Witamina C dla niemowląt. 5 powodów, dla których warto ją podawać dzieciom

2021-03-26 14:36
Witamina C
Autor: Getty Images Witamina C nie jest wytwarzana przez nasz organizm dlatego niezbędna jest jej suplementacja.

Witamina C na dobre zagościła w apteczkach polskich rodziców. Zyskuje popularność jesienią i zimą, gdy łatwo o infekcję. Jednak powodów, by podawać dziecku witaminę C, jest znacznie więcej. Zobacz, dlaczego warto to robić.

Witamina C dla niemowląt to chyba najpopularniejsza z witamin, którą podaje się nawet najmłodszym dzieciom, ponieważ organizm człowieka sam jej nie wytwarza, a jest wręcz niezbędna do prawidłowego funkcjonowania.

Zapotrzebowanie dobowe na witaminę C u niemowlęcia wynosi 5-6 mg na 1 kg masy ciała, u dziecka starszego 2-3 mg na 1 kg masy ciała, a u wcześniaka 50-100 mg dziennie. Wzrasta ono w czasie choroby, podwyższonej temperatury.

Sprawdź, jakie są najnowsze doniesienia na temat dobroczynnej witaminy C i jej znaczącej roli w budowaniu zdrowotnego potencjału dziecka.

Spis treści

  1. Witamina C różnej postaci
  2. Witamina C dla niemowląt wzmacnia odporność
  3. Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne
  4. Witamina C ułatwia proces gojenia się ran
  5. Witamina C dba o kości i stawy
  6. Ułatwia wchłanianie żelaza

Witamina C różnej postaci

Do dyspozycji mamy naturalną wersję witaminy C (występującą np. w owocach i warzywach) oraz syntetyczną, tworzoną w laboratorium. Jednak w obu przypadkach końcowy efekt to kwas L-askorbinowy. Niezależnie od źródła pochodzenia witamina C ma taką samą budowę chemiczną i właściwości.

Co ciekawe, do tej pory funkcjonuje przekonanie, że najwięcej witaminy C znajdziemy w cytrusach, ale nie jest to prawdą. Główne źródła tego popularnego związku to produkty roślinne, szczególnie te kolorowe zielone i pomarańczowe (np. natka pietruszki, czarna porzeczka, papryka).

Do owoców, które są bogatsze w kwas L-askorbinowy niż cytrusy możemy zaliczyć m.in.: acerolę, dziką różę (np. po postacią soku), porzeczkę, rokitnik czy jabłka. Ponadto znajdziemy ją także w warzywach – np. w kiszonej kapuście, kalafiorze, szpinaku, cebuli, pietruszce oraz brukselce. Jej zawartość może być zmienna w zależności od regionu uprawy surowca, gatunku.

Jeśli jest taka możliwość, starajmy się podawać dziecku wspomniane wcześniej produkty na surowo, bowiem witamina C nie jest trwała i rozkłada się pod wpływem wysokiej temperatury (np. podczas gotowania).

Warto również w określony sposób przygotowywać posiłek, np.:

  • obierać warzywa i owoce w ostatniej chwili, tuż przed podaniem (witamina C jest szczególnie wrażliwa na światło, powietrze),
  • cienko obierać je ze skórki, ponieważ tuż pod nią kryję się najwięcej tego cennego składnika.

Jedną z najlepszych metod zachowania wysokiej dawki kwasu askorbinowego w żywności jest proces kiszenia i mrożenia. Proces kiszenia i powstawanie kwaśnego odczynu w wyniku procesu fermentacji sprzyja stabilności witaminy C, zaś mrożenie uznawane jest za jedną z najlepszych metod zachowania świeżości produktów przy jednoczesnym zachowaniu wartości odżywczych.

Czytaj: Rozszerzanie diety niemowlaka o warzywa. Co zrobić, żeby dziecko polubiło warzywa?

Kalendarz dziecięcych infekcji wirusowych

Jak łączyć witaminy i składniki mineralne, by poprawić ich wchłanianie?

Witamina C jest substancją rozpuszczalną w wodzie, a co za tym idzie ‒ nie jest gromadzona w organizmie, tylko wydalana wraz z moczem i potem. W związku z tym trudno ją przedawkować.

Jeśli jednak jej dzienne spożycie przekroczy 1000 mg, mogą wystąpić zaburzenia żołądkowo-jelitowe (nudności, wymioty, biegunka, ból brzucha) i problemy skórne (wysypka). Dlatego dzieciom poniżej 12. roku życia nie powinno się podawać witaminy C 1000.

Witamina C dla niemowląt wzmacnia odporność

Jeszcze do niedawna stosowaliśmy uderzeniowe dawki witaminy C przy przeziębieniu. Dziś już wiemy, że taka strategia nie ma podstaw naukowych. W 2007 roku potwierdzono w badaniach, że przyjmowanie kwasu askorbinowego już w trakcie infekcji nie łagodzi jej objawów i nie skraca czasu potrzebnego na powrót do pełni sił.

Znacznie lepiej przyjmować witaminę C zapobiegawczo, w ramach profilaktyki, szczególnie w okresie zimowym. Regularnie dostarczana organizmowi może skrócić czas trwania choroby o 8% u osób dorosłych i 14% u dzieci. Jej ochronna moc jest nawet większa u osób bardzo aktywnych.

Suplementacja witaminy C
  • Niemowlętom i dzieciom do 1 roku najlepiej podawać witaminę C w formie kropelek. Nie należy przekraczać dawki 24-40 mg, czyli ok. 5-8 kropelek.
  • Dzieci między 2 a 5 rokiem życia mogą przyjmować już ok. 10 kropelek.
  • Starszym dzieciom, które skończyły 5 lat można podawać witaminę C w dawce 100 mg lub w okresie infekcji i przeziębień 200 mg na dobę. Natomiast formę kropelkową można u nich zamienić na tabletki.

Witamina C uszczelnia naczynia krwionośne

Dzięki witaminie C są one po prostu mniej przepuszczalne, bardziej elastyczne i odporne na urazy. Rzadziej dochodzi do pojawiania się sińców i wybroczyn.

Witamina C ułatwia proces gojenia się ran

Kwas askorbinowy uczestniczy w tworzeniu kolagenu, dlatego warto w trackie gojenia ran stosować dietę bogatą w witaminę C lub wdrożyć suplementację.

Witamina C dba o kości i stawy

Witamina C bierze udział w procesie tworzenia kolagenu, który znajduje się m.in. w chrząstkach stawowych. Jeśli jest go tam pod dostatkiem, stawy są sprawniejsze, bardziej elastyczne i rzadziej ulegają kontuzji.

Jak wynika z badań, w stanach zapalnych w płynie maziowym poziom witaminy C zmniejsza się nawet o 80%, dlatego w tym czasie koniecznie trzeba zadbać o uzupełnienie jej niedoborów. Witamina C wspomaga też tworzenie kostniny po złamaniach kości.

Ułatwia wchłanianie żelaza

Na czym polega jej dobroczynne działanie? Witamina C jest zdolna do uwalniania żelaza z ferrytyny – białka odpowiedzialnego za magazynowanie żelaza, i połączenia tegoż żelaza z transferyną – białkiem, które umożliwia przedostanie się żelaza z krwi do tkanek konkretnych narządów.

Okiem eksperta

Niedobory kwasu L-askorbinowego w organizmie mogą zamanifestować się jako ogólne osłabienie, zmęczenie, kruchość i pękanie naczyń krwionośnych, gorsze gojenie ran, bolesność stawów, spadek odporności czy też krwawienie dziąseł – komentuje Joanna Pietroń z Centrum Medycznego Damiana.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza