Owoce sezonowe w ciąży: które owoce sezonowe można i warto spożywać?

2019-08-06 10:15
owoce sozonowe w ciąży
Autor: Thinkstock|thinkstockphotos.com Herbata z liści malin polecana kobietom w ciąży.

Owoce sezonowe - większość z nas je uwielbia, ale czy w czasie ciąży można je spożywać? Niektóre z nich - wręcz trzeba! Wykorzystaj sezon na truskawki, maliny i inne polskie owoce sezonowe pochodzące z pobliskich okolic. Zobacz, dlaczego warto jeść owoce sezonowe w ciąży.

Czerwiec i lipiec to początek sezonu owocowego. Wreszcie można kupić świeże i pyszne owoce lokalne, a nie sprowadzane z drugiego końca świata.

Kupując owoce czy warzywa wyhodowane niedaleko twojego domu, masz pewność, że nie dojrzewały one w samochodzie jadącym setki czy tysiące kilometrów. Im mniejszą odległość pokonują produkty, w tym lepszej są formie i więcej zachowują witamin.

Korzystaj więc z obfitości osiedlowych bazarków, warzywniaków i sklepów ekologicznych. Zachęcając cię do jedzenia sezonowych owoców w ciąży, opisujemy, które z nich są szczególnie wartościowe dla przyszłych mam.

Spis treści:

  1. Owoce sezonowe: maliny - skarbnica witamin
  2. Owoce sezonowe: truskawki na anemię i infekcję
  3. Owoce sezonowe: czarne jagody na obrzęki i biegunki
  4. Owoce sezonowe: wiśnie na sen i żylaki
  5. Owoce sezonowe: czarne porzeczki na odporność i zgagę
  6. Owoce sezonowe: czereśnie na odtrucie i niedobór jodu
  7. Owoce sezonowe: agrest na zaparcia
  8. Owoce sezonowe: jabłka na trawienie

Owoce sezonowe: maliny - skarbnica witamin

Owocami w ciąży, które możesz śmiało spożywać, są maliny. Zawierają więcej witaminy C niż grejpfruty, a witamina ta sprzyja przyswajaniu żelaza, które jest w ciąży bardzo ważne (zapobiega anemii). Miseczka malin tuż po mięsnym obiedzie będzie więc idealnym deserem.

Maliny to także dobre źródło kwasu foliowego, niezbędnego każdej przyszłej mamie. Obecne w owocach malin drobne pestki zapobiegają zaparciom, bo zawierają dobroczynne dla działania układu pokarmowego pektyny (rodzaj błonnika). A dzięki obecności kwasów askorbinowego i salicylowego te pyszne owoce działają jak naturalna aspiryna.

Czytaj: Błonnik w ciąży: 4 rzeczy, które musisz o nim wiedzieć

Jakie owoce służą ciąży? Wideo

10 owoców i warzyw, które służą ciąży

Owoce sezonowe: truskawki na anemię i infekcję

Kolejnymi sezonowymi owocami w ciąży, które warto w tym szczególnym czasie jeść, są truskawki. Dzięki sporej zawartości żelaza mają właściwości krwiotwórcze, a zatem zapobiegają anemii.

Są też dobrym źródłem witaminy C, witamin z grupy B, beta-karotenu, a także potasu i magnezu. Mają też właściwości moczopędne, dzięki czemu oczyszczają drogi moczowe i zmniejszają ryzyko infekcji pęcherza. A zawarta w truskawkach bromelina poprawia trawienie i przemianę materii, wspomaga usuwanie toksyn, ma też działanie przeciwzapalne.

Czytaj: Zdrowe odżywianie w ciąży: jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Dieta bogata w żelazo w ciąży – produkty bogate w żelazo dla ciężarnych

Owoce sezonowe: czarne jagody na obrzęki i biegunki

Sezonowymi owocami w ciąży, które warto jeść z wielu powodów, są czarne jagody. Zawarte w nich antocyjany uszczelniają i uelastyczniają ściany naczyń krwionośnych. Efekt: wyraźna poprawa przepływu krwi w naczyniach żylnych oraz zwiększenie ich szczelności.

Dzięki temu zapobiegają nadciśnieniu i obrzękom. Poza tym zawarte w czarnych jagodach antocyjany i garbniki skutecznie niszczą bakterie chorobotwórcze w przewodzie pokarmowym, nawet te odporne na antybiotyki. Dlatego działają niemal jak lekarstwo w infekcjach przewodu pokarmowego, polecane są zwłaszcza podczas biegunki.

Czytaj: 15 warzyw i owoców, które służą ciąży i przyszłej mamie

Owoce sezonowe: wiśnie na sen i żylaki

Wiśnie to te z owoców w ciąży, których nie każdy lubi je jeść na surowo, bo są dość kwaśne, ale to owoce bardzo wartościowe i polecane dla przyszłych mam. Według naukowców amerykańskich codzienne picie soku świeżo wyciskanego z wiśni przyspiesza zasypianie, a więc może to być dobry lek na bezsenność w zaawansowanej ciąży.

Innym skutkiem picia soku jest łagodzenie bóli mięśniowych po wysiłku. Wiśnie działają antybakteryjnie, odtruwająco, przeciwzapalnie. Zawierają również sporo rutyny, dlatego chronią przed żylakami i obrzękami, na które są narażone kobiety w ciąży.

Uwaga: surowych wiśni nie należy popijać wodą, bo może się to skończyć biegunką. Nie powinno się ich też jeść przed posiłkiem zawierającym mięso, bo utrudniają trawienie białka.

Czytaj: 1 trymestr ciąży – co jeść w ciąży, aby malec rósł zdrowo?

Owoce sezonowe: czarne porzeczki na odporność i zgagę

Żadne inne owoce nie mają tyle witaminy C, która poprawia odporność, ułatwia wchłanianie żelaza i jest konieczna do większości reakcji biochemicznych zachodzących w organizmie. Czarne porzeczki zawierają też dużo błonnika, a więc zapobiegają zaparciom.

Poza tym są doskonałym naturalnym środkiem moczopędnym, stymulującym oczyszczanie organizmu z toksyn. No i bomba na koniec: u niektórych osób łagodzą zgagę (podobnie jak porzeczki czerwone).

Owoce sezonowe: czereśnie na odtrucie i niedobór jodu

Są przepyszne, ale czy także zdrowe? Oczywiście, że tak, to kolejne z owoców w ciąży, które warto spożywać. Jednak nie można przesadzić z ilością, bo wtedy działają wzdymająco. Poza tym mają sporo kalorii.

Czereśnie zawierają mnóstwo potasu, który działa odtruwająco na cały organizm: usuwa nadmiar soli, co wpływa dobroczynnie na pracę nerek. Porcja czereśni dostarcza też wapnia, żelaza, a zwłaszcza dużej dawki jodu (330 mg w 100 g) – czereśnie mają go więcej niż dorsz i wiele innych ryb morskich! A jod to pierwiastek niezwykle ważny dla prawidłowego rozwoju prenatalnego dziecka.

Czytaj: Dieta kobiety w ciąży powinna być bogata w ryby

Owoce sezonowe: agrest na zaparcia

Zdecydowanie najsmaczniejszy jest ten zbierany w lipcu, zwłaszcza odmiana czerwona. A warto go jeść, bo uwolni cię od zaparć: zawarte w agreście kwasy organiczne przyspieszają pracę układu pokarmowego niemal na każdym jego odcinku, poprawiając przesuwanie się resztek pokarmowych w jelitach.

Owoc ten zawiera też sporo żelaza, a więc może zapobiegać anemii. Z kolei zawarty w tego rodzaju owocach w ciąży magnez oraz witaminy z grupy B wpływają na poprawę samopoczucia.

Czytaj: Produkty zakazane w ciąży: zobacz, czego nie wolno ci jeść

Owoce sezonowe: jabłka na trawienie

W drugiej połowie lipca zaczynają się pojawiać wczesne odmiany jabłek (np. papierówki). Najcenniejszymi składnikami jabłek są przeciwutleniacze i błonnik (rozpuszczalny i nierozpuszczalny). Dzięki dużej zawartości błonnika jabłka poprawiają perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom – ale tylko te jedzone na surowo.

Są bogatym źródłem potasu, który reguluje gospodarkę wodną i zwiększa napięcie mięśni. Działają też moczopędnie, więc zmniejszają obrzęki nóg.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza