Śniadanie dla niemowlaka - co podawać dziecku na pierwszy posiłek dnia?

2020-09-17 12:30 Katarzyna Hubicz, konsultacja: dr n. med. Anna Lewitt-Dziełak, dietetyk, trener żywienia, CM Damiana
Rozszerzanie diety niemowlat sniadanie dla niemowlaka
Autor: _photos.com|photos.com Rozszerzanie diety niemowląt: śniadanie dla niemowlaka

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, również dla niemowlęcia, które właśnie rozpoczęło rozszerzanie diety. Co powinno się znaleźć w śniadaniu dla niemowlaka i w jaki sposób komponować śniadanie dla dziecka?

Zastrzyk energii po nocnej przerwie jest ważny dla każdego człowieka. To dlatego dietetycy zalecają, by jeść śniadania. Niemowlęta również bardzo potrzebują śniadań. Mają mniejszy żołądek i szybszą przemianę materii niż dorośli, trudniej znoszą więc dłuższe przerwy między posiłkami. Poranny posiłek dostarczy im niezbędnej do „rozruchu” porcji energii.

Ale to nie jedyna zaleta jedzenia śniadań przez niemowlaka. Jak powinno wyglądać śniadanie dla niemowlaka i co podawać dziecku na pierwszy posiłek dnia?

Spis treści

  1. Wpływ śniadania na zdrowie niemowlaka
  2. Niemowlaki, które jedzą śniadania, są szczęśliwsze
  3. Śniadanie dla niemowlaka zawsze o stałej porze
  4. Śniadanie dla niemowlaka z pomysłem
  5. Śniadaniowe menu

Wpływ śniadania na zdrowie niemowlaka

Badania naukowców z Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego dowodzą, że te maluszki, które w okresie późno niemowlęcym jedzą solidne śniadania, później, jako starsze dzieci, mają lepszą odporność i są ogólnie dużo zdrowsze od rówieśników, którzy na śniadanie dostają tylko mleko.

Bo pierwszy rok życia jest szczególnie ważny dla rozwoju. Organizm dziecka bardzo szybko wtedy rośnie, potrzebuje budulca do rozwoju nowych tkanek, a także regularnej dostawy substancji wspierających odporność. Ważne jest więc, by dziecko jadło urozmaicone śniadania, które dostarczą organizmowi niezbędnych witamin i minerałów.

Niemowlęta, które jadają pożywne śniadania, rzadko są też później otyłe. Dzieje się tak dlatego, że w organizmie, który po nocnej przerwie nie dostanie sycącego posiłku, stężenie cukru utrzymuje się na niskim poziomie i dziecko czuje wtedy potrzebę, by podjadać między posiłkami (organizm „zapamiętuje” bowiem poranny głód).

To z kolei sprawia, że maluch nabywa niezdrowych nawyków, które mogą być przyczyną nadwagi i otyłości w późniejszym wieku. Pożywne śniadanie wyeliminuje chęć na przekąski, a maluch wytrzyma bez jedzenia aż do drugiego śniadania.

Nasza rada:

  • Unikaj na śniadanie pszennych bułek i białego pieczywa. Są smaczne, ale prócz polepszaczy smaku i konserwantów zawierają węglowodany proste, które organizm szybko spala i dziecko znów szybko czuje głód. Dużo lepsze jest pieczywo typu graham.
  • Do picia na śniadanie podawaj: sok, herbatkę dla niemowląt, wodę mineralną – to, co maluszek pije na co dzień, zna i akceptuje. Napój najlepiej podawać mu w kubeczku, nie w butelce.

Niemowlaki, które jedzą śniadania, są szczęśliwsze

Amerykańskie badania dowiodły także, że niemowlę po pożywnym śniadaniu będzie bardziej energiczne, skore do zabawy, łatwiej będzie mu się skoncentrować na jakiejś czynności – na przykład na zabawie grzechotką. Ma to również związek z niskim poziomem glukozy, jaki jest we krwi po nocnej przerwie. To ona jest głównym paliwem dla mózgu i poranne uzupełnienie jej poziomu sprawi, że mózg będzie lepiej pracował.

Nie bez znaczenia jest również fakt, że najedzone o poranku dziecko w ciągu dnia płacze mniej niż jego rówieśnik, który nie zje porządnego śniadania. Badacze sądzą, że może to mieć bezpośredni związek z poziomem cukru we krwi. Im niższy, tym szybciej rośnie bowiem poziom hormonów stresu, a więc malec jest bardziej marudny i zdenerwowany.

Poziom hormonów stresu rośnie szybko, ale wolno spada, jeśli więc dziecko nie zje rano pożywnego śniadania, w ciągu dnia będzie miało zdecydowanie gorszy nastrój niż wtedy, gdy je zjadło.

