Popuszczanie moczu w ciąży - jak sobie radzić z nietrzymaniem moczu?

2011-03-25 13:23
Nietrzymanie moczu w ciąży
Autor: photos.com

Popuszczanie moczu w ciąży podczas kaszlu, kichania, śmiechu czy podnoszenia ciężkich przedmiotów to zjawisko dość powszechne, dotyczy ponad połowy kobiet (niektóre nawet nie są świadome tego, że im się to zdarza). Dlaczego tak się dzieje? Myślisz: jestem młoda, zdrowa (bo przecież ciąża to nie choroba), a nie potrafię kontrolować wypływu moczu. Zaczynasz się martwić. Zwłaszcza jeśli wstydzisz się o tym z kimkolwiek porozmawiać.

Jest to tak zwane wysiłkowe nietrzymanie moczu, a przyczyna tej przypadłości jest prosta – powiększona macica uciska pęcherz moczowy, powodując jego opróżnianie, a rozluźnione przez hormony i rozciągnięte mięśnie dna miednicy nie są w stanie tego wypływu powstrzymać. Ta przykra przypadłość może wystąpić w dowolnym okresie ciąży, ale najczęściej pojawia się w III trymestrze, gdy macica jest największa. Wysiłkowe nietrzymanie moczu u większości kobiet ustępuje samoistnie w ciągu 6 miesięcy po porodzie, kiedy poziom hormonów wraca do normy, a wraz z nim napięcie mięśniowe. Nie zawsze jednak tak się dzieje, dlatego lepiej tego problemu nie lekceważyć.

>> Problemy intymne w ciąży i po porodzie. 3 pytania do fizjoterapeutki

Na popuszczanie moczu w ciąży jest sposób - ćwiczenia

Najlepszym sposobem zapobiegania oraz leczenia tej dolegliwości jest systematyczne ćwiczenie mięśni dna miednicy, czyli wykonywanie tzw. ćwiczeń Kegla (od nazwiska lekarza, który je opracował). Polegają one na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni okalających cewkę moczową, pochwę i odbyt. Są to mięśnie, które zaciskasz, kiedy chcesz powstrzymać strumień wypływającego moczu.

Uwaga: częste napinanie tych mięśni podczas oddawania moczu nie jest jednak wskazane, gdyż może powodować niepełne opróżnienie pęcherza, a zalegający w nim mocz może wywołać infekcję. A zatem nie należy ćwiczyć podczas wizyty w toalecie. Ale poza tym możesz wykonywać te ćwiczenia w różnych sytuacjach i okolicznościach, bo nikt się nie domyśli, że ćwiczysz. Możesz ćwiczyć leżąc, siedząc lub stojąc. Na początku zaciśnij mięśnie Kegla na 5 sekund, następnie je rozluźnij i po chwili zaciśnij ponownie. Zacznij od serii 10 takich skurczów i powtarzaj serie kilka razy w ciągu dnia. Stopniowo ćwicz coraz więcej i próbuj coraz dłużej wytrzymać z zaciśniętymi mięśniami (nie wstrzymując oddychania!). Wyniki badań potwierdzają dużą skuteczność tych ćwiczeń, jeśli są one wykonywane rzeczywiście systematycznie. Nie zniechęcaj się tym, że efekt nie będzie natychmiastowy – trzeba na niego poczekać co najmniej kilka tygodni. Ale ćwiczyć warto i nigdy nie jest na to za późno.

>> NIETRZYMANIE MOCZU po PORODZIE: JOGA pomaga uporać się z problemem?

Zapobiegaj popuszczaniu moczu!

  • Zaobserwuj, po jakim czasie od wypicia większej ilości napoju chce ci się siusiu i następnym razem pójdź do toalety nieco wcześniej, uprzedzając sygnał od organizmu.
  • Jeśli popuszczasz mocz przy nagłym parciu na pęcherz, staraj się chodzić do toalety co 30–40 minut, zanim jeszcze poczujesz potrzebę. Po tygodniu stopniowo wydłużaj przerwy między wizytami w ubikacji.
  • Mimo nietrzymania moczu, nie ograniczaj ilości przyjmowanych płynów – powinnaś ich wypij ać co najmniej 2 litry dziennie. Ograniczenie picia nie pomoże mięśniom, a może doprowadzić do infekcji dróg moczowych.
  • Unikaj potraw i napojów mogących podrażnić pęcherz – kawy (i innych płynów zawierających kofeinę), cytrusów, pomidorów, ostrych przypraw, napojów gazowanych i alkoholi.
  • Nie dopuszczaj do zaparć, ponieważ stolec również może uciskać pęcherz, a poza tym mocny wysiłek przy wypróżnianiu osłabia mięśnie dna miednicy.
  • Jak najczęściej odwiedzaj toaletę.

Uważaj na infekcje: nietrzymanie moczu może sprzyjać infekcjom dróg moczowych. Żeby zminimalizować takie ryzyko, pij dużo płynów, zwłaszcza wody.

Dobrze wiedzieć

Pod koniec ciąży zwracaj uwagę, czy to, co bierzesz za nietrzymanie moczu, nie jest sączeniem się wód płodowych. Wody z pękniętego pęcherza płodowego nie zawsze wylewają się się gwałtownie, czasami sączą się powoli - zawsze trzeba wtedy skontaktować się z lekarzem. Najłatwiej odróżnić te płyny po zapachu - wody mają charakterystyczną woń podobną do zapachu świeżych ryb.

>> Nietrzymanie moczu czy utrata płynu owodniowego

Dbaj też o higienę intymną – często zmieniaj podpaski lub wkładki higieniczne, regularnie się podmywaj. Jeśli jednak przytrafi ci się zapalenie pęcherza (jego objawy to: częste parcie na mocz, pieczenie przy siusianiu, ból w podbrzuszu i mętny, zabarwiony krwią kolor moczu), zgłoś się do lekarza, aby przepisał ci odpowiednie antybiotyki. Nieleczone zapalenie pęcherza może bowiem przejść w zapalenie nerek, a to już jest choroba groźniejsza dla płodu – w III trymestrze ciąży może doprowadzić do porodu przedwczesnego.

>> NIETRZYMANIE MOCZU a seks. Czy unikanie bliskości jest uzasadnione?

Popuszczanie moczu po porodzie

Zdarza się, że po porodzie nietrzymanie moczu nie ustępuje samoistnie, a z czasem jeszcze się nasila. Nie wahaj się pójść z tym do lekarza – ginekologa lub urologa. Absolutnie nie powinnaś się wstydzić – im wcześniej zaczniesz leczenie, tym łatwiej i szybciej pozbędziesz się problemu. Obecnie specjaliści mają do wyboru kilka metod terapii, dostosowanych do stopnia zaawansowania choroby – od używania specjalnych stożków i wkładek dopochwowych, przez leczenie farmakologiczne, po operację.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, czy w ciąży można zaszczepić się przeciwko grypie oraz jakie pozycje porodowe przyspieszają przejście dziecka przez kanał rodny. Przeczytaj również o tym, co przysługuje studiującej mamie i kiedy dziecko jest gotowe do siadania

Kup dostęp od 2,50 zł
mjm 11/19
KOMENTARZE