Obrzęki w ciąży - sposoby na problemy z nogami w ciąży

Stopy w ciąży

Obrzęki w ciąży to zjawisko zupełnie normalne - na opuchnięte nogi skarży się prawie trzy czwarte kobiet w ciąży. W czasie oczekiwania na dziecko pojawiają się także skurcze łydek, a nawet żylaki, a stopy nadmiernie się pocą. Podpowiadamy, jak sobie radzić z takim dolegliwościami w ciąży i jak im zapobiegać. Co można stosować na skurcze łydek, co na obrzęki nóg w ciąży, jak uniknąć żylaków.

Obrzęki nóg w ciąży

Obrzęki pojawiają się zazwyczaj w drugiej połowie ciąży, najczęściej na nogach (w okolicach stóp i kostek) oraz dłoniach. Przyczyną ich występowania jest utrudniony odpływ żylny oraz nadmiar wody i soli.

Aby im zapobiec ważna jest odpowiednia dieta. Należy ograniczyć spożycie soli, ale nie płynów – nadal trzeba pić około 2 litrów wody dziennie. Obrzęki nóg możesz zmniejszyć dzięki regularnej gimnastyce i stosowaniu preparatów usprawniających krążenie. Można też stosować dostępne bez recepty kapsułki albo spróbować kinesiotapingu (plastry o działaniu leczniczym). Sytuacja wróci do normy po porodzie: organizm sam pozbędzie się nadmiaru wody, którą wydali razem z moczem.

Sposoby na obrzęki nóg w ciąży:

  • Ogranicz spożycie soli zawartej w pokarmach.
  • Noś wygodne, przewiewne buty na niskim obcasie (2–3 cm).
  • Zanim wyjdziesz rano z domu, wmasuj w nogi żel z wyciągiem z kasztanowca. Preparaty te usprawniają krążenie krwi, przeciwdziałają powstawaniu obrzęków i uczucia ciężkich nóg. Stosuj je także później, 3–4 razy w ciągu dnia.
  • Staraj się jak najmniej stać, a jeśli już musisz przebywać długo w pozycji stojącej, nie stój w bezruchu: maszeruj w miejscu, przenoś ciężar ciała z palców na pięty i odwrotnie.
  • Także długie siedzenie nie jest dobre; siedząc, co jakiś czas zataczaj stopami kółka, poruszaj palcami, wymachuj nogami. Nigdy nie zakładaj nogi na nogę – to bardzo utrudnia cyrkulację krwi. Siedząc długo przy biurku, stawiaj stopy na podnóżku.
  • Po powrocie do domu zanurz nogi w chłodnej kąpieli albo zrób zimny okład: zmocz ściereczki w chłodnej wodzie i owiń nimi łydki i stopy, zostawiając na 15 minut. Następnie nałóż żel łagodzący opuchliznę i połóż się, wysoko unosząc nogi (oprzyj je o ścianę lub na oparciu sofy); pozostań tak 20–30 minut.
  • Możesz stosować dostępne bez recepty kapsułki, które poprawiają napięcie ścian naczyń żylnych, bardzo skutecznie przeciwdziałając powstawaniu obrzęków.
  • Regularnie ćwicz. Każdy ruch, nawet proste rozprostowanie nóg czy kręcenie stopą, poprawia krążenie krwi w nogach, zapobiegając obrzękom i żylakom.
  • Stosuj preparaty chłodzące, np. żele z mentolem. Wmasowując żel okrężnymi ruchami (od stóp w kierunku ud), pobudzisz krążenie w nogach, a składniki żelu ochłodzą je i zmniejszą dolegliwości. Ale zanim zastosujesz preparat, sprawdź, czy mogą go używać kobiety w ciąży.
  • Nie noś żadnych obcisłych ubrań, zrezygnuj z pasków, pończoch, podkolanówek czy skarpet z ciasnym ściągaczem.

Nadmierne pocenie się stóp w ciąży

W ciąży gruczoły potowe są bardziej aktywne niż zwykle, a najbardziej jest to odczuwalne w 2. trymestrze. Znacznie silniej niż dotąd pocą się zwłaszcza stopy. Zwiększona potliwość ma wprawdzie i pewien korzystny wpływ, bo oczyszcza organizm z toksyn, jednak jest to mało przyjemne. Zwłaszcza latem mocno pocące się stopy są problemem, bo nieładnie pachną i sprzyjają otarciom skóry. Warto zastowować odpowiednie środki zmniejszające potliwość stóp.

Dobrze wiedzieć

To Ci się przyda:

Żel skutecznie i szybko zmniejsza uczucie zmęczenia, napięcia i ciężkości nóg. Hesperydyna, wyciągi z kasztanowca i arniki poprawiają ukrwienie, zmniejszają obrzęki, przywracając stopom i nogom komfort. Mentol przyjemnie chłodzi i odświeża.

Żel należy wcierać w zależności od potrzeby wielokrotnie w ciągu dnia.

Spray przynosi ulgę zmęczonym i obolałym nogom. Unikalna kompozycja składników czynnych hesperydyny,  wyciągu z kasztanowca i arniki poprawia ukrwienie, zmniejsza  obrzęki i przynosi ulgę zmęczonym nogom. Mentol przyjemnie chłodzi, przywraca stopom i nogom uczucie lekkości i świeżości.

Nogi można spryskiwać kilkakrotnie w ciągu dnia, w zależności od potrzeby, nawet przez rajstopy.

Składniki: Butane/Isobutane/Propane, Alcohol Denat., Aqua, Glycerin, Menthol, Arnica, Montana Extract, Aesculus Hippocastanum Extract, Glucosyl Hesperidin, Panthenol, Peg-40 Hydrogenated, Castor Oil, Parfum, Linalool, Citral,Geraniol, Limonene.

Pajączki na nogach w ciąży

Żylaki są wynikiem zastoju żylnego krwi, wzrostu ciśnienia śródbrzusznego i wpływu hormonów ciążowych (progesteron zmniejsza sprężystość ścian naczyń krwionośnych). Występują u około 25 proc. przyszłych mam. Sygnałem, że zaczyna się dziać coś niepokojącego, jest pojawienie się tzw. pajączków na nogach, czyli siatek delikatnie poszerzonych, powierzchownych żyłek. Później mogą wystąpić żylaki – niebieskosine pręgi lub wężyki, powodujące ból, pieczenie i obrzęki. Predyspozycje do powstawania żylaków są dziedziczne – bardziej narażone są na nie kobiety, których mama lub babcia także cierpiała z ich powodu. Inne czynniki ryzyka to: pozycja stojąca w pracy, otyłość, mała aktywność fizyczna, liczne przebyte ciąże i porody (zwłaszcza w krótkich odstępach czasu), stosowanie hormonalnych środków antykoncepcyjnych, leczenie hormonalne. Żylaki zmniejszają się nieco po porodzie, jednak zwykle nie znikają zupełnie. Dlatego najlepiej im zapobiegać, nie czekając, aż się pojawią.

Skurcze łydek

Skurcze łydek mogą ci dokuczać zwłaszcza w II i III trymestrze ciąży, najczęściej w nocy lub nad ranem. Przypuszcza się, że przyczyną tych bardzo nieprzyjemnych problemów z nogami w ciąży są niedobory potasu i magnezu lub zastój w układzie żylnym (np. wskutek częstego zakładania nogi na nogę, długiego przebywania w jednej pozycji). A więc, aby uniknąć takich dolegliwości ciążowych zadbaj o dietę bogatą w magnez i potas. Przy częstych, dokuczliwych skurczach łydek wskazana jest suplementacja tych pierwiastków. Dobrze jest również wykonywać profilaktycznie ćwiczenia rozciągające mięśnie łydek. Przed snem warto zapobiegawczo masować łydki. Doraźnie: gdy pojawi się skurcz, staraj się zadrzeć palce stopy do góry, w kierunku kolana (możesz pomóc sobie ręką albo poprosić - o pomoc męża), a potem rozmasuj bolące miejsce.

źródło: miesięcznik "M jak mama" Aktualizacja: 2017-05-31 Publikacja: 2017-06-01
Ocena: 5
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
Artykuł powstał przy współpracy z: Acerin
Acerin
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.