Czego się spodziewać w pierwszym trymestrze ciąży?

2019-08-22 11:23
Czego się spodziewać w pierwszym trymestrze ciąży?
Autor: Getty images

Z chwilą, gdy test ciążowy potwierdzi, że jesteś w ciąży, zacznie się nowa era w twoim życiu. Czego możesz się spodziewać w pierwszym trymestrze ciąży? na pewno dużych zmian: zmieni się nie tylko twoje ciało, ale cały twój świat. Czekają cię fascynujące przeżycia, ale też dolegliwości ciążowe.

Rozpiera cię radość, ale gdzieś z tyłu głowy tkwi niepewność, jak dasz sobie radę w nowej roli. A może ciąża jest dla ciebie zaskoczeniem, bo jej nie planowałaś i teraz głowisz się, jak to będzie? Staraj się wyluzować i nie martwić na zapas. Dziewięć miesięcy to wystarczająco długo, aby ułożyło się wszystko w pracy, w życiu, i aby opanować emocje.

Spis treści:

  1. Przygotuj się na zmiany
  2. Pokonaj dolegliwości ciążowe
  3. Troszcz się o siebie
  4. Dużo wypoczywaj i nie walcz z sennością
  5. Przyjmuj witaminy

Przygotuj się na zmiany

Nikt jeszcze, patrząc na ciebie, nie domyśla się, że będziesz mamą. Ale w ciele już zachodzą zmiany. Nie pojawiła się miesiączka, piersi stały się większe i wrażliwe na dotyk, macica się powiększa (może nieco uciskać na pęcherz moczowy i stąd częste wycieczki do toalety).

Drobne żyłki, które pojawiły się na piersiach, to skutek zmian hormonalnych – nie obawiaj się, nie zostaną na zawsze, znikną po porodzie. Brodawki stały się ciemniejsze – po porodzie zjaśnieją, ale już nie tak bardzo jak przed ciążą.

Czytaj: Jak zmienia się twoje ciało w ciąży? Piersi, cera, waga w ciąży - co jeszcze się zmieni?

Pokonaj dolegliwości ciążowe

Nudności w ciąży to jedna z najczęstszych dolegliwości ciążowych w pierwszym trymestrze ciąży. Powinny ustąpić na początku drugiego trymestru. Na razie możesz po przebudzeniu, jeszcze w łóżku, gryźć skórkę chleba lub sucharka. Jedz powoli i to, na co masz ochotę (ale nie za dwoje!).

W ciągu dnia pij „wyraziste” napoje: zimną wodę mineralną, słodzoną herbatę. Wzbogać swoją dietę w produkty bogate w witaminę B6. Możesz wypróbować moc imbiru: tarty korzeń dodaj do sałatek, kanapek lub zrób herbatkę imbirową (plastry korzenia zalej wrzątkiem na 10 minut, posłodź miodem i pij małymi łykami).

W aptekach dostępne są tabletki imbirowe łagodzące nudności. Pomocna będzie też akupresura – przez 20 sekund uciskaj miejsce około 3 centymetrów poniżej wewnętrznej strony nadgarstka.

Czytaj: Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Dieta na mdłości w ciąży: co jeść, by zwalczyć nudności

I trymestr ciąży - czego nie wolno robić?
Czytaj eporadnik "Dieta w ciąży"
Dieta w ciąży e poradnik

Autor: redakcja

Z poradnika dowiesz się:

  • ile kalorii dziennie potrzebuje organizm przyszłej mamy
  • ile warzyw i owoców dziennie trzeba jeść w ciąży
  • czy mleko i produkty mleczne są wtedy zalecane czy odradzane
  • ile jajek i mięsa można zjadać tygodniowo
  • czy w ciąży można jeść ryby, wątróbkę, sery pleśniowe
Dobrze wiedzieć

Troszcz się o siebie

  • Jeśli jeszcze nie masz lekarza prowadzącego ciążę, powinnaś jak najszybciej go znaleźć. Staraj się dokonać dobrego wyboru. Ginekolog będzie przecież odpowiedzialny za ciebie i dziecko. Możesz popytać wśród znajomych, zrobić wywiad w pobliskich poradniach lub przejrzeć fora internetowe (np. www.forum.mjakmama24.pl).
  • Zacznij smarować skórę brzucha balsamem lub kremem dla kobiet w ciąży. Dzięki temu skóra będzie odpowiednio elastyczna i nawilżona, gdy brzuszek zacznie się powiększać. To pozwoli uniknąć lub zmniejszyć liczbę rozstępów.
  • Starannie myj warzywa i owoce przed jedzeniem.
  • Zadbaj o dobrą dietę w 1 trymestrze. Unikaj serów pleśniowych (zwłaszcza zrobionych z mleka niepasteryzowanego), surowych jaj, surowego mięsa i ryb, mleka prosto od krowy.
  • Wypijaj każdego dnia ok. 2 litrów płynów. 

Dużo wypoczywaj i nie walcz z sennością

Na początku ciąży pojawia się nieustanna senność i trudności z koncentracją. Wstajesz wypoczęta, a za 2–3 godziny już chętnie ponownie wylądowałabyś w łóżku. W dodatku trudniej ci się skupić, jesteś często rozkojarzona.

Ten stan nie potrwa długo, najwyżej 2 miesiące. W twoim ciele zachodzi wiele ważnych zmian i organizm traktuje je priorytetowo. Dlatego traktuj siebie jak VIP-a. Pozwól sobie płynąć na fali tego, co niesie natura.

Odpuść sobie sprzątanie, prasowanie – gdy poczujesz się mniej senna, wrócisz do dawnej aktywności. Dużo wypoczywaj i ucinaj sobie drzemki w ciąży dnia, nie przejmując się obowiązkami domowymi.

Czytaj: 10 korzyści z dobrego snu w ciąży

Przyjmuj witaminy

Jeśli jesteś zdrowa, masz dobre wyniki badań, zdrowo się odżywiasz, nie ma powodu, aby łykać tabletki z kompleksem witamin dla ciężarnej. Na to przyjdzie czas. Jest jednak wyjątek: kwas foliowy. Jest niezbędny do prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka. I to już od początku ciąży.

Niedobór grozi poważnymi skutkami. Dlatego jeśli dotychczas nie zażywałaś kwasu foliowego, czas na spacer do apteki. Dawka 0,4 miligrama w tabletce jest dostępna bez recepty.

Czytaj: KWAS FOLIOWY w ciąży. Dawkowanie kwasu foliowego

Jakie suplementy w ciąży powinno się przyjmować?

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza