Joga dla kobiet w ciąży. Pozycje jogi dla ciężarnych

Joga w ciąży
fot.: thinkstockphotos.com

Joga dla kobiet w ciąży to jedna z najpopularniejszych form gimnastyki dla ciężarnych. Oprócz ćwiczeń ruchowych ma dużo innych zalet, które są niezbędne przy porodzie. Joga dla kobiet w ciąży odpręża, uczy kontrolowania oddechu i przede wszystkim przygotowuje ciało kobiety do porodu. Jak ćwiczyć jogę w ciąży? Zobacz, jakie są najlepsze pozycje jogi dla kobiet w ciąży! 

Joga dla kobiet w ciąży różni się od tradycyjnej głównie tym, że jest dostosowana  do możliwości i potrzeb kobiety ciężarnej. Zalety jogi w ciąży, zdaniem znawców, są niepodważalne: joga uelastycznia ciało, rozciąga i rozluźnia mięśnie. A ponieważ jej ważnym elementem jest praca nad oddechem, dlatego jest też doskonałym sposobem na dotlenienie organizmu zarówno mamy, jak i dziecka. Joga dla kobiet w ciąży ma wiele zalet, dlatego staje się coraz popularniejszą formą ćwiczeń dla przyszłych mam.

Joga w ciąży ma też duży wpływ na naukę oddechu, co jest niezbędne podczas porodu. Kontrola nad oddechem, rozróżnianie  wdechów i wydechów przeponą lub klatką piersiową sprawia też, że kobieta podczas porodu potrafi i może wykorzystać tę umiejętność w walce z bólem. Jeśli chcesz zapisać się na zajęcia jogi dla ciężarnych, zrób to od razu. Ten rodzaj treningu jest dozwolony przez cały okres ciąży,  jednak im szybciej zaczniesz, tym lepsze efekty osiągniesz. Oto kilka pozycji jogi dla kobiet w ciąży, które pomagają przygotować się do narodzin dziecka.

Nie przegap

Siedzenie w lotosie

Jest  jedną  z  podstawowych  pozycji (czyli asan) w jodze.  Siedzenie w lotosie doskonale  wycisza i relaksuje.  Jest  to dość trudna  pozycja, gdyż  wymaga   pewnej elastyczności – siedząc po turecku, zakładasz lewą stopę na prawe udo i odwrotnie. Jeśli nie dajesz rady, wykonaj półlotos – umieść na udzie tylko jedną stopę, a drugą pozostaw pod  nim. Pamiętaj, by mieć wyprostowane plecy. Możesz również wyciągnąć ręce do góry, rozciągając mięśnie grzbietu i barków, a także okolic krzyża. W czasie ćwiczeń oddychaj regularnie i głęboko.

Przeczytaj również: Basen w ciąży TAK czy NIE?

Koci grzbiet

To tzw. asana kota. Pozycja ta poprawia elastyczność pleców, zmniejsza też napięcie w dolnym odcinku kręgosłupa. Klęknij na kolana, podeprzyj się dłońmi i rozciągnij mięśnie karku, chowając głowę między ramiona. Robiąc wdech, rozluźnij mięśnie lędźwi, podciągnij miednice do przodu, tak aby kręgosłup wygiął się ku górze. Następnie powróć do pozycji wyjściowej, wydychając powietrze.

Polecamy też

Pozycja drzewa

Pomaga rozciągać mięśnie ud i poprawia koordynację ruchów. Stań prosto i powoli podnieś prawą nogę. Zegnij ją w kolanie i oprzyj stopą na wewnętrznej stronie lewego uda. Dłonie połącz na wysokości klatki piersiowej, a następnie unieś nad głowę, prostując plecy i wyciągając kręgosłup ku górze. Po kilkunastu sekundach zmień nogę.

Przysiad w rozkroku

To ćwiczenie poszerza kanał rodny i przygotowuje mięśnie do porodu. Stań w rozkroku ze stopami zwróconymi na zewnątrz. Wyprostuj się i napnij brzuch. Złącz dłonie na wysokości piersi, wykonaj przysiad (kolana ustaw na zewnątrz), a potem wyprostuj nogi.

 Przeczytaj również: Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia dla ciężarnych?

Sprawdź, jaką jesteś ciężarną?

Polecamy wideo: Suplementy diety w ciąży

Czy kobieta w ciąży powinna przyjmować suplementy diety?  Można je stosować bez konsultacji z lekarzem? Zobacz, co na ten temat mówi nasz ekspert.

Aktualizacja: 2017-03-14 Publikacja: 2016-10-20
Ocena: 5
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.