DIETA W CIĄŻY, DIETA KARMIĄCEJ a Sylwester i karnawałowy bufet

2013-12-22 12:31

Dieta w ciąży i dieta karmiącej co prawda wymaga, byś wybierała potrawy rozważnie, bo nie wszystkie są tak samo wartościowe, a niektórych w twoim stanie najlepiej w ogóle unikać. Ale Sylwester i karnawał, gdy jesteś w ciąży lub karmisz piersią, wcale nie musi być czasem wielkich wyrzeczeń.

Dieta w ciąży i dieta karmiącej a Sywester i karnawałowy bufet
Autor: Marcin Czechowicz Dieta w ciąży i dieta karmiącej a Sywester i karnawałowy bufet

Spis treści

  1. Sylwestrowe i karnawałowe bale a dieta w ciąży i dieta karmiącej: najpierw przekąski
  2. Sylwestrowe i karnawałowe bale: po przekąskach czas na dania gorące

Dieta w ciąży czy dieta karmiącej wymagają nieco rozwagi w wyborze potraw na przyjęciu sylwestrowym czy karnawałowym. Zobacz, co możesz jeść bez obaw w czasie sylwestra lub innego przyjęcia, a jakich potraw powinnaś unikać.

Sylwestrowe i karnawałowe bale a dieta w ciąży i dieta karmiącej: najpierw przekąski

  • Sałatki to najbardziej popularna potrawa na wszelkich przyjęciach. Zwykle mają one dużą wartość odżywczą. Większej ilości witamin i składników mineralnych dostarczają oczywiście te sałatki, które są skomponowane ze świeżych warzyw, owoców, kiełków. Produkty konserwowe tracą część ze swojego bogactwa witamin, zawierają też dużo soli. Dlatego zamiast kukurydzy z puszki, lepiej dodać mrożoną. Szczególnie wartościowe są sałatki wykorzystujące nasiona roślin strączkowych. Dostarczają wartościowego białka, błonnika pokarmowego oraz witamin z grupy B i składników mineralnych. Natomiast lepiej unikać sałatek z dodatkiem owoców morza, które należą do produktów szybko psujących się i mogących kumulować zanieczyszczenia. Pamiętaj też, że sałatki z dodatkiem sosów majonezowych lub śmietanowych są dość kaloryczne i ciężkostrawne. Lepiej więc wybierać te z sosem winegret lub jogurtowym.
  • Galarety z drobiu i ryb są godne polecenia. Są one niskokaloryczne i lekkostrawne, bowiem mięso w nich zawarte było gotowane, a nie smażone.
  • Niewskazane są natomiast ryby surowe (np. sushi, tatar z ryb) i ryby wędzone na zimno, a także przekąski z surowego mięsa (np. tatar z wołowiny, carpaccio). Ich spożycie wiąże się z ryzykiem zakażenia bakteriami Listeria monocytogenes oraz pasożytami. Ta niebezpieczna bakteria może się także znaleźć w niektórych gatunkach serów żółtych, które są produkowane z mleka niepoddanego wcześniej pasteryzacji. Zatrucie toksynami bakterii Listeria monocytogenes powoduje objawy podobne do grypy i jest szczególnie niebezpieczne dla kobiet w ciąży i niemowląt. Unikaj więc przekąsek z serów camembert i brie oraz innych serów miękkich, a także sałatek z ich dodatkiem.
  • Pikle i reszta - na karnawałowe stoły często trafiają również marynowane ogórki, grzyby, gruszki i śliwki w occie. Wszystkie te kwaśne smakowitości powinnaś jeść tylko okazjonalnie, i to w niewielkich ilościach, ponieważ zawarty w marynacie ocet może powodować zgagę i prawie całkowicie niszczy witaminę C.

>>Co pić w czasie karmienia piersią, żeby schudnąć i nie zaszkodzić dziecku?>>

Sylwestrowe i karnawałowe bale: po przekąskach czas na dania gorące

Tu niesłabnącą popularnością cieszą się takie potrawy jak bigos, barszczyk czerwony z pasztecikami czy bulion. Ich wartość odżywcza zależy od sposobu przygotowania. Jeżeli np. do bigosu zamiast smażonej wieprzowiny lub kiełbasy zostanie dodane gotowane chude mięso, będzie on miał znacznie mniejszą wartość kaloryczną i będzie bardziej lekkostrawny. Potrawy z kapustą warto przyprawić ziołami ułatwiającymi trawienie (np. kozieradką, kminkiem). Rosół czy barszczyk będzie chudszy i bardziej lekkostrawny w zależności od tego, na czym został ugotowany. Ze zdrowotnego punktu widzenia lepiej przygotowywać zupy na mięsie drobiowym (pozbawionym skórki) niż na mięsie woło-wym, które, niestety, jest do tego częściej wykorzystywane. Na przyjęciu karnawałowym zawsze muszą znaleźć się ciasta. Stosunkowo najbardziej wartościowe są serniki przyrządzane na zimno, z dużą ilością owoców. Ser użyty do ich przygotowania dostarcza wapnia, a owoce, zwłaszcza świeże – witamin i składników mineralnych. Najbardziej obciążające przewód pokarmowy są ciasta francuskie, półfrancuskie oraz smażone na głębokim tłuszczu faworki i pączki, dlatego te smakołyki jedz w niewielkich ilościach.

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza