Jakie witaminy ma rzeżucha i dlaczego warto ją sadzić i jeść nie tylko w Wielkanoc?

Zdrowa rzeżucha:
Autor: Getty images Jakie witaminy ma rzeżucha i dlaczego warto ją jeść nie tylko w Wielkanoc?

Posiej rzeżuchę, bo jest zdrowa i smaczna. To skarbnica witaminy C, źródło zdrowia i urody. Można ją wyhodować w domu - sadzenie rzeżuchy na wacie to często zadanie szkolne. Jakie właściwości zdrowotne ma rzeżucha i dlaczego warto ją jeść nie tylko na Wielkanoc?

Rzeżucha powinna gościć na naszym stole nie tylko w formie dekoracji na Wielkanoc, ale przez cały rok, a już z pewnością zimą i na przedwiośniu, kiedy trudniej o pełnowartościowe warzywa. Rzeżucha ma pełno witamin i wiele innych cennych składników. Zobacz, dlaczego warto jeść rzeżuchę nie tylko na święta wielkanocne.  

Spis treści

  1. Właściwości zdrowotne rzeżuchy 
  2. Rzeżucha dla urody
  3. Jak korzystać z rzeżuchy?
  4. Jak uprawiać rzeżuchę w domu? Uprawa na wacie

Właściwości zdrowotne rzeżuchy 

Rzeżucha przewyższa wartością odżywczą wiele warzyw. Poza tym hoduje się ją absolutnie bez żadnych nawozów chemicznych, nawet w domu na wacie.

Rzeżucha jest nieoceniona, kiedy dopada nas wiosenne przesilenie - czujemy się słabo, kiepsko znosimy zmiany temperatur, mamy szarą cerę i matowe włosy. Żywieniowcy chwalą ją również za ogromne bogactwo soli mineralnych oraz pierwiastków: żelaza i magnezu. Dlatego powinna być w jadłospisie kobiet w ciąży i dzieci, a także osób wycieńczonych.

W medycynie ludowej nazywano ją zdrowiem ciała. Nic dziwnego, skoro była lekiem na pasożyty jelit i owrzodzenia skóry. Już wtedy wiedziano, że rzeżucha dezynfekuje jamę ustną i przewód pokarmowy.

Poza tym działa moczopędnie – z tego względu wskazana jest przy chorobach nerek. Ale uwaga! Jeśli zjemy jej za dużo, może spowodować stan zapalny pęcherza. Kilka porcji wielkości łyżeczki od herbaty w zupełności wystarczy w ciągu doby. 

Wskazane jest regularne jedzenie rzeżuchy przy bronchicie, dolegliwościach reumatycznych, anemii, a także przy chorobie wieńcowej i zaburzeniach krążenia.

Spożywanie rzeżuchy zaleca się osobom chorującym na osteoporozę. Zwłaszcza tych, które nie tolerują mleka i jego przetworów. Pod względem zawartości wapnia rzeżucha jest drugą rośliną po orzechach laskowych!

Ponieważ jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego jodu, poleca się ją osobom z niedoczynnością tarczycy. Rzeżuchy nie powinni sobie żałować ludzie chorzy na cukrzycę. Obniża bowiem poziom cukru we krwi, zaś zawarty w niej chrom wspomaga prawidłową pracę trzustki.

Dobrze wiedzieć

Rzeżucha: sposób na niejadka?

Ściętą rzeżuchę sieka się jak szczypior. Dodaje się do twarożku, zup, sałatek i surówek, można też po prostu posypać nią chleb z masłem. Dzięki specyficznemu, ostremu smakowi rzeżucha poprawia dzieciom apetyt.

Rzeżucha dla urody

Swój ostry smak rzeżucha zawdzięcza obecności glikozydu izosiarkocyjanowego, czyli w skrócie mówiąc - siarki. Pierwiastek ten znany jest z tego, że wzmacnia włosy, zapobiega ich wypadaniu. Poprzez krew pobudza skórę i cebulki włosowe do energicznej produkcji.

Tak samo działa sok z rzeżuchy wcierany we włosy. Warto wiedzieć, że Francuzki podobno zmywają piegi i “starcze" plamy pigmentowe sokiem z rzeżuchy, który ma silne działanie wybielające.

Rzeżucha oczyszcza także krew, dlatego uważa się, że może leczyć trądzik, łojotok, a także inne dolegliwości dermatologiczne.

Jak korzystać z rzeżuchy?

  • napój regenerujący: 15 dag soku z rzeżuchy rozcieńczonego wodą. Pić na czczo 1 szklankę
  • rozjaśnianie piegów: przemywać twarz mieszaniną 3 części soku z rzeżuchy i 1 części miodu, po wyschnięciu zmyć wodą
  • wzmacnianie włosów: pół szklanki soku z rzeżuchy wetrzeć w mokre, umyte włosy, owinąć głowę folią, na to założyć ręcznik. Trzymać pół godziny. Spłukać letnią wodą.

Czytaj również: Poznaj również 5 przepisów na pyszne wielkanocne sałatki!

Kiełki życia - jakie właściwości mają kiełki pszenicy?

Syropy na przeziębienie dla dzieci - 5 przepisów na domowe syropy wzmacniające odporność

Jak uprawiać rzeżuchę w domu? Uprawa na wacie

Nasiona rzeżuchy przesyp z torebki do szklanki, zalej obficie wodą. Odstaw, by zaczęły się kleić (jak namoczone siemię lnianie). Następnie rozsmaruj masę na wilgotnej warstwie ligniny lub waty, umieszczonej na talerzu, tacy, odwróconej doniczce itp. Lignina musi być stale wilgotna, ale nie może pływać w wodzie.

Całość przykryj na dwa dni. Kiedy zauważysz, że nasiona kiełkują, zdejmij przykrycie. Po ok. 10 dniach, gdy roślinki będą miały 5-7 cm, można zacząć zbiór. Ścina się je nożyczkami tuż nad ligniną.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

DLA CIEBIE ZA DARMO! Szykujesz się do porodu? Chcesz wiedzieć co cię czeka, jak sobie radzić? Co może Ci pomóc? Koniecznie pobierz nasz specjalny poradnik, stworzony przez ekspertów!

Czytaj więcej
Porodówka - przewodnik dla rodzącej mamy, okładka
KOMENTARZE