Istotnym argumentem przemawiającym za śniadaniem jest też to, że może być ono kolejnym sposobem, by zapewnić maluszkowi poczucie bliskości i bezpieczeństwa. Będzie tak jednak tylko wtedy, jeśli śniadanie zjecie wspólnie, całą rodziną, bez pośpiechu i w serdecznej atmosferze.

W tygodniu wielu rodzinom trudno jest przecież wspólnie siadać do obiadu, a kolację dorośli często jedzą wtedy, kiedy maluszek już śpi. Aby więc wasze śniadanie stało się wspólnym posiłkiem, a także byście mogli jeść je bez stresu, warto zawsze planować je dzień wcześniej, na przykład wieczorem – rano wystarczy tylko nakryć do stołu i cieszyć się rodzinną atmosferą przy pysznym posiłku.

Śniadanie dla niemowlaka zawsze o stałej porze

Dopóki maluszek będzie jadł samo mleko, nie musisz się przejmować regularnością posiłków – ważne, by dostawał pierś albo butelkę wtedy, kiedy jest głodny. Ta zasada nie obowiązuje jednak w przypadku śniadań – powinny być one podawane mniej więcej o tej samej porze.

Niemowlę powinno zjeść je nie później niż pół godziny po przebudzeniu. Takie postępowanie nie tylko pozwoli wam sprawnie uregulować rozkład dnia dziecka, ale też pozytywnie wpłynie na pracę jego układu pokarmowego.

Ważne jest również, by malec nie musiał jeść w pośpiechu. Dlatego na śniadanie warto zarezerwować trochę czasu. Jeśli maluch ma już kilka mlecznych zębów, zwracaj zwłaszcza uwagę na to, by dokładnie gryzł jedzenie. Do nieprzeżutego pokarmu nie dotrą enzymy trawienne, co może spowodować przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego. 

Warto także dążyć do tego, by dziecko jadło pięć razy w ciągu dnia. Trzy główne posiłki to, podobnie jak u dorosłych, śniadanie, obiad i kolacja. Dwa pozostałe to drugie śniadanie i podwieczorek, które pozwolą dziecku dotrwać w dobrej formie do głównego posiłku. One także powinny być spożywane mniej więcej o stałych porach.

Śniadanie dla niemowlaka z pomysłem

Śniadanie powinno dostarczyć dziecku 20 proc. energii niezbędnej podczas dnia. Prawidłowo skomponowane, nie powinno być ani za skąpe, ani zbyt obfite. W tym pierwszym przypadku bowiem zapotrzebowanie na kalorie nie zostanie pokryte w całości, w drugim zaś organizm malca zajmie się trawieniem, przez co dziecko może być ospałe i mało energiczne, jak dorosły po naprawdę solidnym obiedzie.

Trzeba też pamiętać, że pierwszy dzienny posiłek powinien być daniem pełnowartościowym, to znaczy musi dostarczać maluchowi niezbędnych składników pokarmowych, czyli białek, węglowodanów, tłuszczów, witamin i składników mineralnych.

Docelowo malec powinien więc dostawać na śniadanie produkty pochodzące ze wszystkich pięciu podstawowych grup piramidy żywieniowej:

Czytaj: Co może jeść dziecko w 4. miesiącu, a co w kolejnych miesiącach życia

Soki dla dzieci: napój czy przekąska? Co warto wiedzieć o sokach dla dzieci?

Wprowadzanie mięsa do diety dziecka - kiedy podać malcowi mięso i jakie?

Jak rozszerzyć dietę niemowlaka karmionego piersią? Wywiad z doradcą laktacyjnym

Dobrze wiedzieć

Śniadaniowe menu

Maluszkowi karmionemu sztucznie, który skończył 5 miesięcy, możesz dosypywać do butelki łyżeczkę kaszki ryżowej lub kleiku kukurydzianego. Kiedy skończy 6 miesięcy, dobrą propozycją niezależnie od sposobu karmienia jest kaszka (źródło węglowodanów, błonnika, witamin i minerałów) i jogurty dla niemowląt (źródło wapnia, witaminy D3, składników mineralnych).

W 10. miesiącu można dodawać do mleka płatki owsiane, ryż, kaszę jaglaną, lane kluski. W 11.–12. miesiącu maluszek może dostawać już dania z całego jajka: ugotowaną na parze, dobrze ściętą jajecznicę bez soli, naleśniki. Rocznemu dziecku można dawać kanapki z wędliną samodzielnie upieczoną – szynką, schabem, roladą z kurczaka.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE