Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2: teksty i ćwiczenia

czytanie ze zrozumieniem kl.II

Przygotowaliśmy przykładowy test do cichego czytania ze zrozumieniem (klasa 2). Naukę czytania ze zrozumieniem dzieci kształtują od najmłodszych klas szkoły podstawowej. Pod bacznym okiem nauczycieli odkrywają sens ukryty w wyrazach ułożonych w zdania, by w późniejszym czasie czerpać z tej podstawowej umiejętności, niezbędnej w procesie edukacji.

Ćwiczenia kształtujące umiejętność cichego czytania ze zrozumieniem należy zacząć wprowadzać w momencie, w którym dziecko opanuje pewien zasób słownictwa, zbierze odpowiedni materiał językowy, którym będzie mógł posługiwać się z sukcesem.

Czytanie ze zrozumieniem - klasa 2

Dziecko w klasie 2 wprawdzie wciąż jeszcze się uczy, jednak powinno już powoli czytać cicho ze zrozumieniem w celu ustalenia treści czytanki, jak również znalezienia odpowiedzi na podstawowe pytania. Powinno odszukiwać w tekście fragmenty odnoszące się do osób, miejsc i zdarzeń, a także powinno znaleźć w tekście fragmenty związany np. z ilustracją do tekstu zamieszczoną poniżej.

Trudności z cichym czytaniem

Zrozumienie czytanego tekstu to proces złożony, polegający na uchwycenie sensu słów. Przyczyną trudności z tą czynnością u dziecka mogą być problemy z koncentracją i skupieniem uwagi. Maluchy szybko się nudzą, kręcą się na krześle, bawią np. zawartością swojego piórnika. Dzieci nie mają również motywacji do czytania, bo tradycyjne książki wypierane są przez Internet i inne elektroniczne urządzenia, bez których już teraz prawie żaden ośmiolatek nie wyobraża sobie życia.

Uczeń przyswaja i korzysta tylko z tych informacji, które dobrze zrozumiał. Jeżeli dziecko nie rozumie od początku czytanego tekstu, rezygnuje z dalszego czytania, poddaje się, co może mieć negatywny wpływ na jego samoocenę i motywację zadaniową. W najlepszym wypadku, zaczyna uczyć się wszystkiego na pamięć. A przecież - nie tędy droga! Dziecku należy pomóc na starcie, aby w przyszłości mogło odnosić sukcesy. 

Teksty do czytania ze zrozumieniem - klasa 2:

1. Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedź na pytania zaznaczając krzyżykiem właściwą odpowiedź.

„Wycieczka do stolicy”
Zbliżał się chłodny, deszczowy i ponury październik. Dzieci z klasy II, z jednej z łódzkiej szkoły podstawowej wybrały się na wycieczkę do Warszawy. Wyjechały bardzo wcześnie rano bo już o godzinie 6.00. W Warszawie zwiedzały między innymi Stare Miasto, Zamek Królewski, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki Królewskie. Potem pojechały do Centrum Nauki Kopernik na wspaniałą, edukacyjną zabawę. Z powrotem w Łodzi były około godziny 19.00. To był długi i wyczerpujący dzień, którego uczniowie na długo nie zapomną.

1. W październiku jaką mamy porę roku:
a) wiosnę
b) lato
c) jesień
d) zimę

2. Dzieci pojechały na wycieczkę do:
a) Wrocławia
b) Warszawy
c) Wałbrzycha

3. O której godzinie wyjechały na wycieczkę:
a) 5.00
b) 6.00
c) 7.00

4. Potem pojechali do:
a) wesołego miasteczka
b) zoo
c) Centrum Nauki Kopernik

5. Z powrotem w Łodzi były około godziny:
a) 19.00
b) 20.00
c) 21.00

2. Przeczytaj uważnie po cichu tekst, a następnie odpowiedz pisemnie pełnymi zdaniami na pytania.

„Bociany”

Kiedy nadchodzi nieśmiało wiosna, zaczyna mocno przygrzewać słonko, drzewa, krzewy i kwiaty rozkwitają, a śnieg topnieje. To znak, że bociany wracają do Polski. Nasz kraj to dom dla bocianów, bo co drugi bocian to Polak. Przylatują do nas aby zakładać gniazda, zazwyczaj gdzieś wysoko na kominach, lub wyschniętych czubkach potężnych drzew i mieć małe bocianki. Stare porzekadło mówi, że bociany przynoszą szczęście i dzieci. A kiedy nadchodzi mroźna i śnieżna zima bociany znów wędrują tam gdzie będzie im dobrze, czyli do ciepłych krajów.
O jakiej porze roku bociany wracają do Polski?

  • Po co przylatują bociany?
  • Stare porzekadło mówi, że co przynoszą bociany?
  • Gdzie zimą wracają bociany?

Ćwiczenia kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem - klasa 2

1.Podkreśl do czego służą wymienione przedmioty:

łyżka – do jedzenia, do siedzenia, do spania
buty – do jedzenia, do spania, do chodzenia
poduszka – do chodzenia, do jedzenia, do spania
krzesło – do spania, do siedzenia, do chodzenia
książka – do rysowania, do czytania, do malowania
farby – do pisania, do malowania, do rysowania
kredki – do czytania, do malowania, do rysowania
ołówek - do malowania, do rysowania, do pisania

2. Podkreśl wyraz, o którym jest mowa w zdaniu:

Budynek, w którym bawią się małe dzieci, to: szkoła, przedszkole, kino
Budynek, w którym uczą się starsze dzieci, to: przedszkole, szkoła, teatr
Budynek, w którym wypożyczamy książki, to: księgarnia, biblioteka, restauracja
Budynek, w którym możemy nadać paczkę i kupić znaczek, to: kino, apteka, poczta
Budynek, w którym można kupić leki, to: poczta, apteka, restauracja
Budynek, w którym przebywają chore dzieci i dorośli, to: przedszkole, szpital, poczta
Budynek, w którym można coś smacznie zjeść, to: apteka, restauracja, poczta

Aktualizacja: 2017-07-24 Publikacja: 2017-07-17
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.