Obrzęki nóg w ciąży: co na SPUCHNIĘTE NOGI w ciąży?

2014-06-28 16:22 Agnieszka Roszkowska

Na obrzęki w ciąży skarży się wiele przyszłych mam. Spuchnięte nogi: stopy, kostki czy łydki powodują złe samopoczucie kobiety. Nogi stają się ciężkie i opuchnięte, szczególnie w okresie letnim. Poznaj sposoby na spuchnięte nogi w ciąży.

Gdy lato jest gorące, nogi podczas ciąży cierpią prawdziwe katusze, zwłaszcza wieczorem, po całodziennym wysiłku. Mogą być wtedy ciężkie jak kłody, spuchnięte tak, że prawie nie widać kostek, często tez poobcierane i z bolesnymi pęcherzami od niewygodnych butów. Ale odpowiednią profilaktyką możesz naprawdę wiele zdziałać. Jeśli od początku ciąży wprowadzisz w życie pewne dobre nawyki, obrzęki w ciąży mogą cię w ogóle ominąć.

Co zrobić, gdy nogi puchną w ciąży? Poznaj 5 sposobów [WIDEO]

Sposoby na spuchnięte nogi w ciąży

  • Unikaj długiego chodzenia i stania. Zawsze gdy masz do wyboru: usiąść albo stać, wybieraj siedzenie.
  • Podczas siedzenia nigdy nie zakładaj nogi na nogę! To jedna z najgorszych rzeczy, jakie możesz zrobić swoim dolnym kończynom, bo taka pozycja bardzo utrudnia cyrkulację krwi.
  • Nie pozostawaj długo w jednej pozycji, nawet podczas siedzenia, bo to powoduje gromadzenie się płynów w niższych partiach ciała i opuchliznę nóg. Siedząc, od czasu do czasu rób proste ćwiczenia: zginaj i prostuj nogi, kręć kółka stopami. Także w nocy staraj się nie leżeć długo w jednej pozycji, bo zwiększa to nacisk na jedną stronę ciała, a tym samym ryzyko obrzęków nóg. Unikaj też długiego leżenia na plecach, bo w pozycji na wznak macica może uciskać żyły odprowadzające krew z nóg.
  • 2–3 razy dziennie odpoczywaj z nogami uniesionymi do góry. Połóż się na plecach, opierając nogi (lekko zgięte w kolanach) o ścianę albo oparcie kanapy i pozostań tak przez ok. 15 minut. Taka pozycja przeciwdziała sile grawitacji i sprawia, że krew nagromadzona w nogach szybko z nich odpływa.
  • Noś buty na płaskich obcasach. To mit, że niski, kilkucentymetrowy obcas jest zdrowy. Zgodnie zwynikami najnowszych badań długotrwałe używanie butów na obcasach nawet nieprzekraczających 3–4 cm może prowadzić do szkodliwych przeciążeń układu kostnego, powodując bolesne zmiany.
  • Wybieraj buty maksymalnie wygodne i przewiewne. Powinny mieć szerokie noski, które nie będą uciskały stóp. Muszą być wykonane z naturalnych materiałów (skóra, bawełna, len). Najlepsze są komfortowe sandały lub buty sportowe na wyprofilowanych podeszwach.
  • Zmieniaj buty na większe, jeśli puchną ci stopy. Dobrze jest mieć nawyk wkładania większych butów po południu i wieczorem, gdy nogi są opuchnięte i obuwie zaczyna cisnąć. Jeśli pracujesz zawodowo, warto na powrót do domu mieć zapasową parę butów, w większym rozmiarze.

Zobacz: 

8 ziołowych herbat na najczęstsze dolegliwości ciążowe

Ból pięty w ciąży: przyczyny bólu pięt w ciąży

Dobrze wiedzieć

Obrzęki w ciąży: niepokojące objawy

Uwaga: obrzęki, które nie znikają po nocy i pojawiają się nie tylko na nogach i rękach, ale również na twarzy i w pozostałych partiach ciała, w połączeniu z wysokim ciśnieniem krwi i obecnością białka w moczu, mogą być objawem stanu przedrzucawkowego – taka sytuacja wymaga pilnej konsultacji z lekarzem!

