JESIENNE WARZYWA I OWOCE – witaminy z ogródka

Przyrządzanie warzyw: jak gotować warzywa, by nie straciły wartości odżywczych?
fot.: photos.com
Przyrządzanie warzyw: jak gotować warzywa, by nie straciły wartości odżywczych?

Koniec lata to nie koniec świeżych warzyw i owoców, a na pewno nie powód, żeby warzywa w diecie dziecka zastępować suplementami witamin. Jesień to czas, kiedy na talerzu dziecka pojawiają się nowe, ciekawe smaki. Poznaj jesienne warzywa i owoce sezonowe.

Zalet sezonowych, lokalnych warzyw i owoców nie da się przecenić – są smaczne i zdrowsze, a do tego tańsze niż warzywa niesezonowe (transportowane z daleka, bez smaku i naszpikowane chemią). Jesienią trzeba się pożegnać z truskawkami, fasolką szparagową czy bobem, ale to nie znaczy, że jesienny jadłospis będzie uboższy. Będzie po prostu inny, bogaty w sezonowe warzywa i owoce, które latem są niedostępne. Jakie jesienne warzywa i owoce mogą znaleźć się na talerzu dziecka?

Jesienne warzywa i owoce

Dynia – to królowa jesieni, a możliwości jej wykorzystania są nieograniczone. Dyni możesz używać do zup, ciast, dań z makaronem, ryżem, naleśników. Piure z dyni można zamrozić i sięgać po nie w miesiącach, kiedy dynia będzie już niedostępna. Dynią możemy cieszyć się od września do marca.

Cukinia – dostępna od września do października. Jej mało zdecydowany smak to zaleta – dzieci chętnie ją jedzą i jest świetnym dodatkiem do wielu dań, np. zup, placków i burgerów warzywnych, a także z grilla.

Bakłażan – dostępny we wrześniu i październiku, doskonały w postaci grillowanej i w zapiekankach.

Brokuły –dostępne od września do grudnia, dzieciom można je podawać np. w sosach do makaronu i zapiekankach.

Buraki – sezon na nie przypada na okres od września do marca. Nadają się do zup, do pieczenia, ale także jako składnik ciast.

Kalarepa – dostępna do listopada, najlepsza na surowo pokrojona na kawałki (można moczyć ją w dipach).

Papryka – dostępna do października. Pyszna w daniach z makaronu i ryżu, w pastach na kanapki, pieczona i grillowana.

Jabłka i gruszki – sezon na te owoce trwa przez całą jesień i zimę. Dziecko chętnie je zje na surowo, ale warto zrobić także pieczone jabłka oraz gruszki w sosie waniliowym.

Pigwa – sezon na nią to wrzesień-listopad. Najlepiej nadaje się na dżemy i konfitury.

Śliwki – te owoce dostępne są od września do października. Najlepsze na surowo, a także do ciast.

Żurawina – dostępna w październiku i listopadzie, dziecko chętnie zje te owoce w postaci pysznego kisielu.

źródło: www.dlarodzinki.pl Aktualizacja: 2016-04-12 Publikacja: 2013-09-29
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.