Problemy z wypróżnianiem i oddawaniem moczu po porodzie: o czym pamiętać, by wizyta w toalecie nie stała się koszmarem

2014-04-10 17:40 lek. Anna Jaworska

Kobietę w połogu na samą myśl o odwiedzeniu toalety oblewają zimne poty. Na szczęście są sposoby, które pomogą pokonać problemy z wypróżnianiem i ból przy oddawaniu moczu po porodzie. Zobacz, jak sobie radzić z hemoroidami oraz jak ćwiczyć mięśnie Kegla, by szybciej wrócić do formy po porodzie.

Po porodzie trzeba zacząć jeść i pić. A to musi mieć swój finał. Tymczasem całe ciało boli, okolice intymne cierpią katusze, w brzuchu ściska, a lęk przed kolejną wizytą w toalecie nie pozwala o sobie zapomnieć. Tę sytuację można opisać: mam potrzebę, a boję się.

Ból przy oddawaniu moczu po porodzie – dlaczego tak boli?

Nie ma się co oszukiwać, pierwsze dni po porodzie są trudne. Obkurcza się macica, co powoduje ból brzucha. Szwy, czy to po nacięciu krocza, czy cesarskim cieciu, pobolewają i ciągną. Cewka moczowa jest obolała i obrzęknięta na skutek ucisku główki dziecka. Ściany pęcherza moczowego są mniej napięte niż dotychczas, przez co trudniej opróżnić pęcherz. Wdodatku przepełniony pęcherz moczowy, zwłaszcza w pierwszych godzinach po porodzie, pogarsza obkurczanie macicy, co może nasilać krwawienie z dróg rodnych. Organizm próbuje pozbyć się nadmiaru zgromadzonej wody – stąd potrzeba częstego siusiania. Ale wizyty w toalecie lepiej nie odwlekać, gdyż zaleganie moczu zwiększa ryzyko infekcji układu moczowego.

Oddawanie moczu po porodzie – jak to zrobić?

Postaraj się zadbać o intymność i komfort podczas pierwszych wizyt w toalecie. Pośpiech i wymuszona pozycja mogą utrudniać oddawanie moczu. Jeśli korzystasz ze wspólnej szpitalnej toalety, kup zawczasu specjalne nakładki na sedes. Dzięki temu poczujesz się swobodniej. Jeśli siusianie powoduje ból lub trudno ci znaleźć wygodną pozycję na sedesie, wykorzystaj do tego prysznic. Ciepła woda działa rozluźniająco, zarówno na mięśnie, jak i na emocje. A co szczególnie ważne, wypłukuje od razu wszystkie związki zawarte w moczu, które mogą spowodować pieczenie rany. Po wizycie pod prysznicem delikatnymi dotknięciami osusz intymne okolice, najlepiej ręcznikiem jednorazowym lub miękkim bawełnianym ręcznikiem.

Przeczytaj również, czym są odchody połogowe: jaki mają kolor i jak długo trwają >>

Ćwicz mięśnie Kegla już dobę po porodzie

Innym problemem młodych mam jest nietrzymanie moczu. Polega ono na mimowolnym popuszczaniu niewielkich ilości moczu. Problem jest często przejściowy, ale jednak krępujący. Częściej dokucza mamom po porodzie naturalnym, choć skarży się na nie także co dziesiąta kobieta po cesarskim cieciu. To skutek nadmiernego rozciągnięcia więzadeł, powięzi i innych struktur w miednicy, a także kontuzji pęcherza. Znaczenie ma też obkurczająca się macica, która może uciskać na pęcherz, który z  trudem wówczas utrzymuje większe objętości moczu. Najlepiej z takimi poporodowymi dolegliwościami walczyć ćwiczeniami mięśni Kegla. Możesz rozpocząć je już dobę po porodzie. Są banalnie proste, a jednocześnie skuteczne. Ćwiczenie polega na napinaniu mięśni krocza tak, jakbyś chciała zatrzymać strumień moczu. Napięcie mięśni trzeba utrzymać kilka sekund, rozluźnic je, a potem ćwiczenie powtórzyć kilka razy. Można je wykonywać w dowolnym miejscu i czasie: podczas karmienia dziecka, na spacerze lub w łóżku. Jeśli w pierwszych dniach po porodzie krocze boli i jest odrętwiałe, można odłożyć ćwiczenia na kilka dni. Ćwiczenia Kegla mogą wpływać także na polepszenie doznań podczas pierwszych intymnych zbliżeń po połogu.

Poznaj również ćwiczenia mięśni dna miednicy, które pomagą ci się uwolnić od nietrzymania moczu po porodzie>>

Dobrze wiedzieć

Poradź się lekarza, jeśli w czasie połogu dokucza ci któraś z tych dolegliwości

  • kilka dni po porodzie odczuwasz ból i pieczenie podczas oddawania moczu
  • przez kilka dni masz stale uczucie niepełnego opróżnienia pęcherza moczowego
  • gorączkujesz
  • znajdujesz w stolcu krew pomimo regularnego stosowania maści lub czopków na hemoroidy
  • odczuwasz ból w podbrzuszu znacznie silniejszy niż podczas menstruacji

Problemy z wypróżnianiem po porodzie - jak uaktywnić jelita po porodzie

W połogu może wystąpić także kłopot z wypróżnieniem. Przed i tuż po porodzie zapewne niewiele jadłaś, a mięśnie odpowiedzialne za pracę jelit są nadwerężone. Niewiele się ruszasz, sporo leżysz. Jeśli rodziłaś przez cesarskie cięcie, dodatkowym utrudnieniem jest znieczulenie, które rozleniwia jelita. Częstym problemem jest także (nieuzasadniony) lęk o rozejście się szwów na kroczu lub na brzuchu. Im szybciej skorzystasz z toalety, tym lepiej.

Odkładanie wypróżnienia może spowodować prawdziwe zaparcie, a wtedy problem tylko się nasili. W dodatku silne parcie może nadwerężyć mięśnie krocza, które i tak są już obolałe po porodzie. Najpóźniej trzeciego dnia po porodzie powinno dojść do wypróżnienia, gdyż prawidłowa praca jelit sprzyja obkurczaniu się macicy. Aby to ułatwić, staraj się dużo pić, najlepiej niegazowej wody mineralnej (wspomoże to także laktację). Unikaj słodkich gazowanych napojów. Nie jedz wyłącznie kleiku ryżowego i gotowanej marchewki (chyba że tak zalecił lekarz), gdyż ten zestaw nasila problemy z wypróżnieniem. Sięgnij po razowe pieczywo, suszone śliwki i morele, jabłko, zupy warzywne, gotowane buraki. I koniecznie ruszaj się, jeśli twój stan na to pozwala. Ruch wzmaga perystaltykę, czyli pracę jelit. Spaceruj po korytarzu szpitala lub mieszkaniu, wyjdź na spacer na zewnątrz. Wykonuj ćwiczenia Kegla, bo wzmacniają także mięśnie odbytu. Staraj się wyrobić w sobie nawyk chodzenia codziennie do toalety o tej samej porze. Wspomaga to pracę jelit.

Problemy z wypróżnianiem po porodzie - doraźna pomoc

W łazienkowych potyczkach pomoże ci mała poduszka. Siedząc na sedesie, pochyl tułów do przodu i łagodnie dociskając poduszkę do brzucha, postaraj się wypróżnić. Gdy siadasz z kolanami poniżej poziomu brzucha, organizm musi bardziej się napracować, by opróżnić jelita, dlatego lepiej unieś nieco kolana. Możesz oprzeć stopy na podnóżku lub misce łazienkowej. Jeśli po trzech dniach od porodu wciąż bez efektu odwiedzasz toaletę, sięgnij po doodbytnicze czopki glicerynowe – można je kupić w aptece bez recepty. Są bezpieczne i skuteczne. Jeśli jednak pomimo zaaplikowania 2–3 czopków wciąż nie ma efektu, możesz wypróbować syrop laktulozę. Zastosuj go łącznie z czopkami, a nie zamiast. Laktuloza ściąga wodę do światła przewodu pokarmowego, a pęczniejąc, rozciąga jelita, przyspiesza i ułatwia wypróżnienie. Bez konsultacji z lekarzem nie stosuj żadnych innych środków, zwłaszcza jeśli karmisz naturalnie.

Dokuczliwe hemoroidy po porodzie

Hemoroidy to nieprawidłowo, nadmiernie poszerzone naczynia żylne w odbycie. Powstaniu ich sprzyjają ciążowe hormony, a także częsty w ciąży brak ruchu i zaparcia. Mogą powstać lub nasilić się także na skutek silnego parcia podczas porodu. Dlatego dają się we znaki w czasie połogu, zwłaszcza podczas wizyt w toalecie. Powodują swędzenie, pieczenie lub ból w okolicy odbytu. Mogą krwawić. Lepiej ich nie lekceważyć, bo będą tylko bardziej dokuczliwe. Aby złagodzić dolegliwości, koniecznie dbaj o regularne wypróżnienia. Pij dużo wody. Unikaj długiego siedzenia i stania. Dbaj o higienę krocza. W połogu nie należy stosować nasiadówek i kąpieli, ale możesz myć i przepłukiwać okolicę odbytu naparem z kory dębu. Gdy ból lub pieczenie dają się mocno we znaki, wykorzystaj działanie chłodnych okładów (ulgę mogą przynieść także ciepłe). Pomogą także maści i czopki stosowane do leczenia hemoroidów. Działają przeciwzapalnie, przeciwbólowo, poprawiają krążenie żylne. Niektóre zawierają substancje bakteriobójcze. Możesz nałożyć na podpaskę maść na hemoroidy, schłodzić ją i przyłożyć do obolałego miejsca. Przyniesie to ulgę. Na szczęście w większości przypadków guzki hemoroidalne wchłaniają się po kilku tygodniach po porodzie.

Polecamy wideo: Mity na temat porodu

Położna Jeaenette Kalyta rozprawia się z mitami na temat ciąży i porodu. Artykuły i produkty poszarzające ten temat, znajdziesz na www.nadobrypoczatek.com.pl. Więcej o produktach szukaj na www.chicco.pl

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W magazynie Dziecko Zakupy i My: ponad 200 polecanych produktów dla mamy, dziecka i kobiet w ciąży, a także inspiracje i porady dla całej rodziny! Sprawdź, jak zadbać o najbliższych – czytaj już za 3 zł!

Sprawdź
Dziecko zakupy i my
KOMENTARZE