Zabawki dla dzieci - jak odpowiednio dobrać zabawkę do wieku dziecka?

2012-01-11 11:51

Zabawki są nieodłącznym elementem dzieciństwa, wpływającym na rozwój dziecka, jego osobowość i zainteresowania, od kołyski aż po wiek szkolny. Dlatego tak ważne jest odpowiednie dobranie zabawek do wieku dziecka. Jakie zabawki najlepiej oddziałują na niemowlaka? Co sprawi największą frajdę przedszkolakowi? Czy dziecko w wieku szkolnym nadal powinno się bawić? Jeśli tak, to czym? Zanim kupisz dziecku zabawkę, dowiedz się, jaka będzie odpowiednia dla jego wieku!

Zabawki dla dzieci - jak dobrać odpowiednią zabawkę do wieku dziecka?
Autor: _photos.com|photos.com

Spis treści

  1. Zabawki dla dzieci powinny być dobrane do wieku
  2. Zabawki dla niemowląt i dwulatków
  3. Zabawki dla przedszkolaka
  4. Zabawki dla dzieci w wieku szkolnym też są potrzebne
  5. Zabawka dla nas czy dla dziecka?

Zabawki dla dzieci powinny być dobrane do wieku

Najlepsza zabawka dla dziecka to taka, która stymuluje zmysły i pozytywnie wpływa na rozwój dziecka. W miarę jak dziecko rośnie, rozwijają się u niego rozmaite umiejętności, różne w każdym wieku. Dlatego tak ważne jest, by zabawki, które kupujemy, były dostosowane do poziomu rozwoju dziecka. Jednak nie wszyscy rodzice czy opiekunowie dzieci wiedzą, jakie zabawki są odpowiednie dla wieku ich pociech.

Zabawki dla niemowląt i dwulatków

Dzieci do 2. roku życia, poznają świat poprzez dotyk, smak, słuch, wzrok. Rozważając zakup prezentu powinniśmy wybierać zabawki, które mają wyrazistą fakturę, wydają rozmaite dźwięki, mogą być wkładane do buzi, a ich kolory są kontrastowe. Dziecko w tym czasie zaczyna doskonalić posługiwanie się paluszkami, rozwija zdolności motoryczne – wspierajmy to wybierając odpowiednie zabawki: duże klocki, układanki, puzzle z dużymi elementami czy kolorowanki. Nieco starsze dzieci powoli zaczynają wchodzić w świat relacji – przyglądają się dorosłym, starają się ich naśladować, ćwiczą miny i postawy. To czas, w którym, zarówno chłopcy jak i dziewczynki chętnie się przebierają, odgrywają role, konstruują. To również czas poznawania emocji zarówno swoich, jak i innych ludzi. Możemy pomóc dziecku, kupując maskotki z różnymi wyrazami „twarzy” – misie smutne i wesołe, zdziwione i zawstydzone. Świetnie sprawdzają się więc stroje, maski, mini serwisy, odkurzacze, konstruktorzy, klocki itp.

Zabawki dla przedszkolaka

Dziecko w przedszkolu staje przed nowymi wyzwaniami. Zajęcia plastyczne, ruchowe czy muzyczne stanowią doświadczenie, które wiąże się z doskonaleniem nowych sprawności. Dlatego prezenty takie jak plastelina, farby, wycinanki, piłki, skakanki czy hulajnogi będą jak najbardziej pożądane, w końcu są przecież „narzędziami pracy” każdego dziecka w tym wieku! Pod koniec wieku przedszkolnego, dziecko poznaje reguły gier i zabaw, zaczyna odnajdywać się w grupie, próbuje sobie z nią poradzić. To doskonały czas, by sprezentować mu rozmaite gry – planszowe czy zespołowe. Nauka przegrywania, bycia „drugim” i czerpania radości nie tylko z wygranej ale i ze wspólnej zabawy, jest bardzo ważną i potrzebną lekcją. Można przeprowadzić eksperyment i razem z dzieckiem zagrać na początku w grę bez przestrzegania zasad, by w ten sposób pokazać mu, jak trudno się wtedy gra i jak mała jest to frajda.

Zabawki dla dzieci w wieku szkolnym też są potrzebne

Mylne jest przeświadczenie niektórych rodziców, że idąc do szkoły, dzieci powinny przestać myśleć o zabawie, a skupić się wyłącznie na nauce. W okresie szkolnym zabawa jest nadal bardzo potrzebna, jednak jej funkcja nieco się zmienia. Często pełni ona rolę bufora, za pomocą którego dzieci mogą wyładować stres związany z nowym otoczeniem, czy po prostu zapomnieć na chwilę o „szkolnych problemach”. Ponadto począwszy od 7. r. ż. dziecko zaczyna odkrywać w sobie pierwsze pasje i zainteresowania. Warto je wzmacniać obdarowując nasze dziecko prezentami w postaci składanych modeli, zestawów edukacyjnych (np. małego chemika) czy bardziej zawansowanych przyborów do malowania czy rysowania.

Zabawka dla nas czy dla dziecka?

W sklepach często zaobserwowac można scenki sytuacyjne z udziałem rodziców i dzieci. Tuż po dokonaniu zakupu niezwykle podekscytowany tata rozpakowuje zestaw kreatywny (np. mała elektrownia wiatrowa), a kilkuletni syn bawi się świeżo zakupioną, prostą figurką znaną z ekranu telewizyjnego i w ogóle nie jest zainteresowany zabawką taty. Częstym błędem, który popełniają rodzice podczas kupowania prezentów dla swoich pociech jest kierowanie się swoimi ambicjami i zainteresowaniami, a nie tym, czego naprawdę chce dziecko. Z jednej strony nie da się zaprzeczyć, że to rodzic najlepiej wie, czego potrzebuje jego pociecha, jednak całkowite nieliczenie się z jej zdaniem nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli dziecko od dawna marzyło o nowym zestawie LEGO, z całą pewnością nie ucieszy się z kolejki, o której od lat marzył jego tatuś. Ma to szczególne znaczenie we wspomnianym już wcześniej systemie motywowania za pomocą zabawek. Prawdziwa nagroda musi być atrakcyjna dla dziecka. I choć krzywimy się na widok gumowej czaszki z różowymi oczkami, czy kolejnego bohatera z kreskówki, to jeśli nasze dziecko pragnie tego nade wszystko, może warto umieć wykorzystać ten fakt i pozwolić mu zapracować na tego rodzaju prezent?

materiały prasowe
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza