Jakie ćwiczenia na siłowni przy zwyrodnieniach kręgosłupa? [Porada eksperta]

2014-11-17 18:34
Porada fizjoterapeuty
Autor: Getty Images

Przedstawię opis badania radiologicznego: zdjęcie RTG kręgosłupa odc. piersiowego - kifoza piersiowa zachowana, skolioza, przestrzenie mk niezwężone, osteofity przy przednich i bocznych krawędziach trzonów. Mam pytanie, jak te schorzenie ma się z ćwiczeniami na siłowni, na którą chodzę 3 razy w tygodniu? Czy są ćwiczenia, których nie wolno mi wykonywać? Pragnę zaznaczyć, że ćwiczę amatorsko trzy grupy mięśni: grzbiet, barki, klatka piersiową, do tego trochę biegam.

Spis treści

  1. Jakie mięśnie wzmacniać przy zwyrodnieniach kręgosłupa?

Bazując jedynie na samym opisie (ważniejszy jest obraz zdjęcia i badanie czynnościowe), mogę przypuszczać, że ma pan raczej stan kręgosłupa adekwatny do wieku - mają już miejsce jakieś zmiany zwyrodnieniowe. Moje pytanie brzmi, czy odczuwa pan jakieś nasilone objawy bólowe w kręgosłupie, czy raczej nic szczególnego się nie dzieje? Dobrze, że robi pan coś dla swojego zdrowia chodząc na siłownie, jednakże źle dobrane ćwiczenia mogą niekiedy przynieść więcej złego, niż dobrego. Ciężko zalecić panu konkretne ćwiczenia przez internet nie widząc pana ewentualnych deficytów we wzorcu ruchu.

Jakie mięśnie wzmacniać przy zwyrodnieniach kręgosłupa?

Wspomniał pan o grupach mięśniowych, które regularnie pan wzmacnia. Z punktu widzenia fizjoterapeutycznego i funkcjonalnego zamiast wzmacniać poszczególne grupy mięśniowe warto wzmocnić/skorygować/przywrócić cały wzorzec ruchu - czyli praca globalna, a nie odcinkowa. Z tego co mogę panu zalecić przez internet, proponowałbym - zamiast wzmacniać stricte grzbiet, skupić się bardziej nad głębokimi mięśniami brzucha. Grzbiet jako mięśnie posturalne zawsze sobie poradzą, a wystarczająco są "doładowywane" w siedzącym trybie pracy. Proponowałbym udać się do fizjoterapeuty w swoim miejscu zamieszkania, aby dobrał panu odpowiednie ćwiczenia i wskazał co dokładnie powinien pan wykonywać, a co panu zaszkodzi z perspektywy czasu ćwiczeń.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Mateusz Idzikowski

Mateusz Idzikowski - specjalizuje się w fizjoterapii ortopedycznej i sportowej. Ukończył wiele kursów i szkoleń z zakresu terapii manualnej, terapii tkanek miękkich i treningu motorycznego. Prowadzi szkolenia z zakresu fali uderzeniowej. Jego głównym celem jest przywracanie pacjentów do pełnej sprawności i aktywności fizycznej.

Odpowiada na pytania dotyczące rehabilitacji i fizjoterapii.

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

POBIERZ PORADNIK! Darmowy poradnik, z którego dowiesz się, jak zmienia się ciało kobiety w ciąży, jak rozwija się płód, kiedy wykonać ważne badania, jak przygotować się do porodu. Pobieram >

Pobieram
poradnik ciaza