Ból mięśnia piszczelowego podczas biegu [Porada eksperta]

2014-11-28 20:05

Po pokonaniu dystansu biegowego około 2 km zaczyna jakby drętwieć mięsień piszczelowy co usztywnia natychmiast kostkę i stopa zaczyna klepać o podłoże zamiast miękko odbijać się od ziemi, dotyczy to tylko prawej nogi. Ból jest na tyle dokuczliwy , że muszę się zatrzymać, pospacerować i mija. Kiedy po zatrzymaniu rozciągam stopę, ciągnąc ją do tyłu do głowy czuję jak napina się właśnie ten mięsień. Po spacerku znowu biegnę i po 2-3 km sytuacja się powiela. Dopiero po około 45 minutach takiej zabawy mogę biec swobodnie. Zamiana butów, dłuższy odpoczynek nie pomaga. Mam wrażenie, że po dłuższym odpoczynku ból następuje szybciej i jest bardziej intensywny. Proszę o poradę, co może być przyczyną takiej sytuacji i jak sobie z tym radzić?

Porada fizjoterapeuty
Autor: Getty Images

Spis treści

  1. Domowe sposoby na rozluźnienie mięśnia piszczelowego

Na początku zapytam, o który mięsień piszczelowy chodzi? Przedni, czy tylny? Zakładając, że mięsień piszczelowy przedni - bardziej zewnętrzna część podudzia to problem, który pan opisał może mieć związek z przeciążeniem w wyniku zbyt intensywnego treningu biegowego (zbyt duży progres kilometrażowy/czasowy w stosunku do upływu czasu trenowania) lub ma to związek z nie do końca poprawną techniką biegową. Być może powięź tego mięśnia uległa ograniczeniu w swobodnym ślizgu względem siebie powodując napinanie się i dolegliwości o jakich pan wspomniał.

Domowe sposoby na rozluźnienie mięśnia piszczelowego

Z domowego sposobu zaproponowałbym rolowanie tej okolicy na piłce tenisowej lub na wałku w celu rozluźnienia owego pasma powięzi. Proszę spróbować robić to codziennie - dokładnie w linii owego mięśnia i powoli jakby chciał pan rozwałkować ciasto. Na kilka dni proponowałbym odpuścić bieganie na koszt owego rozluźniania. Następnie proszę spróbować zrobić krótką przebieżkę - ok. 2-3 km, aby sprawdzić czy coś się zmieniło (rolowanie mimo wszystko kontynuujemy na pewno przed każdym biegiem- trochę dynamiczniej, a jeśli jest możliwość to po biegu również mocno wskazane - wtedy nieco wolniej i dokładniej) i proszę zobaczyć, czy cokolwiek się zmieniło. Jeśli nie przyniesie to żadnych efektów proponuję udać się na konsultację do fizjoterapeuty, który przetestuje i palpacyjnie sprawdzi co się dzieje i co można ewentualnie na to poradzić.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Mateusz Idzikowski

Mateusz Idzikowski - specjalizuje się w fizjoterapii ortopedycznej i sportowej. Ukończył wiele kursów i szkoleń z zakresu terapii manualnej, terapii tkanek miękkich i treningu motorycznego. Prowadzi szkolenia z zakresu fali uderzeniowej. Jego głównym celem jest przywracanie pacjentów do pełnej sprawności i aktywności fizycznej.

Odpowiada na pytania dotyczące rehabilitacji i fizjoterapii.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza