Schemat żywienia niemowląt. Dieta dziecka w pierwszym roku życia

Schemat żywienia niemowląt. Dieta w pierwszym roku życia
fot.: photos.com

Schemat żywienia niemowląt to opracowane przez specjalistów wskazówki, dotyczące żywienia dzieci. Ideą jego stworzenia jest ustalenie takiego sposobu żywienia dziecka, by sprzyjał zdrowemu rozwojowi niemowląt i był zgodny z najnowszą wiedzą naukową. To dlatego schemat żywienia niemowląt co parę lat ulega zmianie, więc warto trzymać rękę na pulsie. Istotne jest też to, że schemat żywienia niemowląt karmionych piersią jest nieco inny niż schemat żywienia niemowląt karmionych sztucznie.

Schemat żywienia niemowląt powinna znać każda mama. To podstawa, na której opiera się żywienie niemowlęcia, bez względu na to, czy karmione jest piersią czy butelką. Zgodnie z jego zaleceniami powinnaś układać jadłospis niemowlęcia i wzbogacać go o nowe dania.

Schemat żywienia niemowląt: karmienie piersią czy karmienie butelką - zawsze zaczynamy od mleka

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia, niemowlę powinno być karmione wyłącznie piersią przez pierwsze pół roku swojego życia, zaś mleko mamy powinno być jednym ze składników menu do drugiego roku życia.

Problem w tym, że nie zawsze jest to możliwe. Przyczyny są różne, najczęściej jednak kobiety rezygnują z karmienia naturalnego, gdy wracają do pracy po urlopie macierzyńskim bądź tracą pokarm. Są też i takie mamy, które od początku wiedzą, że będą karmić niemowlę sztucznie. Niezależnie od powodów, decyzja o zmianie sposobu karmienia jest jedną z najważniejszych w życiu młodej mamy. A ponieważ mleko jeszcze długo będzie stanowiło podstawę diety niemowlęcia, pokarm naturalny trzeba zastąpić odpowiednią mieszanką modyfikowaną.

Jednak dość szybko nadchodzi czas, gdy samo mleko to za mało. Pora na rozszerzenie diety niemowlęcia. Co, jak i kiedy wprowadzać do diety niemowlaka? Odpowiedź znajdziesz pod poniższymi linkami - pliki otwierają się w nowym oknie przeglądarki, ale możesz je również zapisać na pulpicie swojego komputera, klikając na nie prawym przyciskiem i wybierając z listy opcję "zapisz element docelowy jako".

Pobierz schemat żywienia niemowląt karmionych sztucznie [PDF]

Pobierz schemat żywienia niemowląt karmionych piersią [PDF]

Schemat żywienia niemowląt: od papki do zupki

Polscy lekarze zalecają, by pierwszym bezmlecznym posiłkiem była zmiksowana na gładko papka z jarzyny, najlepiej ugotowanej marchewki (rzadko uczula i ma przyjemny smak). Na pierwszą próbę wystarczy porcja wielkości jednej łyżeczki od herbaty. Jeśli organizm dziecka dobrze na nią zareaguje – niemowlę nie będzie miało biegunki, wysypki czy innej reakcji alergicznej – tę ilość stopniowo można zwiększać. A po kilku dniach do diety można wprowadzić kolejny składnik, np. ziemniaki, buraki, selera, cukinię czy kabaczka. Należy unikać warzyw mogących powodować wzdęcia, czyli cebuli, kapusty albo porów. Po upływie dwóch, trzech tygodni można do diety niemowlęcia wprowadzić mięso z kurczaka, królika albo indyka. Na początek również wystarczy porcja wielkości łyżeczki, docelowo zaś powinna być to łyżka na 200 ml zupy. Wymiennie z mięsem można dziecku podawać pół ugotowanego na twardo żółtka. Ważne, by nowości wprowadzać pojedynczo i w kilkudniowych odstępach – gdyby dziecku coś zaszkodziło, łatwo będzie wykryć winowajcę. Do zupki trzeba zawsze dodać odrobinę masła albo oliwy, które zawierają tłuszcze niezbędne do rozwoju ośrodkowego układu nerwowego.

Schemat żywienia niemowląt: czas na prawdziwe dania

Gdy dziecko rośnie, ilość mleka w jego diecie zaczyna stopniowo się zmniejszać, ustępując miejsca stałym pokarmom. Na początku zupką zastępujemy jeden posiłek mleczny, zaś po pewnym czasie – zazwyczaj po tygodniu, dwóch – wprowadzamy drugi papkowaty posiłek (najczęściej kaszkę). Dziecko siedmio-, ośmiomiesięczne powinno już zjadać pięć posiłków dziennie, wśród których jeden jest warzywno-mięsny (albo warzywnojajeczny lub warzywno-rybny), jeden owocowy, jeden zbożowy, i do tego dwie porcje mleka. Ważne, by dieta była różnorodna, bo tylko wtedy dostarcza ona dziecku odpowiedniej ilości witamin i minerałów. Komponując tygodniowe menu, warto uwzględnić w nim kaszki. Te gotowe, sprzedawne w sklepach, są często wzbogacane żelazem, wapniem i magnezem, błonnikiem, mają też sporo witamin, zwłaszcza C i z grupy B. Rodzaj kaszki trzeba zawsze dopasować do wieku dziecka (stosowną informację znajdziesz na opakowaniu). Staraj się proponować dziecku kaszki o różnych smakach – zwykłe, owocowe lub warzywne. Do kaszek neutralnych w smaku możesz też dodawać sezonowe owoce – jabłka, brzoskwinie, morele, gruszki – a także warzywa, np. brokuły. Jeśli brakuje ci pomysłów na urozmaicone potrawy, możesz też sięgnąć po dania w słoiczkach. Ich wybór jest bardzo duży – są wśród nich zarówno potrawy jednoskładnikowe (np. papki jarzynowe), jak i zupki (np. pomidorowa, ogórkowa), dania warzywno-mięsne (np. jarzyny z kurczakiem), a także musy i desery owocowe i na bazie jogurtu. Tu również musisz zwracać uwagę na wiek, od jakiego można je podawać dziecku, i przestrzegać zasady, że nowości do diety niemowlęcia wprowadza się pojedynczo.

źródło: miesięcznik "M jak mama"
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.