Czego się spodziewać w pierwszym trymestrze ciąży?

2019-08-22 11:23 Anna Jaworska, lekarz rodzinny
Czego się spodziewać w pierwszym trymestrze ciąży?
Autor: Getty images

Z chwilą, gdy test ciążowy potwierdzi, że jesteś w ciąży, zacznie się nowa era w twoim życiu. Czego możesz się spodziewać w pierwszym trymestrze ciąży? na pewno dużych zmian: zmieni się nie tylko twoje ciało, ale cały twój świat. Czekają cię fascynujące przeżycia, ale też dolegliwości ciążowe.

Rozpiera cię radość, ale gdzieś z tyłu głowy tkwi niepewność, jak dasz sobie radę w nowej roli. A może ciąża jest dla ciebie zaskoczeniem, bo jej nie planowałaś i teraz głowisz się, jak to będzie? Staraj się wyluzować i nie martwić na zapas. Dziewięć miesięcy to wystarczająco długo, aby ułożyło się wszystko w pracy, w życiu, i aby opanować emocje.

Spis treści:

  1. Przygotuj się na zmiany
  2. Pokonaj dolegliwości ciążowe
  3. Troszcz się o siebie
  4. Dużo wypoczywaj i nie walcz z sennością
  5. Przyjmuj witaminy

Przygotuj się na zmiany

Nikt jeszcze, patrząc na ciebie, nie domyśla się, że będziesz mamą. Ale w ciele już zachodzą zmiany. Nie pojawiła się miesiączka, piersi stały się większe i wrażliwe na dotyk, macica się powiększa (może nieco uciskać na pęcherz moczowy i stąd częste wycieczki do toalety).

Drobne żyłki, które pojawiły się na piersiach, to skutek zmian hormonalnych – nie obawiaj się, nie zostaną na zawsze, znikną po porodzie. Brodawki stały się ciemniejsze – po porodzie zjaśnieją, ale już nie tak bardzo jak przed ciążą.

Czytaj: Jak zmienia się twoje ciało w ciąży? Piersi, cera, waga w ciąży - co jeszcze się zmieni?

Pokonaj dolegliwości ciążowe

Nudności w ciąży to jedna z najczęstszych dolegliwości ciążowych w pierwszym trymestrze ciąży. Powinny ustąpić na początku drugiego trymestru. Na razie możesz po przebudzeniu, jeszcze w łóżku, gryźć skórkę chleba lub sucharka. Jedz powoli i to, na co masz ochotę (ale nie za dwoje!).

W ciągu dnia pij „wyraziste” napoje: zimną wodę mineralną, słodzoną herbatę. Wzbogać swoją dietę w produkty bogate w witaminę B6. Możesz wypróbować moc imbiru: tarty korzeń dodaj do sałatek, kanapek lub zrób herbatkę imbirową (plastry korzenia zalej wrzątkiem na 10 minut, posłodź miodem i pij małymi łykami).

W aptekach dostępne są tabletki imbirowe łagodzące nudności. Pomocna będzie też akupresura – przez 20 sekund uciskaj miejsce około 3 centymetrów poniżej wewnętrznej strony nadgarstka.

Czytaj: Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Dieta na mdłości w ciąży: co jeść, by zwalczyć nudności

Czytaj eporadnik "Dieta w ciąży"
Dieta w ciąży e poradnik

Autor: redakcja

Z poradnika dowiesz się:

  • ile kalorii dziennie potrzebuje organizm przyszłej mamy
  • ile warzyw i owoców dziennie trzeba jeść w ciąży
  • czy mleko i produkty mleczne są wtedy zalecane czy odradzane
  • ile jajek i mięsa można zjadać tygodniowo
  • czy w ciąży można jeść ryby, wątróbkę, sery pleśniowe
Dobrze wiedzieć

Troszcz się o siebie

  • Jeśli jeszcze nie masz lekarza prowadzącego ciążę, powinnaś jak najszybciej go znaleźć. Staraj się dokonać dobrego wyboru. Ginekolog będzie przecież odpowiedzialny za ciebie i dziecko. Możesz popytać wśród znajomych, zrobić wywiad w pobliskich poradniach lub przejrzeć fora internetowe (np. www.forum.mjakmama24.pl).
  • Zacznij smarować skórę brzucha balsamem lub kremem dla kobiet w ciąży. Dzięki temu skóra będzie odpowiednio elastyczna i nawilżona, gdy brzuszek zacznie się powiększać. To pozwoli uniknąć lub zmniejszyć liczbę rozstępów.
  • Starannie myj warzywa i owoce przed jedzeniem.
  • Zadbaj o dobrą dietę w 1 trymestrze. Unikaj serów pleśniowych (zwłaszcza zrobionych z mleka niepasteryzowanego), surowych jaj, surowego mięsa i ryb, mleka prosto od krowy.
  • Wypijaj każdego dnia ok. 2 litrów płynów. 

Dużo wypoczywaj i nie walcz z sennością

Na początku ciąży pojawia się nieustanna senność i trudności z koncentracją. Wstajesz wypoczęta, a za 2–3 godziny już chętnie ponownie wylądowałabyś w łóżku. W dodatku trudniej ci się skupić, jesteś często rozkojarzona.

Ten stan nie potrwa długo, najwyżej 2 miesiące. W twoim ciele zachodzi wiele ważnych zmian i organizm traktuje je priorytetowo. Dlatego traktuj siebie jak VIP-a. Pozwól sobie płynąć na fali tego, co niesie natura.

Odpuść sobie sprzątanie, prasowanie – gdy poczujesz się mniej senna, wrócisz do dawnej aktywności. Dużo wypoczywaj i ucinaj sobie drzemki w ciąży dnia, nie przejmując się obowiązkami domowymi.

Czytaj: 10 korzyści z dobrego snu w ciąży

Przyjmuj witaminy

Jeśli jesteś zdrowa, masz dobre wyniki badań, zdrowo się odżywiasz, nie ma powodu, aby łykać tabletki z kompleksem witamin dla ciężarnej. Na to przyjdzie czas. Jest jednak wyjątek: kwas foliowy. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka. I to już od początku ciąży.

Niedobór grozi poważnymi skutkami. Dlatego jeśli dotychczas nie zażywałaś kwasu foliowego, czas na spacer do apteki. Dawka 0,4 miligrama w tabletce jest dostępna bez recepty.

Czytaj: KWAS FOLIOWY w ciąży. Dawkowanie kwasu foliowego

Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jaki wpływ na zdrowie mamy i dziecka ma cesarskie cięcie oraz jakie jest ryzyko ciąży po 40. roku życia. Przeczytaj również, jak wybrać najlepsze krzesełko do karmienia i jak skompletować eko-wyprawkę

Kup dostęp od 2,50 zł
okładka 10/19
KOMENTARZE