Menu dla ciężarnej - co powinno się w nim znaleźć

2013-01-18 12:10 Małgorzata Uścińska
dieta w ciąży
Autor: _photos.com|photos.com Wyślij przepis na danie dla kobiet w ciąży i mam karmiących, a otrzymasz atrakcyjne nagrody!

Menu w ciąży ma ogromny wpływ na twoją formę, samopoczucie (może łagodzić lub wzmagać dolegliwości), a także na twoje maleństwo. Dowiedz się, co powinno się znaleźć w twoim codziennym jadłospisie i jakie produkty powinnaś ograniczyć lub wyeliminować z diety w okresie ciąży.

Jest kilka produktów, z których lepiej na czas ciąży zrezygnować: sushi, tatar, sery pleśniowe – mogą one zawierać bakterie, powodujące powikłania zdrowotne w ciąży. Ogranicz również picie kawy (wypłukuje z organizmu witaminy i minerały), a także słodycze (przytyjesz zbyt wiele). Podpowiadamy, co powinno się znaleźć w prawidłowo skomponowanej diecie w ciąży.

Dieta w ciąży - podstawą jest urozmaicony jadłospis

  1. W twojej codziennej diecie powinno znaleźć się chude mięso, zwłaszcza drób, bo zawiera białko – budulec organizmu (jeśli jesteś wegetarianką, skonsultuj swoje menu z dietetykiem). Pij dużo mleka, jedz przetwory mleczne – wapń potrzebny jest tobie i twojemu „pasażerowi” w brzuchu do zbudowania kośćca i zawiązków zębów. Węglowodany z makaronów, pełnoziarnistego pieczywa, kasz to paliwo dla organizmu – dają ci siłę do wykonywania codziennych obowiązków, a maleństwu – do rozwoju. Postaw na ryby – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które nie tylko pozytywnie wpływają na wchłanianie witamin, sprawność fizyczną i umysłową mamy, lecz także na prawidłowy rozwój umysłowy płodu.

  2. Pij dużo (minimum 1,5 litra dziennie) niegazowanej wody źródlanej. Usuwa z organizmu toksyny, transportuje cenne składniki, chroni przed zaparciami.

  3. Jedz owoce, bo zawierają witaminy (najważniejsza jest witamina C, wspomagająca pracę układu odpornościowego) i zielone warzywa, bo to źródło kwasu foliowego, potrzebnego rozwijającemu się maleństwu. Niedobór kwasu foliowego w czasie ciąży może być przyczyną wad wrodzonych płodu, dlatego trzeba go przyjmować także w postaci tabletek.

  4. Pilnuj wagi. Jedz dla dwojga, a nie za dwoje. W I trymestrze twój dzidziuś jest tak mały, że przyrost twojej wagi o około 2–3 kg jest zupełnie wystarczający. Zatem jeśli nie przytyjesz wcale, a nawet nieco schudniesz (np. z powodu obfitych wymiotów, które często pojawiają się na początku ciąży), dziecku na pewno nie zabraknie pożywienia.

miesięcznik "M jak mama"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W nowym M jak Mama o tym, jak jakie prawa i przywileje mają ciężarne zatrudnione na etacie, a także: co pomoże ci urodzić naturalnie i jak wspierać wcześniaka. Przeczytaj również, jaką matę edukacyjną kupić niemowlakowi.

Kup dostęp od 2,50 zł
okladka m jak mama 09/19
KOMENTARZE