Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie są najlepsze ćwiczenia po ciąży

cwiczenia po ciazy kiedy rozpoczac cwiczenia i jakie sa najlepsze po ciazy
fot.: Wydawnictwo Murator

Ćwiczenia po porodzie powinny być dostosowane do możliwości i kondycji mamy. Zobacz, jakie ćwiczenia po ciąży dają najlepsze efekty. Magda Kittel-Malec, instruktorka fitness, która prowadzi zajęcia Aktywna Mama w Fitness Klubie Rytm w Łodzi, odpowiada na pytania, kiedy najlepiej rozpocząć trening po porodzie i jak ćwiczyć po ciąży.

Kiedy mama może rozpocząć ćwiczenia po porodzie?

W zajęciach fitness po ciąży można uczestniczyć już sześć tygodni po porodzie naturalnym. Paniom po cesarskim cięciu zaleca się poczekać nieco dłużej i rozpocząć ćwiczenia po ciąży mniej więcej dziesięć tygodni. Średnio tyle czasu potrzeba, aby organizm wrócił do równowagi po porodzie i ciało było gotowe do ćwiczeń. Często mamy jeszcze w ciąży pytają, czy muszą czekać aż tak długo, by rozpocząć zajęcia fitness. W praktyce jednak rzadko zdarza się, aby wybrały się na zajęcia tuż po połogu, i tu nie chodzi już tylko o formę fizyczną. To, kiedy kobieta będzie w stanie opuścić dom z malutkim dzieckiem, zależy też od tego, jak szybko je pozna i poczuje się wystarczająco pewnie w roli mamy. To trwa zwykle nie krócej niż trzy miesiące. Tylko raz na moje zajęcia fitness trafiła mama z czterotygodniowym niemowlakiem.

>>Polecamy: 5 ćwiczeń na smukłą sylwetkę

Dobrze wiedzieć

Nie tylko ćwiczenia pod dachem

Jeśli lubisz biegać, chodzić po górach, jeździć na rowerze, możesz swój ulubiony sport uprawiać w towarzystwie malca. Dla joggerów przeznaczone są specjalne wózki do biegania, które można przerobić na przyczepę do roweru (np. Chariot, Croozer). Rodzice, którzy uprawiają pieszą turystykę, mogą małego globtrotera zabrać w trudniejszy teren w nosidle.

>>Nosidełko dla dziecka: jakie wybrać?

>>Jaki wózek dla dziecka kupić powinna aktywna mama?

Czy dzieci też ćwiczą?

Program ćwiczeń po ciąży przygotowany jest przede wszystkim dla mam. W tym czasie dzieci mają – jak to nazywam – czas dla siebie i wydają się z tego bardzo zadowolone. W domu wciąż ktoś je karmi, przewija, zabawia grzechotką czy nosi na rękach. Na zajęciach fitness po ciąży leżą swobodnie na karimacie. Mogą oglądać miejsce, w którym się znalazły, słuchać muzyki, poznać własne możliwości, choćby possać własną piąstkę czy paluszek albo zmienić pozycję. Pobyt w nowym miejscu to doświadczenie, które stymuluje rozwój dziecka. Czasami maluchy „pomagają” mamie w wykonywaniu ćwiczeń. Na przykład gdy ona ćwiczy brzuszki, proponuję, by usadziła malca na własnym brzuchu, tak aby opierał się plecami o jej zgięte w kolanach nogi. Ostatnią część zajęć zawsze poświęcam na przytulanki przy muzyce dla dziecka, czasem przy kołysankach. Zachęcam mamy do kołysania swoich dzieci, czasem proponuję dziecięcy masaż. Jeśli maluch woli w tym czasie inne aktywności i na przytulanie nie ma ochoty, zapraszam mamy do ćwiczeń rozciągających, czyli stretchingu.

>>Zobacz także: Ćwiczenia dla mamy z dzieckiem: jakie robić ćwiczenia z niemowlakiem?

Polecamy też

Jakie ćwiczenia po ciąży są najlepsze dla mam?

Polecam ćwiczenia po ciąży wzmacniające centrum, modelujące mięśnie i spalające tkankę tłuszczową. Mamom po urodzeniu zależy szczególnie na wymodelowaniu brzucha i ud, ale najlepiej, żeby były to ćwiczenia po ciąży, które równomiernie kształtują mięśnie całego ciała. Nie proponuję morderczego treningu i skomplikowanych układów. W zajęciach fitness po ciąży mogą uczestniczyć nie tylko mamy, które przed ciążą prowadziły aktywny tryb życia, ale także te, które na ćwiczenia zdecydowały się dopiero po porodzie. Głównym celem zajęć, oprócz powrotu do formy fizycznej, jest to, aby młoda mama mogła w towarzystwie innych mam spędzić miło czas ze swoim dzieckiem. Żeby poczuła się naładowana pozytywną energią, którą daje aktywność fizyczna. Smukła sylwetka to oczywiście dodatkowy powód do radości.

Nie przegap

Zobacz wideo: Jak wrócić do formy po ciąży?

Jak wrócić do formy po ciąży - wideo

Po urodzeniu dziecka powrót do szczupłej sylwetki i formy sprzed ciąży, nie jest prosty. Wymaga konsekwencji, siły woli i systematyczności. Zobacz w jaki sposób wprowadzać aktywność fizyczną, by była skuteczna. Porad udziela fizjoterapeutka Joanna Mróz z Centrum Mamy i Dziecka w Pruszkowie.

Konsultacja: Magda Kittel-Malec, instruktorka fitness w Fitness Klub Rytm w Łodzi źródło: miesięcznik "M jak mama" Aktualizacja: 2016-08-05 Publikacja: 2016-07-18
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.