przekonać się, że słodzone jest niemal wszystko co zjadamy. Włos się jeży na głowie, kiedy wczytamy się  w etykietę ulubionych płatków śniadaniowych naszego dziecka. Okazuje się, że oprócz reklamowanych witamin i żelaza zawierają zarówno cukier jak i równie szkodliwy syrop glukozowo-fruktozowy, a łączna zawartość  monosacharydów wynosi w nim aż 30 procent! To dawka cukru jak dla maratończyka! Badania pokazują smutną prawdę o europejskich dzieciach, z których co trzecie ma nadwagę lub cierpi na otyłość, a polskie dzieci znajdują się w czołówce najszybciej tyjących w europie. Może by tak więc przeciwstawić się fali otyłości gotując zdrową zupę warzywną? W sklepowej alejce natrafiamy na przyprawę do zup reklamowaną jako pozbawioną wzmacniaczy smaku, opartą jedynie na naturalnych składnikach. Producent mówi prawdę. Na etykiecie nie znajdziemy glutaminianu sodu, wśród suszonych warzyw jest za to 30 procent cukru, który zastąpił ma usunięte z receptury polepszacze smaku. Nie inaczej jest z tak lubianym przez dzieci keczupem. Zawartość monosacharydów wynosi w nim ok. 22 procent! Wynika z tego, że na każde 3 łyżeczki tego sosu, na talerzu naszego dziecka znajduje się ponad jedna łyżeczka cukru.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE