Zaparcia w ciąży: 10 sposobów na zatwardzenie w ciąży

ZAPARCIA W CIAZY
fot.: photos.com
ZAPARCIA W CIĄŻY: 10 sposobów na zaparcia w ciąży

Zaparcia w ciąży dokuczają ponad połowie przyszłych mam, a potrafią mocno dać się we znaki. Możesz się uporać z zaparciami w ciąży, ale musisz być konsekwentna i zastosować kilka metod walki naraz. Zobacz, co robić, by pożegnać się z zatwardzeniem w ciąży.

Problem zaparć w ciąży występuje wtedy, gdy wypróżnienia są rzadkie (mniej niż trzy razy w tygodniu) i trudne: stolec ma gęstą konsystencję, trudno się go pozbyć z jelit, jest to nieprzyjemne, a często bolesne. Choć główną przyczyną zaparć w ciąży jest wysoki poziom progesteronu i ucisk macicy na jelita, to sprzyja im również niewłaściwy sposób odżywiania. I jeśli masz problem z zatwardzeniem, przede wszystkim będziesz musiała skupić się na zmodyfikowniu swojej diety. Jest kilka zasad ogólnych, których trzeba przestrzegać, a także kilka konkretnych produktów o sprawdzonym działaniu przeciwzaparciowym – wszystkie je wymieniamy z dokładnym opisem, co robić, by metoda była skuteczna. Oprócz tego warto też czasami wspomóc się środkami z apteki, ale nie wszystkie są w ciąży bezpieczne i polecane – czytaj więc uważnie, które z nich możesz teraz stosować. Aby kampania przeciwko zatwardzeniom była skuteczna, warto zastosować kilka metod jednocześnie. Jeśli będziesz konsekwentna w tych działaniach, na pewno doczekasz się nagrody. Oto sposoby na łatwiejsze i częstsze wypróżnienia.

>> Dieta na mdłości w ciąży. Co jeść, żeby zwalczyć nudności?

1. Sposoby na zaparcia w ciąży: błonnik w codziennej diecie

Swój codzienny jadłospis powinnaś wzbogacić w produkty będące źródłem błonnika. Jest on nazywany „miotłą przewodu pokarmowego”, bo skutecznie usuwa z niego resztki pokarmowe. Błonnik, przechodząc przez jelita, wchłania wodę, dzięki czemu rozluźnia stolec i ułatwia wypróżnianie. Dietetycy zalecają, by w ciągu dnia dostarczać organizmowi 30–40 g błonnika. Najlepszym jego źródłem są otręby zbożowe (w 100 g są aż 42 g błonnika). Otręby można spożywać nawet 2–3 razy dziennie, dodając je do sałatek i koktajli. Ziemniaki zastąp kaszą gryczaną lub razowym makaronem, a zamiast białego ryżu sięgnij po brązowy lub dziki. Dużo błonnika zawierają również warzywa i owoce (surowe lub suszone). Najbogatsze źródła to: karczochy, zielona sałata, kwaszona kapusta, buraki, pomidory, a z owoców – suszone: śliwki, figi, daktyle i morele oraz świeże: jeżyny, maliny, porzeczki, jabłka.

Źródła błonnika:

  • suszone jabłka: 100 g – 10,3g
  • czarne porzeczki: 100 g – 7,9 g
  • maliny: 100 g – 6,7 g
  • groszek zielony: 100 g – 6 g
  • bób: 100 g – 5,8 g
  • bułki grahamki: 1 szt. (90 g) – 4,9 g
  • suszone figi: 1 szt. (35 g) – 4,5 g
  • otręby pszenne: 1 łyżka (10 g) – 4,2 g
  • grejpfrut: 1 szt. (300 g) – 3,6 g
  • fasola szparagowa: 100 g – 3,9 g
  • migdały: garść (30 g) – 3,9 g
  • orzechy laskowe: garść (30 g) – 2,7 g
  • płatki owsiane: 30 g – 2 g
  • kapusta włoska: 100 g – 2,6 g
  • orzechy arachidowe: garść (30 g) – 2,2 g
  • rodzynki: garść (30 g) – 2 g
  • orzechy włoskie: garść (30 g) – 2 g
  • chleb graham: 1 kromka (33 g) – 1,7 g
  • śliwki suszone: 1 szt. (15 g) – 1,6 g
  • suszone morele: 1 szt. (10 g) – 1 g

>> 4 rzeczy, które powinnaś wiedzieć na temat błonnika w ciąży

2. Kuracja śliwkowa na zatwardzenie w ciąży

Wieczorem zalej 5– 6 suszonych śliwek szklanką gorącej wody i pozostaw na noc. Rano wypij wodę i zjedz namoczone śliwki, a dopiero po 20 –30 minutach zjedz śniadanie. Powtarzaj ten „zabieg” codziennie – kuracja powinna trwać ok. miesiąca. Zamiast wodą śliwki można również zalać kubeczkiem kefiru – i całość zjeść nazajutrz rano.

Dobrze wiedzieć

Tego nie jedz!

Z pewnych produktów musisz teraz zrezygnować, jeśli nie chcesz pogarszać sytuacji. Nie jedz:

  • cukru (białego i brązowego)
  • produktów z białej mąki
  • czekolady, kakao
  • napojów gazowanych, soków z kartonu, czarnej kawy i herbaty
  • produktów wysokoprzetworzonych (gotowe dania typu fix, sosy w proszku, przyprawy typu vegeta)
  • bananów.

3. Kefir i maślanka ulatwiają wypróżnianie

W zapobieganiu zaparciom w ciąży pomocne są mleczne napoje fermentowane: maślanka, kefir, jogurt naturalny, mleko acidofilne. Zawierają one bakterie kwasu mlekowego, które poprawiają tempo pracy jelit.

4. Sposoby na zaparcia w ciąży: siemię lniane

Starym, sprawdzonym sposobem jest picie kisielu z siemienia lnianego: 2 łyżki nasion lnu zalej szklanką wrzątku, poczekaj, aż przestygnie, a następnie wypij powstały w ten sposób śluzowaty płyn (najlepiej na noc), dodając ewentualnie trochę ciepłego mleka dla lepszego smaku.

>> Czy w ciąży można stosować dietę niskotluszczową?

5. Sposoby na zaparcia w ciąży: dużo płynów

Zaparcia często są spowodowane niedostateczną ilością płynów. Pij zatem dużo wody (6–8 szklanek dziennie), najlepiej między posiłkami. Wodę możesz lekko podgrzać – ciepła jest lepsza dla perystaltyki. Wielu osobom pomaga też codzienne wypijanie na czczo (20–30 minut przed śniadaniem) szklanki ciepłej wody z dodatkiem łyżeczki miodu i soku z cytryny. Poza tym możesz pić herbaty owocowe, świeżo wyciskane soki i słabą kawę z mlekiem.

Dobrze wiedzieć

Uważaj na żelazo

Zaparcia może nasilać suplementacja żelaza. Jeśli przyjmujesz preparaty z tym pierwiastkiem i zauważyłaś, że trudniej ci się po nich wypróżniać, porozmawiaj o tym ze swoim lekarzem, bo warto rozważyć zmianę preparatu albo nawet zaprzestanie przyjmowania tabletek na jakiś czas.

6. Sposoby na zaparcia w ciąży: błonnik w tabletkach

W aptekach można kupić gotowe preparaty z błonnikiem, bezpieczne dla kobiet w ciąży. Tabletki Sollievo Liofibra (Aboca) zawierają kilka typów błonnika oraz ekstrakt z liści malwy, wspomagający prawidłowe funkcjonowanie błony śluzowej jelit. Dzięki specjalnie dobranym składnikom (m.in. babka jajowata, celuloza) preparat działa w ten sposób, że absorbuje i zatrzymuje wodę w różnych częściach jelita, zwiększając objętość masy kałowej i ułatwiając pozbycie się jej. Kapsułki Babka płesznik (Gorvita) zawierają bogate w błonnik sproszkowane nasiona babki płesznika, które także poprawiają perystaltykę jelit i ułatwiają przesuwanie się masy kałowej w jelicie grubym.

>> Dieta bez soli w ciąży. Co zamiast soli?

7. Sposoby na zatwardzenie w ciąży: preparaty z apteki

Bez recepty możesz kupić w aptece preparat z laktulozą (np. Duphalac), która jest dobrze tolerowana i nie wchodzi w reakcje z innymi lekami. Laktuloza jest fizjologicznym regulatorem czynności jelit – wchłania się z przewodu pokarmowego i nie ulega trawieniu, a w jelicie grubym ulega rozkładowi na kwas octowy i mlekowy, które pobudzają perystaltykę jelita i powodują przenikanie wody do treści kałowej, rozrzedzając ją. W aptece są też bezpieczne dla kobiet ciężarnych czopki Eva/qu. Działają łagodnie, wywołując naturalne reakcje organizmu. Dają szybki efekt – już po 15 minutach. Warto stosować także gotowe probiotyki (np. Dicoflor 60, Enterol), które regulują pracę jelit.

8. Sposoby na zaparcia w ciąży: aktywność fizyczna

Ruch wspomaga perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Poprawę przyniesie ci już codzienny energiczny półgodzinny spacer, a jeszcze lepiej, jeśli to będzie regularna, niezbyt forsowna gimnastyka. Pomocne są też ćwiczenia mięśni dna miednicy mniejszej (czyli mięśni Kegla), które wzmacniają mięśnie kontrolujące opróżnianie jelit.

9. Sposoby na zaparcia w ciąży: zioła

Warto też wypróbować zioła, ale nie wszystkie. Nie stosuj w ciąży przeczyszczających tabletek z kłączem rzewienia, herbatek z senesem lub korą kruszyny – mogą one bowiem wywołać skurcze macicy. Bezpiecznie możesz natomiast popijać poprawiające trawienie napary z rumianku, kopru włoskiego i mniszka lekarskiego. A jeśli chcesz zrobić coś specjalnego, oto przepis: wieczorem wsyp do naczynia łyżkę kwiatów śliwy, łyżkę pączków brzozy i 2 łyżki mielonych nasion pietruszki. Zalej to 2 szklankami wrzątku i zostaw pod przykryciem do rana. Jedną szklankę naparu wypij przed śniadaniem, a drugą wieczorem, przed snem. Kurację taką stosuj przez 28–30 dni.

>> Przewodnik po ziołach dla kobiet w ciąży

10. Sposoby na zaparcia w ciąży: owoce kiwi

Doskonale nadają się do walki z zaparciami, bo – co udowodniono naukowo! – bardzo korzystnie wpływają na perystaltykę jelit i działają delikatnie przeczyszczająco. Warto zjadać 1–2 owoce kiwi przed każdym głównym posiłkiem: śniadaniem, obiadem i kolacją.

Dobrze wiedzieć

Dobre nawyki

  • Posiłki jedz powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs i nie połykając przy tym powietrza.
  • Staraj się wypróżniać codziennie o tej samej porze – najlepiej rano, wkrótce po przebudzeniu, bo wtedy jelito grube jest najaktywniejsze.
  • Nie powstrzymuj wypróżnienia, gdy poczujesz taką potrzebę – osłabia to mięśnie odpowiedzialne za kontrolowanie tej czynności, utrudniając ją w przyszłości.
źródło: miesięcznik "M jak mama" Aktualizacja: 2016-08-22 Publikacja: 2013-07-11
Ocena: 0
fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij g+skomentuj
forum.mjakmama.pl
wejdź na forum
Serwis mjakmama.pl ma charakter edukacyjny! Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.