  • Noś rajstopy lub podkolanówki uciskowe (przeciwżylakowe). Może ci się wydawać, że latem to kiepski pomysł, bo będzie w nich bardzo gorąco, ale noszenie tego typu produktów to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zapobieganie obrzękom. Na lato możesz kupić podkolanówki lub rajstopy bez palców – stopy mniej się w nich pocą.
  • Nie noś obcisłych, uciskających ciało ubrań, np. samonośnych pończoch (z wyjątkiem tych specjalnych, przeciwżylakowych), skarpetek z mocnym ściągaczem czy nawet spodni z wąskimi, bardzo obcisłymi nogawkami.
  • Latem regparnie wcieraj w nogi preparat usprawniający krążenie krwi, np. z wyciągiem z kasztanowca (RuscoVen Aboca, Venescin, Malwa). Najlepiej rób to już rano, a potem powtarzaj aplikację w ciągu dnia.
  • Wieczorem zafunduj stopom relaksującą kąpiel z dodatkiem soli. Wsyp do miski 2 łyżki soli, wlej chłodną wodę i zanurz stopy na 10 minut. Może to być sól morska, mieszanka soli mineralnych czy nawet zwykła sól kuchenna. Kąpiel taka poprawia przemianę materii w komórkach, pobudza krwiobieg, złuszcza martwy naskórek i regeneruje skórę.
  • Zrezygnuj z gorących kąpieli. Gdy pogoda jest upalna, nikt o takiej kąpieli nie marzy, ale nawet w chłodny dzień nie próbuj się rozgrzewać w ten sposób, bo wysoka temperatura osłabia naczynia krwionośne i sprzyja powstawaniu obrzęków. Poza tym u kobiet w ciąży może spowodować krwotok.
  • Pij 6–8 szklanek wody dziennie. Jest ona naturalnym środkiem oczyszczającym organizm z toksyn. Przyjmowanie dużych ilości wody zwiększa oddawanie moczu, a wraz z nim wydalany jest z organizmu nadmiar nagromadzonych płynów (ich zatrzymanie to właśnie przyczyna obrzęków).
  • Jedz produkty z rutyną. Wzmacnia ona i uszczelnia naczynia włosowate oraz poprawia elastyczność ścian wszystkich naczyń krwionośnych, co zapobiega pojawianiu się obrzęków i opuchnięć. Znajdziesz ją m.in. w cebpi, pomidorach, marchewce, pomarańczach, czarnych jagodach i wiśniach.
  • Stosuj niektóre zioła. Najwięcej rutyny ma ziele gryki, warto więc od czasu do czasu pić odwar z tego ziela. Możesz również pić napar z liści mniszka lekarskiego lub korzenia łopianu – obie te rośliny mają łagodne działanie moczopędne, a więc pomagają usuwać nadmiar wody z organizmu.
  • >>Obrzęki, wzrost ciśnienia i swędzenie skóry w ciąży - czy to jest niebezpieczne?>>

    Czy sól powoduje obrzęki nóg?

    Wiele przyszłych mam słyszy: „Sól powoduje obrzęki, więc zastąp ją przyprawami i świeżymi ziołami”. Ale według rekomendacji Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego nie ma uzasadnienia ograniczanie podaży soli w diecie, dopóki nie pojawi się nadciśnienie. Co więcej, niedawno jedno z badań wykazało, że sól wcale nie podwyższa ciśnienia krwi u kobiet w ciąży, a nawet może je obniżać. Z innego badania wynika z kolei, że zarówno nadmiar, jak i zbyt mała ilość soli w diecie przyszłej matki może wywoływać choroby nerek u dziecka. Dlatego nie zaleca się obecnie eliminowania soli z diety. Zrezygnuj z produktów o dużej zawartości soli: słonych przekąsek (chipsy, paluszki, orzeszki), gotowych dań typu fix itd., ale możesz lekko solić wszystkie potrawy, które przyrządzasz sama. Kluczem do równowagi jest – jak we wszystkim – umiar.

    Zobacz film: Prawidłowa dieta w ciąży

    Dobrze wiedzieć

    Obrzęki nóg w ciąży: nawet niskie obcasy są niekorzystne

    dr hab. Anna Mika, Katedra Rehabilitacji Klinicznej Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie

    W piśmiennictwie istnieją doniesienia o tym, ze obcasy o wysokości 4 cm są bezpieczne i nie powodują żadnych negatywnych skutków dla organizmu. Wnioski w tych pracach wyciągane są na podstawie subiektywnej oceny osób badanych. Jednak prace, w których oceniano wpływ obcasów na narząd ruchu, stosując obiektywne metody pomiaru, jednoznacznie pokazują, że już dwucentymetrowe obcasy mają wpływ na zmianę ocenianych parametrów i nie są obojętne dla organizmu. Stopa fizjologicznie ustawiona jest w butach na płaskich obcasach (a nawet i to można kwestionować z punktu widzenia fizjologii stopy). Każdy obcas jest szkodliwy u osoby zdrowej, bo nawet niewielkie uniesienie pięty ustawia stopę w zgięciu podeszwowym i powoduje szereg niekorzystnych konsekwencji dla stawów kolanowych, biodrowych czy lędźwiowego odcinka kręgosłupa. A zatem zawsze, kiedy to możliwe, najlepiej jest chodzić boso, a gdy trzeba założyć buty – najzdrowsze są te bez obcasów. Powinny o tym pamiętać zwłaszcza kobiety w ciąży.

    miesięcznik "M jak mama"
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W nowym M jak Mama o tym, dlaczego w ciąży boli kręgosłup i jak można sobie pomóc w takiej sytuacji. A także: jakie formalności trzeba załatwić po urodzeniu dziecka, kiedy warto kupić niemowlakowi szumiącą zabawkę i jak przystawiać malca do piersi.

    Kup dostęp od 2,50 zł
    mjm 12/19
    KOMENTARZE