Bakalie w diecie dziecka - od kiedy podawać dziecku orzechy oraz rodzynki i czy są zdrowe?

2020-07-27 13:14 Małgorzata Wójcik
Bakalie w diecie dziecka - od kiedy podawać dziecku orzechy oraz rodzynki i czy są zdrowe?
Autor: Getty images

Bakalie i orzechy to ważny element diety dziecka. Chociaż mówi się o nich, że są wysoko kaloryczne, co jest zresztą prawdą, to jednak zawierają wiele cennych składników odżywczych. Jakie bakalie i orzechy są dobre dla dzieci, od kiedy podawać je dziecku i dlaczego warto to robić?

Bakalie, orzechy i suszone owoce to niezwykle bogate źródło wszystkich składników odżywczych, głównie minerałów i białka. Czy chcesz, aby Twoje dziecko było mądre i zdrowe? Pomyśl o włączeniu do diety niemowlęcia,  a tym bardziej kilkulatka suszonych owoców, orzechów oraz innych bakalii. Warto je podawać dzieciom jako przekąski (to najlepszy zamiennik wysokokalorycznych chipsów i słodyczy) lub jako dodatek do dań: sosów, sałatek itd., aby wpierać jego rozwój.

Jeśli malec jest wybredny i nie lubi orzechów, możesz je nawet zmielić i podać w postaci drobnego proszku – przy okazji wykluczysz ryzyko zadławienia. Bo warto pamiętać, że bakalie są dozwolone w diecie dziecka pod warunkiem, że nie malec potrafi sobie z nimi poradzić (pogryźć je i połknąć).

Zobacz, dlaczego bakalie i orzechy są dobre dla dzieci i które z nich warto włączyć do diety kilkulatka i od jakiego wieku dziecko może jeść bakalie.

Spis treści

  1. Dlaczego bakalie są dobre dla dzieci?
  2. Od kiedy podawać dziecku bakalie?
  3. Które bakalie są najlepsze dla dziecka?

Dlaczego bakalie są dobre dla dzieci?

Regularne spożywanie suszonych owoców i bakalii może wzmocnić odporność dziecka, zapewnić mu prawidłowy wzrost i rozwój układu nerwowego. Jedzenie bakalii wpływa pozytywnie na zdrowie dziecka pod wieloma względami:

  1. wspomaga trawienie: suszone owoce są bogate w błonnik pokarmowy. Spożywanie go może poprawić trawienie dziecka, pomóc w regulacji wypróżnień i zwalczaniu zaparć;

  2. chroni układu sercowo-naczyniowy: dodanie bakalii do codziennego menu śniadaniowego dziecka to dobry sposób na poprawę pracy jego serca. Chrupiące orzechy są bogate w zdrowe tłuszcze i pomagają zwalczać zły cholesterol. Większość suszonych owoców jest również źródłem potasu, który pomaga kontrolować ciśnienie krwi i zapobiega udarom;

  3. zapobiega anemii: suszone owoce są ważnym źródłem żelaza. Podanie dziecku na przekąskę miski różnych orzechów może zwiększyć poziom jego hemoglobiny. Pomoże też w zapobieganiu anemii i pozwoli  dziecku cieszyć się dobrym zdrowiem i rozwojem;

  4. utrzymuje zdrowe kości: jedzenie orzechów może zapewnić dziecku dzienną dawkę niezbędnych minerałów, takich jak magnez i fosfor. Oba te składniki odżywcze odgrywają istotną rolę w utrzymaniu gęstości kości i ochronie przed problemami stomatologicznymi, osteoporozą itp.;
  5. wspomaga rozwój mózgu: tłuszcze nienasycone, magnez i antyoksydanty znajdujące się w orzechach, poprawiają sprawność umysłową, koncentrację i pamięć. Opóźniają procesy starzenia komórek nerwowych i  poprawia komunikację między neuronami.  

Orzechy są również gęstym źródłem energii i są szczególnie bogate w tłuszcze. Nadmierne spożycie, wraz z innymi wysokokalorycznymi pokarmami, może prowadzić do zwiększenia masy ciała dziecka.

Od kiedy podawać dziecku bakalie?

Bakalie można podawać małym dzieciom, które mają już rozszerzaną dietę - już nawet tym 7-8-miesięcznym. Są jednak 2 warunki. Po pierwsze bakalie muszą być podane w takiej formie, aby dziecko potrafiło je zjeść inie zakrztusiło się nimi. Niemowlętom warto mielić orzechy i dodawać je jako dodatek do posiłków. Starszemu dziecku, które potrafi już gryźć, można podać w całości rodzynek czy orzeszek do pogryzienia lub dodawać je do płatków śniadaniowych i musli. 

Najwcześniej, teoretycznie od 6 miesiąca życia, można podawać dziecku rodzynki i suszone morele. Roczniak może jeść orzechy, migdały i daktyle.

Drugim warunkiem, pod którym można podać dziecku bakalie jest pewność, że dziecko nie jest na nie uczulone. Dlatego przy pierwszych próbach podania dziecku np. orzechów, zacznij od niewielkich ilości i uważnie obserwuj malca. Jeśli nie ma objawów uczulenia na orzechy, możesz podać mu ich więcej. Najbardziej uczulają orzeszki arachidowe i włoskie.

Czytaj: Objawy alergii u dziecka: po czym poznać, że niemowlę ma alergię?

O czym pamiętać przy rozszerzaniu diety miesiąc po miesiącu?

Które bakalie są najlepsze dla dziecka?

  • Migdały

Są bogatym źródłem błonnika pokarmowego, magnezu, żelaza i wapnia. Zawiera dużą ilość jednonienasyconych tłuszczów, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi i zapobiegają potencjalnym problemom sercowo-naczyniowym. Migdały są również bogate w białko i mogą przyspieszyć wzrost dziecka w tych kluczowych latach. Witamina E zawarta w migdałach może również nadać dziecku promienną skórę.

  • Rodzynki

Są to winogrona suszone na słońcu. Wysoka zawartość cukru w ​​rodzynkach zapewnia zapotrzebowanie energetyczne dziecka. Rodzynki są skarbnicą minerałów, takich jak magnez, fosfor, potas, żelazo, miedź i mangan. Regularne spożywanie rodzynek może pomóc w zapobieganiu anemii i ochronie zdrowia kości twojego dorastającego dziecka.

  • Orzechy włoskie

Chrupiące i pyszne zawierają dużą ilość niezbędnych kwasów tłuszczowych omega 3, które pomagają zwalczać cholesterol LDL i poprawiają pracę serca. Pomaga również zapobiegać zaburzeniom metabolicznym, takim jak cukrzyca i nowotwory. Orzech włoski określany jako „pokarm dla mózgu” - pomaga w jego rozwoju. Orzechy są bogatym źródłem witamin B1, B2, B6 i kwasu foliowego. Zawierają również minerały, takie jak mangan, miedź, magnez, cynk, fosfor, żelazo, wapń i potas. 

  • Orzechy nerkowca

Te pyszne orzechy są bogate w niezbędne składniki odżywcze, takie jak mangan, miedź, magnez, cynk i fosfor. Dodanie ich do diety twojego dziecka zapewni mu mocne i zdrowe kości.
 

  • Orzechy piniowe i pistacjowe

Codzienne spożycie tych orzechów zaspokaja zapotrzebowania dziecka na witaminę E, tłuszcze omega-3, błonnik i białko. Orzechy są również dobrym źródłem składników odżywczych, takich jak cynk, żelazo, wapń i witaminy z grupy B. Te składniki odżywcze pomagają budować odporność, koncentrację i ogólny stan zdrowia dziecka. Jeśli od wczesnego dzieciństwa utrwali się nawyk spożywania orzechów, pomoże to w kontrolowaniu cholesterolu, ciśnienia krwi i poziomu cukru we krwi, co pomoże w ich dorosłym życiu.

  • Daktyle

Są nie tylko gęstym źródłem energii, ale są również bogate w błonnik, potas, żelazo i przeciwutleniacze, takie jak polifenole. Te składniki odżywcze razem mają szerokie spektrum korzyści zdrowotnych i są szczególnie korzystne we wzmacnianiu odporności dziecka. Można je podać dziecku na przekąskę, dodawać do płatków śniadaniowych, owsianki, kanapek, makaronu itp. 

  • Pestki dyni, słonecznika, nasiona sezamu i chia

Nasiona dostarczają ważnych składników odżywczych, które są niezbędne dla zdrowego mózgu i rozwoju fizycznego dziecka. Są to białka, niezbędne kwasy tłuszczowe, takie jak omega-3 i 6, witamina E, wapń, żelazo, cynk itp.

Czytaj: Jadłospis rocznego dziecka: co może jeść dziecko po pierwszych urodzinach?

Nadmiar cukru w diecie dziecka: jakie są skutki jedzenia słodyczy u dzieci?

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE