Bolesne miesiączki: 5 sprawdzonych sposobów na bóle menstruacyjne

Bolesne miesiączki
fot.: Thinkstock
Problem bolesnych miesiączek uznaje się za chorobę, gdy wyklucza kobietę z codziennej aktywności i jest przyczyną nieobecności w pracy lub szkole. 

Bolesne miesiączki bywają nie do zniesienia. Cierpi na nie aż 40 proc. młodych kobiet. Jak radzić sobie z bolesnymi miesiączkami i skutecznie łagodzić bóle menstruacyjne?

Bolesne miesiączki  przyczyny

Bóle menstruacyjne związane są z krwawieniem miesiączkowym, które powstaje w wyniku złuszczenia się śluzówki trzonu macicy i usunięcia jej fragmentów przez pochwę. Menstruacja to naturalny proces biologiczny w życiu każdej kobiety. Co robić jednak, gdy comiesięczne krwawienie staje się coraz bardziej uciążliwe?

Do objawów towarzyszących miesiączce zalicza się nawracające skurcze brzucha, które promieniują w okolicę lędźwiową. Wiele kobiet uskarża się w tym czasie na silne bóle głowy oraz krzyża, brak apetytu, dolegliwości gastryczne, a także mdłości i wymioty. Do listy dokuczliwych symptomów, oprócz bolów menstruacyjnych, dołącza się również: napady duszności, przyspieszone tętno, omdlenia. Wśród objawów psychicznych należy wyróżnić zwiększoną podatność na stres oraz spadek koncentracji. Czas miesiączki zwiastuje też obniżenie odporności oraz pogorszenie kondycji włosów i paznokci. Pełnoobjawowy zespół bolesnego miesiączkowania (dysmenorrhea) utrudnia kobietom normalne funkcjonowanie i jest przyczyną nieobecności w szkole lub pracy. Uznaje się go za chorobę, która nierzadko wymaga leczenia farmakologicznego.

Bóle menstruacyjne zogniskowane są w obrębie macicy, która  jako mięsień  podlega skurczom. Większość z nich bywa prawie nieodczuwalna, dopiero częste i intensywne skurcze stają się przyczyną przeszywającego bólu podbrzusza. Zdarza się, że za silne skurcze macicy odpowiedzialna jest wada jej budowy lub zbyt duża ilość pewnych hormonów. Wszelkie wątpliwości rozwiać może wizyta u ginekologa.  Badanie USG pomoże wykluczyć część przyczyn bolesnych miesiączek, takich jak mięśniaki czy polipy macicy. Kolejnym krokiem do rozwiania wątpliwości dotyczących obfitego miesiączkowania są badania hormonalne z krwi. mówi lek. med. Ewelina Śliwka, ginekolog z grupy Luxmed.

>> Test progesteronowy. Co to jest i kiedy należy go wykonać?

Bolesne miesiączki dzielimy na pierwotne  pojawiajace się po kilku latach regularnego miesiączkowania, oraz wtórne  związane z wystąpieniem określonych stanów chorobowych. Do najczestszych zalicza się: endometriozę, stan zapalny przydatków oraz mięśniaki macicy. Nieregularne i bolesne miesiączki mogą wskazywać również na problemy z tarczycą. Przy bólach pierwotnych najbardziej charakterystyczne jest nasilenie objawów przed rozpoczęciem krwawienia i w pierwszych godzinach wystąpienia miesiączki. W tym czasie dochodzi do nasilenia bólów i zawrotów głowy oraz nudności.

>> Seks podczas miesiączki. Czy zabezpiecza przed ciążą? [WADY I ZALETY]

Bolesne miesiączki  5 sposobów na bóle menstruacyjne i poprawę samopoczucia

1. Gdy cierpisz na bóle miesiączkowe, zadbaj o odpowiednią dietę

Podczas miesiączki zalecana jest dieta lekkostrawna, która nie obciąży żołądka i zredukuje wzdęcia. Postaw na magnez, który pomoże zregenerować napięte mięśnie  znajdzież go w pełnoziarnistych produktach: brązowym ryży, razowym makaronie, pieczywie oraz kaszach. Odpowiednia dawka zdrowych węglowodanów zwiekszy poziom serotoniny, która poprawia nastrój i działa przeciwbólowo. Pamiętaj również o wykluczeniu coli i innych produktów zawierających kofeinę, która nasila skurcze macicy.

2. Wykorzystaj termofor

Ciepłe okłady przyczyniają się do zmniejszenia bólu i łagodzą skurcze macicy, które odpowiedzialne są za odczuwanie bolesnych miesiączek. Zamiast leżeć z termoforem na brzuchu można też wziąć ciepłą kąpiel. Należy jednak pamiętać, aby woda nie była zbyt gorąca  może to nasilić krawienie.

3. Gdy wiesz, że zbliżają się bóle menstruacyjne, pij zioła

Bolesne miesiączki możesz łagodzić za pomocą roślinnych leków rozkurczających, które zawierają wyciąg z rumianku, szyszki chmielu oraz korzenia kozłka. Takie mieszkanki uspokoją również skołatane nerwy, które potęgują uciążliwe dolegliwości (stres zwiększa skurcze naczyń krwionośnych). Dobre efekty przynosi również picie naparów ziołowych z mięty, nagietka oraz liści malin. Należy jednak pamiętać, by zacząć je pić minimum 2-3 dni przed planowaną miesiączką.

>> Czy możliwa jest miesiączka w ciąży?

4. Wypróbuj delikatny masaż podbrzusza

Masaż rozluźniający mięśnie brzucha z wykorzystaniem naturalnych olejków, które działają rozkurczowo (lawendowy, eukaliptusowy, majerankowy) potrafi zdziałać cuda. 4-5 kropli olejku rozetrzyj w dłoniach i masuj podbrzusze zgodnie z ruchem wskazówek zegara przez kilka minut.

5. Aktywność fizyczna  pomoc przy bolesnych miesiączkach

Ćwicz, ale nie w trakcie nasilenia bólów menstruacyjnych. Regularna aktywność fizyczna to dobra forma profilaktyki  gimnastykowanie się 2-3 razy w tygodniu poprawia napięcie mięsni i ogólną kondycję organizmu. Podczas miesiączki najlepiej jest ograniczyć wysiłek fizyczny. Jeśli jednak ból nie jest zbyt dokuczliwy warto ćwiczyć jogę i wypróbować asany łagodzące skutki menstruacji.

Jeśli ból miesiączkowy jest bardzo silny, należy sięgnąć po dostępne bez recepty leki przeciwbólowe, które w 70 proc. przypadków skutecznie radzą sobie z męczącymi objawami. Warto pamiętać jednak, aby zażyć je w czasie, gdy ból jest jeszcze niewielki - zwiększy to ich skuteczność. Jeśli cierpisz na chorobę wrzodową, wybierz paracetamol. Zaleca się unikać w czasie menstruacji kwasu acetylosalicylowego (aspiryna), ponieważ obniża krzepliwość krwi, a w efekcie  nasila krwawienie.

Dobrze wiedzieć

Bolesne miesiączki - kiedy do lekarza

Wybierz się do ginekologa:

  • jeśli podejrzewasz u siebie wystąpienie miesiączkowych bóli wtórnych spowodowanych endometriozą, bądź mięśniakami macicy;
  • jeśli cierpisz na bolesne i nieregularne miesiączki po 45. roku życia  możliwe, że należy przeprowadzić badania diagnostyczne w kierunku menopauzy;
  • twoja menstruacja pojawia się cześciej niż co 21 dni;
  • występują obfite miesiączki (przez kilka godzin konieczne jest zmienianie podpasek co godzinę);
  • ból pojawia się na długo przed miesiączką i nie ustępuje po jej zakończeniu;
  • twoje miesiączki trwają dłużej niż 7 dni.
Aktualizacja: 2016-09-09 Publikacja: 2016-08-25
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.