Orzechy w ciąży: dlaczego warto je spożywać?

orzechy w ciąży
fot.: Thinkstock
Warto spożywać orzechy w ciąży, ponieważ zawierają m. in. kwas foliowy i białko.

Orzechy w ciąży - czy to dobry pomysł na urozmaicenie diety przyszłej mamy? Czy ciężarna, spożywając je, nie narazi dziecka na alergię, a i sama sobie nie zaszkodzi? Zdecydowanie nie - spożywanie orzechów w ciąży to bardzo dobry pomysł. Przeczytajcie dlaczego!

Przyszłe mamy często obawiają się, czy jedząc orzechy w ciąży nie zaszkodzą sobie i dziecku. Zwłaszcza te, które przeszły kiedyś jakikolwiek rodzaj alergii pokarmowej, są ostrożne w sięganiu po ten rodzaj owoców. Tymczasem, jak wskazują badania naukowców z różnych instytucji, orzechy w ciąży nie tylko nie spowodują u dziecka alergii, ale i mogą zmniejszyć ryzyko jej wystąpienia. W 2012 roku do takich wniosków doszli badacze z Harvard School of Public Health w Bostonie i ze Statens Serum Institut w Kopenhadze. Spożywanie różnego rodzaju orzechów (choć najlepiej działały arachidowe) zmniejszało ryzyko wystąpienia astmy u dziecka. Natomiast w 2015 alergolodzy ze szpitala dziecięcego w Bostonie ogłosili, że spożywanie orzechów w ciąży nie naraża dziecka na alergię - wśród 8 tysięcy dzieci przebadanych kobiet tylko 140 miało alergię na orzechy. Okazało się również, że jeśli kobieta spożywała orzechy minimum 5 razy miesięcznie, ryzyko alergii zmniejszało się o 70 procent w porównaniu z przyszłymi mamami, które orzechów nie jadły.

>>Przeczytaj również: Orzechy włoskie - zdrowe, ale bardzo kaloryczne>>

Orzechy w ciąży: źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych

Suplementacja nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli omega-3, jest kobietom w ciąży bardzo zalecana. Badania wykazują, że w przypadkach kobiet dbających o odpowiedni poziom kwasów omega-3 w tym czasie, zminimalizowane zostało ryzyko przedwczesnego porodu, a masa urodzeniowa dziecka była w normie. Kwasy omega-3 znajdują się również w mleku młodej mamy. Ich poziom w organizmie można regulować dzięki spożywaniu orzechów w ciąży. Te nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się w orzechach laskowych i w orzechach włoskich, które zawierają również niezbędne w diecie przyszłej mamy kwasy omega-3. Wystarczy zjeść dziennie tylko 3 tego rodzaju orzechy, by uzupełnić dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten składnik.

Orzechy w ciąży: kwas foliowy

Zarówno kobiety w ciąży, jak i te, które dopiero starają się o potomstwo dbają o to, by w ich diecie nie zabrakło kwasu foliowego. Pod nazwą "kwas foliowy" kryje się witamina B9, pozwalająca zapobiegać ciężkim wadom wrodzonym płodu. Kwas foliowy poprawia też metabolizm, wspiera działanie układu nerwowego, poprawia stan skóry, włosów i paznokci. Orzechami w ciąży, które zapewnią go najwięcej, są orzechy laskowe i włoskie - jedna łupinka pozwala pokryć 16 procent dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy. 

>>Przeczytaj również: Zdorwa dieta - wszystko o bakaliach>>

Orzechy w ciąży: witamina B6

Witamina B6 to kolejny ważny w diecie przyszłej mamy składnik, który znajdziemy w orzechach, a konkretnie w orzechach włoskich. Witamina B6 bierze udział w powstawaniu czerwonych krwinek i przeciwciał. Jej suplementowanie jest też wskazane, by wesprzeć prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu. Zapotrzebowanie na nią w czasie ciąży wzrasta o 50 procent. Co ważne dla wielu pań w ciąży, witamina B6 powoduje, że mniej się denerwujemy i ułatwia wchłanianie przez organizm magnezu.

Orzechy w ciąży: witamina E

Orzechy włoskie i orzechy laskowe zawierają również witaminę E, co stanowi kolejny argument za tym, by spożywać tego rodzaju orzechy w ciąży. Witamina E przeciwdziała rozwojowi wolnych rodników i dba o to, by układ rozrodczy funkcjonował właściwie. Witamina E może również zapobiegać poronieniom - jedną z jej właściwości jest zapobieganie unieczynnieniu witaminy A, która utrzymuje ściany macicy we właściwym stanie. Ściany odpowiadają natomiast za przyjęcie zapłodnionej komórki jajowej.

Orzechy w ciąży: dlaczego jeszcze warto?

Orzechy w ciąży są też źródłem magnezu (orzech włoski i laskowy), który usprawnia działanie układu nerwowego i zapobiega skurczom mięśni. Działa również uspokajająco. W orzechach włoskich i migdałach znajduje się także białko, stanowiące około 18 procent ich składu - niezbędne do prawidłowego zbudowania narządów i tkanek rozwijającego się dziecka. Orzechy w ciąży to również źródło fosforu, odpowiedzialnego za prawidłowy rozwój zębów i kości. W orzechach włoskich  znajduje się również potas, a dzięki jego odpowiedniej ilości w organizmie możliwe jest uniknięcie dokuczliwych skurczów nóg.

>>Przeczytaj również: Żywienie w ciąży - co jeść, będąc na diecie wegetariańskiej>>

Polecamy wideo: prawidłowa dieta w ciąży

Aktualizacja: 2016-08-19 Publikacja: 2016-01-25
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.